„Școala din valiză”, o șansă la educația digitalizată pentru școlile din mediul rural

O șansă la educația avansată pentru școlile din mediul rural. Fundația World Vision România dezvoltă proiectul „Școala din valiză”, finanțat de Fundația Vodafone România la nivel național. Unitățile școlare din mediul rural sunt invitate să participe în concurs, după înscrierea acestora, în funcție de criteriile îndeplinite, vor fi selectate 35 de școli ce vor beneficia de dotare hardware mobile, un kit sub forma unei valize în care se găsește un laptop pentru cadrul didactic și 30 de tablete pentru elevi.

De-a lungul timpului, Organizația World Vision România a venit cu acțiuni pentru salvarea educației de la sate cu numeroase proiecte în urma cărora rezultatele nu au întârziat să apară. Având în vedere că ultimele luni din viața noastră au fost afectate de pandemia de Covid-19 și școala s-a mutat în mediul online, am văzut, atât noi cât și autoritățile, cât de precară este situația sistemului nostru de învățământ când vine vorba de acces la surse de învățare.

România în anul 2018 în urma testelor PISA cu privire la analfabetismul funcțional a înregistrat rata de 44%, procent ce a crescut din anul 2015. Ne întrebăm ce numere se vor înregistra la următoarele teste, având în vedere cum a decurs în mod real școala de acasă, mulți copii neavând conexiune la internet sau un dispozitiv apt să faciliteze accesul la internet. 

Inițiativa celor de la World Vision România prin proiectul „Școala din valiză” este să aducă unitățile școlare de la sate mai aproape de educația digitală.

Până pe data de 28 iunie 2020, școlile interesate pot aplica pe siteul pentru inscrieri. Din numărul total de înscrieri vor fi selectate 35 de scoli.

Pentru a afla mai multe despre proiect, despre etapele acestuia și proceduri am vorbit cu Victoria Dumitru, manager de proiect, și Diandra Ioana Tanasă, reprezentant al proiectului „Școala din valiză”.

De unde a început acest proiect?

Victoria Dumitru: „ Proiectul «Școala din valiză» a fost pilotat timp de doi ani. Este un proiect World Vision finanțat de Fundația Vodafone ce a fost implementat la nivelul a 15 școli în perioada 2018-2020. Rezultatele pilotării au demonstrat că este nevoie de el și în următoarea perioadă. Astfel a fost organizat acest apel public către toate școlile din mediul rural pentru a participa la tot ceea ce înseamnă serviciile proiectului si anume servicii de digitalizare împărțite în trei componente: partea de dotare a școlilor, un laborator mobil, partea de asigurare a accesului la o platforma e-learning (n.r. învățare realizată prin mijloace electronice de obicei conectate la internet), partea de susținere și asistență a profesorilor. Prin acest apel se asigură cei trei pași de digitalizare pentru încă 35 de școli. Practic, noi rămânem cu cele 15 școli din implementarea inițială, numite școlile-pilot si adăugăm în proiect încă 35 de școli cu care mergem cu serviciile de digitalizare. Aceste școli sunt obligatoriu din mediul rural.”

Diandra Ioana Tanasă: „Noi, după cei doi ani de pilotaj, ne-am dat seama că educația digitală are un rol foarte important în domeniul sistemului educațional, astfel în perioada 8-28 iunie am deschis apelul pentru școlile de la nivel național. Acestea trebuie să completeze o cerere cu informațiile legate de școală, justificare și sustenabilitatea proiectului în școala respectivă, urmând ca ulterior să fie o selecție  a școlilor potrivite criteriilor, conform ghidului solicitantului.”

Care sunt etapele proiectului?

Victoria Dumitru: „Prima etapă este cea în care școlile aplică după ce consultă ghidul, completează o cerere de proiect, avem o săptămână ulterioară acestei perioade de depuneri în care evaluăm toate cererile de proiect. În cea de a doua etapă, intervievăm școlile ca să ne decidem cu ce școli mai exact vom avea parteneriate și vom solicita documente adiționale. Ulterior acestei faze vom semna acordurile de parteneriat și vom demara procesul de dotare al lor. Deci practic selecția lor se face în două etape, cea de cerere-înscriere, apoi interviul”.

În cazul în care sunt școli care aplică, dar nu au cadre didactice pregătite în utilizarea unui laptop, spre exemplu, școlile respective ar putea fi refuzate?

Diandra Ioana Tănasă: „Categoric nu! Știm că orice domeniu are cumva nevoie de ajutor. Școlile din mediul rural au nevoie mai multă de digitalizare decât mediul urban. Noi pe perioada aceasta ne extindem pe timpul verii, cum spuneam adineauri. Avem cele două etape de atragere a școlilor în proiect, apoi școlile care rămân vor intra în foarte multe cursuri de formare, de competențe digitale, de webinarii (n.r. seminar desfășurat pe internet), competențe profesionale, poate fi vorba chiar și de comunicare mai bună între elev și profesor sau între profesor și alte instituții. Categoric nu vom refuza școli unde există mai puțină competență digitală, ba mai mult, cred că ne îndreptăm mai mult spre acestea știind că aici este o mai mare nevoie. De aceea, prin proiectul nostru, punem la dispoziție tot felul de cursuri, webinarii, întâlniri cu profesorii, chiar și înainte de a începe proiectul și în timpul anului școlar.”

Victoria Dumitru: „Spuneam că a treia componentă este cea de asistență a profesorilor și capacitarea lor, tocmai în sensul în care să îi susținem în tot acest parcurs, să îi învățăm să folosească instrumentele digitale, fiindcă platforma pe care noi o punem la dispoziție este o platformă complexă care are nevoie de formare și de inițiere permanentă.

Există o verificare cu privire la întreținerea materialelor după ce sunt primite de școli?

Victoria Dumitru: „Dotarea se face în custodie, nu se face o donație către școli, tocmai pentru a monitoriza permanent actul educațional. Practic cu toată derularea proiectului care este de minim un an pe fiecare școală, noi ne vom asigura că echipamentele sunt funcționale, că sunt utilizate. În cazul în care în urma evaluărilor și monitorizărilor de la fața locului ne dăm seama că acestea nu sunt utilizate conform, vom retrage investiția, avem dreptul acesta. Dar ele sunt date și vor fi în mentenanța echipei proiectului. ”

Proiectul Școala din valiză” este finanțat de Fundația Vodafone România, organizație neguvernamentală cu statut caritabil.

Mai multe detalii sau răspunsuri la posibile întrebări cu privire la proiect găsiți pe siteul oficială „Școala din valiză sau pagina de Facebook World Vision Romania.

Articol realizat de Dana Coțovanu, studentă la Jurnalism, Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca

Distribuie:

Postaţi un comentariu