Dincolo de nori: Amelia Earhart

Pe 11 iulie 2014, o americancă de 31 de ani a devenit cea mai tânără femeie pilot care a făcut înconjurul lumii la manșa unui avion cu un singur motor. Tânăra blondă cu ochi albaștri a renunțat la cariera de reporter și a luat lecții de pilotaj, pentru a împlini un destin care i-a fost dăruit la naștere, împreună cu numele, unul celebru și încărcat de semnificații: Amelia Earhart.

Amelia Rose1

Amelia, varianta 2014
Amelia Rose Earhart s-a născut în 1983, în California. Familia ei a susținut că se află printre descendenții celebrei aventuriere Amelia Earhart, însă studiile ulterioare au demonstrat că nu există nicio legătură de sânge cu aceasta. Așadar, numai numele îl avea în comun tânăra Amelia Rose cu o femeie celebră despre care nu știa mai nimic și nici nu voia să audă. În adolescență, se prezenta cu numele ”Amy”, nedorind să fie asociată cu tiza ei. În plus, după cum povestește chiar ea, se săturase să o întrebe toți dacă și ea zboară cu avionul.
Într-o bună zi, însă, Amelia Rose s-a oprit și s-a întrebat ”de ce nu?” – iar acel moment a însemnat începutul aventurii și împlinirea unui destin. În iunie 2004 a luat prima lecție de pilotaj, apoi și-a luat brevetul de pilot, pe un avion Cessna 172. În 2012, a recreat zborul transcontinental făcut de Amelia Earhart, zburând din Oakland (California), până în Miami (Florida), într-un avion Cirrus SR22.
Amelia Rose a renunțat și la jobul ei, de reporter la postul NBC, și s-a dedicat întru totul menirii sale. A pus bazele unei fundații, numite Fly With Amelia (Zboară cu Amelia, n.r.), care oferă burse fetelor cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani, care doresc să obțină brevet de pilot. Are și un site, flywithamelia.com, și este foarte urmărită pe Twitter. În iulie 2013, a primit distincția Amelia Earhart Pioneering Achievement Award, oferită femeilor care întruchipează cel mai bine spiritul Ameliei Earhart. Și cine putea fi mai potrivit pentru acest premiu decât o tânără ambițioasă, pilot de avion, care mai poartă și acest nume?

AMELIA EARHART/METRO

Destine asemănătoare
Pe 26 iunie 2014, din Oakland, Amelia Rose Earhart a pornit în aventura vieții ei, o aventură pe care Amelia Mary Earhart nu a reușit să o ducă la bun sfârșit, în urmă cu 77 de ani.
Amelia din zilele noastre l-a avut alături pe copilotul Shane Jordan și o mulțime de aparate care nu existau în 1937, la vremea când Amelia Earhart a pornit în propria aventură, care i-a adus și sfârșitul. Copilotul de atunci, Fred Noonan, avea la dispoziție doar stelele, câteva hărți și sistemul Morse, ca să se descurce și să se orienteze.
Amelia de acum, împreună cu Shane, au avut cu ei, în avionul Pilatus PC-12, cel puțin un laptop, sisteme GPS și alte echipamente moderne care i-au ajutat să se întoarcă în siguranță și victorioși, după ce au străbătut 45.000 de kilometri în 108 ore de zbor, făcând doar 17 opriri.
În ciuda timpurilor moderne, și Amelia Rose s-a confruntat cu dificultăți după ce a hotărât că vrea să devină pilot. Și-a plătit cu greu lecțiile de zbor, ”jonglând” cu diverse slujbe, în timp ce mai mergea și la facultate. La fel de greu i-a fost și Ameliei de acum șapte decenii, care a mai avut de luptat și cu prejudecățile vremii.

ameliaearhart

”Băiețoiul” Amelia
Amelia Earhart s-a născut pe 24 iulie 1897, în Atchison, Kansas, într-o familie care a ales să își crească în mod neconvențional cele două fiice. Mama, Amelia ”Amy” Otis Earhart, era decisă ca urmașele ei, Amelia Mary (”Millie”) și Grace Muriel (”Pidge”) să nu devină niște fetițe drăguțe și cuminți, astfel că le îmbrăca inclusiv în pantaloni, spre oroarea familiei și a vecinilor. Cele două surori petreceau ore întregi explorând împrejurimile, cățărându-se în copaci sau chiar vânând șobolani. În 1904 a avut Amelia și prima tentativă de ”zbor”, cu ajutorul unchiului său – și-a dat drumul de pe casă, pe o rampă construită de ea, într-o cutie de lemn. S-a umplut de vânătăi și și-a rupt hainele, dar a fost fericită că a reușit să ”zboare”. După ce a mai crescut, își petrecea timpul citind în biblioteca familiei, iar mai târziu a scris ea însăși cărți, devenite best-sellers, despre experiența de pilot.
Amelia a ajuns o celebritate de talie mondială la începutul anilor 1930, după ce a stabilit mai multe recorduri în domeniul aviaţiei, cu ajutorul unui model de avion Lockheed Vega vopsit în roşu, pe care îl numea „micul ei autobuz roşu”. În 1932, ea a fost prima femeie care a zburat singură deasupra Oceanului Atlantic şi prima femeie care a traversat Statele Unite ale Americii în timpul unui zbor fără oprire.
Amelia Earhart a zburat prima oară cu avionul în 1920, iar după acel moment a știut că vrea să devină pilot, indiferent de costuri și de sacrificii. În 1921, după ce a strâns 1.000 de dolari îndeplinind diverse slujbe, a reușit să ia primele lecţii de zbor, iar după şase luni și-a cumpărat un avion „Kinner Airster” – propriul ei avion, cu ajutorul căruia a stabilit un nou record: cea mai mare înălțime la care a zburat vreodată o femeie, 4300 de metri.
Fiind prima femeie care a traversat Atlanticul, și încă de două ori, a primit de la preşedintele american medalia de aur „National Geographic Society”.

Amelia_1936

Ultima aventură
În 1937, înainte să împlinească 40 de ani, Amelia Earhart era decisă să plece în jurul lumii, împreună cu Fred Noonan, copilotul său. Pe 2 iulie 1937, se afla în ultima etapă din aventura ei, la bordul unui bimotor Lockheed Electra, încercând să ajungă în California, după ce decolase din Noua Guinee. Plănuise să aterizeze pe Insula Howland pentru a se aproviziona cu carburant. La câteva ore de la decolare, temerara anunţa în ultimul ei mesaj radio că nu reuşea să localizeze insula şi că „indicatorul pentru carburant începea să coboare”.
În ciuda operaţiunilor de căutare lansate de preşedintele Franklin D. Roosevelt, nicio urmă a avionului nu a fost descoperită, iar cei doi aviatori au fost consideraţi dispăruţi în mare. Amelia Earhart a fost declarată decedată oficial doi ani mai târziu.
Fiind o figură atât de puternică, o inspirație pentru toate femeile lumii, o voce care nu putea fi ignorată, mulți nu au acceptat niciodată tragicul ei sfârșit, mai ales că trupul ei și avionul nu au fost găsite până în prezent. Există și o asociație numită TIGHAR (The International Group For Historic Aircraft Recovery), care a avut mai multe tentative de căutare a epavei, iar de câteva ori s-au aflat foarte aproape. Membrii acestei asociații par convinși că Amelia și Fred ar fi putut să aterizeze pe minusculul atol Nikumaroro, nelocuit, aflat la o distanţă de 480 kilometri de insula Howland, şi ar fi supravieţuit acolo pentru o vreme, în timp ce avionul lor se scufunda în mare. În sprijinul teoriei lor, au fost descoperite acolo câteva obiecte ce păreau să provină din America anilor 1930, inclusiv urmele unui cort.

Amelia-Earhart

Inspirație pentru toate femeile
În urmă cu un an, aceiași cercetători au anunţat că o imagine nouă, obţinută cu un sonar în apropiere de o insulă, ar putea reprezenta o parte din epava avionului exploratoarei americane.  „E entuziasmant, e frustrant, iar asta ne înnebuneşte. O imagine făcută cu un sonar ne arată ceva ce ar putea fi avionul Lockheed Electra al Ameliei Earhart. Are mărimea care trebuie, forma care trebuie, se află în locul care trebuie”, se afirmă în comunicatul postat de asociaţia TIGHAR (The International Group For Historic Aircraft Recovery) pe site-ul ei.
O altă expediţie filmase în iulie 2012 fundul oceanic din apropiere de Insula Nikumaroro din Arhipelagul Kiribati, în mijlocul Oceanului Pacific, iar imaginile de atunci arătau o „anomalie”, detectată la adâncimea de 183 de metri. Obiectul pare să măsoare ceva mai puţin de 10 metri, în timp ce fuselajul avionului Lockheed Electra pilotat de Amelia Earhart avea o lungime de 11, 76 metri. „Cu cât privim mai mult această anomalie, cu atât lucrurile par să se potrivească. Ar putea fi totuşi doar o structură de corali sau poate o barcă scufundată în acel loc, fără niciun document care să vorbească despre asta sau poate fi o coincidenţă”, spun specialiştii.
Majoritatea cercetătorilor nu cred că rămășițele temerarilor sau ale avionului vor fi găsite vreodată, căci, dacă s-a prăbuşit în apele oceanului şi s-a scufundat, avionul se află la mai mult de 5000 de metri adâncime, într-o zonă necunoscută, aproape imposibil de găsit.
Între timp, Amelia Earhart este mai vie ca oricând, la nivel simbolic, fiind o inspirație pentru multe tinere, să își urmeze visul. În toate discursurile sale, Amelia Earhart le transmitea femeilor că nu sunt cu nimic mai prejos decât bărbații și că pot face absolut orice își propun. A fost una dintre cele mai influente activiste pentru drepturile femeilor și un exemplu pentru toate femeile din vremea ei, dar și pentru cele care au urmat.

Una lângă alta

Amelia1
Amelia Earhart a traversat de două ori Atlanticul, înainte de a încerca să înconjoare Pământul cu avionul. A decolat pe 2 iulie 1937 din Noua Guinee şi nu a mai fost văzută niciodată, iar avionul ei nu a fost găsit nici până în ziua de azi. La 77 de ani după ce Amelia Earhart a dispărut în sudul Pacificului, o tânără cu acelaşi nume a reușit să ducă la bun sfârşit planul temerarei.

Amelia2
Tânăra Amelia Rose Earhart a reușit ceea ce aventuriera cu același nume nu a dus la bun sfârșit, în urmă cu 77 de ani: a devenit cea mai tânără femeie care a făcut înconjurul lumii într-un avion cu un singur motor. Mai mult, Amelia din zilele noastre este preşedinte-fondator al Fundaţiei „Fly with Amelia”, care acordă burse de studii pentru tinerele fete care doresc să devină piloţi de avion.

Amelia si Putnam

Amelia Earhart s-a căsătorit în 1931 cu George Putnam, publicist și editor de carte, după ce acesta a cerut-o de șase ori în căsătorie. Căsnicia lor a fost, după cum a descris-o Amelia, un ”parteneriat”, în care ei dețineau controlul în mod egal. Ea și-a păstrat numele și nu au avut copii împreună.

 

 


Publicitate

Postaţi un comentariu