Școala românească – next generation: „Pentru stat, educația ar trebui să fie importantă, nu bisericile care nu ne aduc niciun beneficiu”

Campania Transilvania Reporter, Școala românească - next generation, continuă. / Foto: Dan Bodea

Transilvania Reporter a lansat recent o campanie în care îi îndeamnă pe elevi, profesori, părinți și specialiști să își spună părerea legat de ceea ce ar trebui să însemne școala românească, ce schimbări ar trebui să se facă, cum anume visează ei să arate ȘCOALA. Vă redăm în continuare o scrisoare deschisă venită pe adresa redacției.

„Vă scriu această scrisoare cu gândul că aș putea să fac o schimbare oricât de mică, sau măcar să știe «adulții», ce au ținerii de azi în cap și cum văd ei lumea. Aș dori să rămân anonimă, pentru că după cazul de la Șincai nu mai știu ce am voie să fac și ce nu, sunt confuză.

Mie nu-mi place să mă duc la școală. Și nu de parcă nu mi-ar fi plăcut niciodată… Nu mi-a plăcut de când am început să ne pregătim mai intensiv pentru bacalaureat, să zicem, la sfârșitul clasei a X-a, începutul clasei a XI-a. De atunci profesorii ne stresează încontinuu. Că nu știm nimic, că suntem niște nemernici, că nu ne interesează absolut nimic. Profesorii nu își dau seamă că problemă vine de la ei. Eu mereu am fost o elevă bună cu note de zece și medie de peste 9, 70. Am făcut tot ce am putut și întotdeauna am încercat să învăț cât mai mult și să merg la concursuri naționale. Și știți, ce? Nici asta nu a fost destul de bine. Mereu le trebuia mai mult. Și de multe ori profesorii sunt lăudați dacă au un elev bun la o materie și pe elev nimeni nu-l lăuda. Iar dacă am plecat de la școală ca să mă pregătesc de exemplu pentru un concurs național, toți profesorii au făcut circ. Chiar dacă eu îmbunătățeam de fapt reputația școlii cu rezultatele de la diverse concursuri.

Nu spun că numai profesorii sunt de vină. Probabil profesorii devin răutăcioși din cauza unor elevi care au note proaste și nu se știu comportă. Dar de ce e asta vina mea? De ce zice profesoara că toți suntem proști și nu știm nimic dacă eu am nouă și zece? De ce urlă profesorii înaintea clasei și generalizează tot timpul? În ultimii doi ani am primit numai critici de toate felurile din partea profesorilor, și pot număra pe o singură mână, de câte ori am fost lăudată. Ei nu ne înțeleg, că noi avem hobby-uri, viață privată, ne mai și distrăm, și că există doar materia lor, că avem și alte teste sau teme.

Dacă nu reușesc să țină ore interesante, noi suntem de vină că nu suntem interesați. Ne pedepsesc pentru că sunt incapabili să ne țină o oră normală. Urlă și ne tot zic că generația noastră nu are suflet. Dar s-au gândit oare, de ce «nu avem suflet»? Pentru că muncim că roboții. Tot timpul scriem teme și lucări. La BAC la română scriem lucrări pe care trebuie să le învățam pe de rost, nu putem interpreta un text cum vrem noi. Nu putem să comentăm o poezie și să scriem opinia noastră. Trebuie să scriem opinia profesorului că să primim notă bună.

Profesorii nu ne respectă și urlă dacă nu sunt respectați. Dar nu ne ascultă și le place să-și bată joc de elevi și să râdă de ei. Ei pot să ne jignească uneori în față clasei și dacă noi facem la fel, ne scad notă la purtare. Orice relație ar trebui să se bazeze pe respect, și da, respect profesorii, pentru că au puterea să se trezească în fiecare dimineață și să vină în față unei clase unde elevii se joacă pe telefon și să îi învețe lecția actuală. Să fie mereu pregătiți. Dar dacă ne dau note proaste din răzbunare sau un anumit exercițiu la test are o cerință anume și după test aflăm că ar mai fi trebuit să scriem ceva pe lângă, sau ne trec notele în catalog fără să ne spună, la ce se așteaptă? La respect din partea elevilor care nu sunt respectați la rândul lor și care simt că oricât de mult ar învăță, tot n-ar fi destul, sau tot ar primi o notă proastă fără nici un motiv? Mă enervează în mod deosebit literatură.

Literatură nu se învață pe de rost, literatură se citește. Mie îmi place să citesc și din cauza școlii pur și simplu nu am timp. Iar la școală profesorii ne critică: voi nu citiți nimic, nu vă cultivați, faceți numai prostii. Avem timp să ne culturalizăm? Păi, nu prea. Oricum există cărți mult mai interesante decât cărțile pe care le citim la școală, chiar de la autorii canonici. De ce nu le învățam pe acelea?

Vouă vă place să criticați în mod special secuii sau ungurii care nu pot să vorbească corect în limbă română, dar nici nu va gândiți: oare de ce nu pot ei să vorbească în română? Să zicem că Bulă vine dintr-un sat maghiar unde nu a văzut în viață lui un om român și vine la un liceu renumit din Ardeal unde profesoară începe să vorbească despre Letopisețul Țării Moldovei și el habar nu are ce înseamnă de fapt limbă română. Mă întreb eu: de unde naiba să învețe săracul copil limbă română dacă materia începe cu Letopisețul Țării Moldovei? Da, ok, copiii români pot să învețe istoria literaturii, dar germanii, ungurii, sau ceilalți elevi care fac parte dintr-o minoritate, ar trebui să învețe mai întâi limba și apoi literatura. Pentru că dacă nu știu limbă, cum să înțeleagă literatură? Să învețe timp de doi ani la liceu limbă și doi ani literatură de bază. Să fie programe în care elevii care fac parte din diferite minorități să se întâlnească, să comunice între ei, să spargem barierele culturale și să nu se înjure românii și maghiarii pe internet: să se cunoască! Pun pariu că maghiarii care înjură pe internet, nu au cunoscut niciodată un român de mai aproapre și viceversa. Pentru că nu se cunosc reciproc, iar omului îi e frică de neștiut, de aceea ar trebui să rezolvăm această problemă încă de la o vârstă fragedă, făcând programe împreună.

Grupe de câte zece elevi

Pe lângă asta eu cred că clasele ar trebui să fie împărțite în 2-3 grupe de câte 10 persoane după nivele. Dacă copiii învață la nivelul lor, vor învață mai multe în același interval de timp, decât dacă ar învață totul la același nivel. Nivelul la matematică, de exemplu la noi e mediu. Eu vreau să învăț matematică mai intensiv, Bulă nu înțelege matematică, el ar trebui să o învețe la nivel ușor, iar Bulișor e un elev nu prea bun, nu prea rău, el să învețe matematică la nivel mediu. Așa e mai ușor să progresezi. Din păcate problemă este că nu avem destui profesori, pentru că nu au un salariu destul de mare, de aceea eu cred că salariul lor ar trebui mărit. Totuși, ei au o responsabilitate mult mai mare decât un fotbalist care primește milioane! Și da, au terminat o universitate, au experiență, dar un profesor trebuie să-și iubească profesia și să capete atenția elevilor. Acestea ar trebui să fie criteriile de bază când un profesor își primește slujbă. Sunt prea mulți profesori activi cărora nu le place deloc să îi învețe pe elevi, dar nu își găsesc altceva și rămân la catedră.

Ar trebui să fim capabili să ne alegem materiile pe care dorim să le învățăm, că nu are rost că un elev care vrea să devină medic să învețe istorie sau unul care merge la mecanică să învețe religie. Bacul la matematică pentru clasă de biologie-chimie e mai greu decât pentru cel de la mate-info. Avem ore care nu au niciun rost, în care prezentăm proiecte, unde nu învățam nimic nou. Mai bine să avem șase materii interesante decât 15 plictisitoare.

Școlile ar trebui să fie bine echipate, să aibă sală de fitness, complex de natație sau ceva de genul unde elevii să poată practică sport gratuit, dar să nu primească notă pe asta. Să fie diferite antrenamente, școală să fie colorată, decorată interesant și comod, scaunele să nu ne rupă spatele sau fundul, mesele să nu se miște, să fie căldură, calculatoare noi, ferestre de termopan, uși care se închid bine.

Pentru stat, educația ar trebui să fie să fie importantă și nu bisericile care nu ne aduc niciun beneficiu, ci ne fură banii. Să nu-și facă Guță vile din banii statului sau Becali, ci banii să meargă pe educație. Cu oameni educați, țara asta va putea ieși din criză și am putea să fim o țară modernă, nu un «third world country», cum scrie deseori pe 9gag. Oamenii ar trebui să-și dea seamă de acest lucru. Noi, elevii, vrem să fim respectați, înțeleși, să putem învăță în condiții bune și dacă cineva nu vrea, nu vrea, asta este, să nu urle profesorii pe mine dacă celălalt nu vrea să ia BAC-ul. Să fie școli profesionale unde se învață profesii ca de exemplu coafeză, pictoriță, instalatoretc., pentru că avem nevoie de ei, și nu toată lumea trebuie să fie bun la matematică pentru a supraviețui. Să fie cărți moderne, actualizate, profesori prietenoși, materia actualizată și programa mai aproape de mentalitatea acestei generații. Iar dragi profesori: dacă cineva va spune că nu-i păsa de școală, spuneți-i să nu mai vină la școală, oferiți-i o posibilitate mai bună de a-și valorifică propriile capacități: cu toții avem un talent anume și fiecare își va găsi rostul în viață.”

Distribuie:

Postaţi un comentariu