Burnout – stres și adicție

eepurl.com

Sindromul Burnout sau epuizarea profesională este o cauză majoră de suferință în rândul tinerilor angajați din companiile statelor dezvoltate și în curs de dezvoltare.

Dr. Mihai Câsu – Medic primar psihiatriu la Polaris Medical

 

 

 

Care sunt semnele și simptomele cele mai importante ale Sindromului Burnout?

  • Nerăbdare și iritabilitate la locul de muncă
  • Scăderea implicării, a entuziasmului și a rezultatelor la locul de muncă
  • Insomnii și fugă de idei
  • Lipsă de energie la locul de muncă
  • Stimă de sine scăzută
  • Stări de depresie sau anxietate la locul de muncă
  • Apetit scăzut sau exagerat
  • Probleme medicale frecvente: dureri de cap, răceli frecvente, indigestie, dureri musculare etc
  • Utilizarea de alcool sau de alte substanțe psihoactive pentru a face față zi de zi.
  • Automedicația realizată cu substanțe psihoactive

De cele mai multe ori, cei afectați de sindromul Burnout simt tot mai acut o lipsă permanentă de energie și eficienţă în față sarcinilor ivite la locul de muncă sau în viața personală. În aceste momente, statistica ne demonstrează că un procent foarte mare dintre ei recurg tot mai frecvent la substanțe psihoactive pentru a obține un simulacru de automedicație. Este vorba cel mai frecvent de alcool, urmat de cafea, energizante, medicamente și chiar droguri.

Alcoolul, cel mai frecvent utilizat de către cei afectați de Burnout, este foarte periculos din cauza potențialului mare de a genera dependență fizică și multiple efecte nocive asupra sănătăţii din punct de vedere psihic, neurologic, cardiologic și metabolic.

Alcoolul relaxează mintea și, din această cauză, mulți tineri afectați de stres obișnuiesc să consume una sau două porții de alcool când ajung acasă, pentru a se putea detașa de stresul profesional. De asemenea, alcoolul este considerat a fi un adevărat lubrifiant social și este greu să ne imaginăm o adunare socială fără el.

Din păcate, ficatul nostru poate să metabolizeze în jur de 8 grame de alcool pur pe oră, adică echivalentul unei unități internaționale de alcool (= un pahar de vin). Din momentul în care se depășește această limită, organismul începe să fie intoxicat și la cantități mai mari încep să apară efectele toxice binecunoscute ale abuzului de alcool.

O problemă serioasă o reprezintă prezența tot mai frecventă a alcoolului la evenimentele din timpul zilei (prezentări, întâlniri de afaceri, traininguri, prânzuri de afaceri). Cei predispuși, afectați de Burnout, vor găsi extrem de repede efectele „pozitive” ale alcoolului, care îi va ajuta să se destindă și să socializeze mai ușor, să-și amelioreze temporar anxietatea și stima de sine scăzută. În acest fel, consumul de alcool crește, ajungând să depășească dozele considerate acceptabile medical, devenind o regulă a fiecărei zi, ducând încet și sigur la dependență cronică alcoolică.

Un studiu amplu condus de Universitatea din Oslo în 2007 a evaluat prevalența consumului de alcool în rândul angajaților suferind de Burnout și a revelat cifre îngrijorătoare. Astfel, circa 17% dintre cei afectați de Burnout consumă cantități tot mai mari de alcool, ca metodă de combatere a diverselor simptome supărătoare (anxietate, insomnii, dificultăți de relaționare socio-profesională). Cifrele indică o frecvență mai mare pentru bărbați față de femei și o gravitate mai mare a fenomenului în cazul celor care prezintă preponderent simptome din sfera anxietății.

De asemenea, au mai fost identificați și alți factori de risc, dintre care cei mai importanți sunt vârsta tânără, existența unor datorii/credite mai mari și lipsa

suportului social (necăsătoriți, divorțați).

Ce este consumul responsabil (moderat) de alcool?

Pentru o persoană care nu are deja o problema legată de abuzul de alcool, se pot face următoarele recomandări:

  • Bărbații adulți cu vârsta de maxim 65 ani ar trebui să se limiteze la cel mult patru unități de alcool pe zi, la maxim 14 unități de alcool într-o săptămână.
  • Femeile adulte cu vârstă maximă de 65 ani ar trebui să se limiteze la cel mult 3 unități de alcool/zi și cel mult 7 unități de alcool pe săptămână.
  • Bărbații și femeile peste 65 de ani trebuie să se limiteze la cel mult trei băuturi pe zi, dar nu mai mult de şapte băuturi pe săptămână.

O unitate este egală cu 10 ml de alcool pur, echivalentă cu aproximativ un pahar de dimensiuni standard de bere, băuturi spirtoase sau vin.

Când se consideră depășită limita de siguranță a consumului de alcool?

Din punct de vedere medical, această limită este depășită atunci când consumul de alcool este:

  • De mai multe ori pe săptămână sau lună
  • Câte 3-4 sau mai multe unități de alcool într-o singură zi
  • Câte 5 sau mai multe unități de alcool într-o singură ocazie lunar sau săptămânal.

Criteriile de mai sus se pliază foarte bine pe comportamentul persoanelor aflate în risc de a dezvolta, în timp, ceea ce medicii psihiatri numesc Dependență Cronică Alcoolică.

Este foarte importantă identificarea cât mai precoce a semnelor de Burnout, cât și a celor legate de consumul abuziv de alcool, mai ales prin prisma corelațiilor certe care există între cele două entități.

Prezentarea cât mai rapidă la un medic psihiatru va elimina riscurile pe care le comportă asocierea celor două afecțiuni, cu condiția să fie acceptate atât diagnosticul cât și recomandările făcute de către acesta.

Precocitatea diagnosticării duce la inițierea mai rapidă a măsurilor terapeutice și rezolvarea completă a problemelor celor afectați.

Dacă nu va regăsiți în cele de mai sus, este extraordinar! Vă recomandăm să țineți minte cele citite și să fiți pe faza pentru a depista semnalele de alarmă cât timp sunt ușor de combătut. De asemenea, vă invităm să efectuați un test Burnout, care vă ajută să vă dați seama în ce situație vă aflați, urmând următorul link  www.polarismedical.ro/terapia-pentru-burnout-online.

Nu uitați! Prima rezolvare a unei probleme este identificarea ei. Pasul doi este să cereți ajutor.

 

Postaţi un comentariu