Factura comună pentru apa potabilă, refuzată de locatarii din 89 de blocuri din Zalău

Compania de Apă refuză să mai emită facturi individuale

După aproape trei ani de când Compania de Apă Someş a impus sistemul de facturare la comun a apei, care îi obligă pe locatarii unui condominiu (bloc) să plătească împreună, neindividualizat,   facturile, la Zalău mai sunt încă peste 80 de blocuri care refuză cu îndârjire acest sistem.

„Cu ce drept mă leagă pe mine de vecinul? Ce vină am eu că el poate nu vrea sau nu are de unde să plătească?”, se întreabă, revoltat, Ioan Marton, un locatar dintr-un astfel de bloc (D 14, de pe strada General Dragalina din Zalău). Revolta zălăuanului a fost amplificată după ce luni s-a dus la unul dintre ghişeele Sucursalei Sălaj a Companiei de Apă Someş pentru a-şi plăti factura pe luna octombrie şi a avut surpriza să i se refuze încasarea, pe motiv că nu se mai încasează individual, ci numai pe bloc. Bărbatul spune că în blocul său nu vrea nimeni să îşi ia angajamentul de a semna contract cu Compania de Apă, acesta fiind motivul pentru care acolo facturarea s-a făcut până acum individual.

De cealaltă parte, directorul Sucursalei, Eugen Pop, susţine că, până la urmă, unul dintre locatari va trebui să îşi asume acel angajament pentru că este singura soluţie legală. „Indiferent cum se înţeleg, până la urmă trebuie să respecte legea. Iar legea spune că pentru fiecare imobil există un singur racord de apă şi canalizare. Eu pot să emit factură doar pe acel racord. Dincolo de contorul de branşament, este proprietate privată”, se justifică Pop.

Potrivit lui Eugen Pop, dintre cele aproximativ 1.100 de blocuri sau scări de bloc câte sunt în Zalău, pentru 1.000 au fost încheiate deja contracte cu şeful asociaţiei de locatari, în puţinele cazuri în care acestea există, cu şeful de scară ori cu orice alt locatar dispus să bată lunar la uşile vecinilor pentru a aduna banii pentru factura comună transmisă de Compania de Apă. Director admite că au mai rămas, totuşi, 89 de blocuri sau scări cu care nu s-a putut ajunge la un consens, dar susţine că şi acestea vor intra, cât de curând, în legalitate. „Nu le putem furniza apă dacă nu încheie aceste contracte”, a vertizează el.

O variantă de compromis, dar legală, ar fi ca locatarii să îşi monteze contoare pentru apă în exteriorul apartamentelor, ceea ce ar presupune o investiţie suportată de aceştia. „Noi îi vom ajuta pe cei ce vor dori să apeleze la această soluţie făcând gratuit proiectul tehnic şi nepercepând taxe pentru avizele de care au nevoie. De asemenea, pot să îi recomand direct la producătorii de contoare şi ţeavă, că să poată cumpăra aceste produse la cel mai mic preţ posibil”, ne-a declarat Pop.

Zălăuanul revoltat, Ioan Marton, spune, însă, că o astfel de investiţie se ridică, în cazul blocului său, la 30.000 de lei, sumă care, în opinia sa, nu se justifică a fi cheltuită. „Cu banii ăştia îmi fac un foraj sub bloc şi nu le mai plătesc nimic”, spune el, adăugând că, dacă le va fi tăiată apa pentru că nu încheie contractul de facturare la comun vor da compania în judecată.

Problemele dintre Compania de Apă şi zălăuani au apărut la sfârşitul anului 2010, când, printr-o modificare a Regulamentului serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare, s-a adus o modificare esenţială în relaţia cu consumatorii: nu se mai puteau face contracte pe apartamente, ci numai pe bloc sau asociaţie de proprietari. Persoana desemnată de locatari pentru a încheia contractul este, în noile condiţii, persoana pe numele căreia se emite factura şi care trebuie, apoi, să împartă suma pe apartamente, să adune banii şi să plătească apoi la ghişeu.

Distribuie:

Postaţi un comentariu