Comisia Europeană se roagă de Guvernul României să pregătească proiecte pentru autostrăzi

Comisarii europeni Corina Crețu și Phil Hogan, în timpul dialogului cu cetățenii, care a avut loc joi la Cluj | Foto: Dan Bodea
eepurl.com

Comisarul european pentru politica regională, Corina Crețu, a făcut, vineri, de două ori, apel la Ministerul Transporturilor, să transmită Comisiei Europene spre finanțare proiecte de infrastructură majore. Declarațiile au fost făcute în cadrul unui dialog cu cetățenii, la Cluj.

Comisarul european a arătat că proiectul liniei de metrou de la Gara de Nord la Otopeni este ultimul care a fost depus spre finanțare de România, prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

„Vreau să spun că nu mai avem proiecte pe acest program, în afară de cele fazate, de apă și canalizare. Este foarte important să se vină cu proiecte noi, pentru că începând de anul viitor se vor termina aceste proiecte fazate, adică cele care ar fi trebuit să se termine în perioada 2007-2014, dar nu au fost terminate, și ca să nu se piardă banii europeni au fost fazate pe 2014-2020. Vestea bună este că aceste proiecte se vor termina, vestea proastă e că deja ele consumă din ceea ce ar fi trebuit să fie alocat pentru proiecte noi. Fac un apel la Ministerul Transporturilor să pregătească proiecte mature, în principal [autostrăzile] Pitești-Sibiu, Pitești-Craiova, podul peste Dunăre de la Brăila; să se gândească la posibilitățile pe care le oferim”, a declarat Crețu.

„Avem bani pentru a începe, din această perioadă de programare, studiul de fezabilitate pentru Autostrada Montana (Târgu-Mureș – Iași – n.r.). Deci, toate aceste lucruri există, avem bani pentru ele, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare. Sunt surprinsă când aud că toți primarii primesc răspunsuri că nu mai sunt bani, dar, din punctul nostru de vedere, la Comisia Europeană, ultimul proiect pe care l-am avut depus este cel al metroului, până la aeroport”, a continuat comisarul european.

Ea a repetat ulterior apelul către Ministerul Transporturilor, și pe parcursul răspunsului la o întrebare din public, și a subliniat că există un risc de a pierde fonduri alocate acestui program operațional.

„Avem foarte multe proiecte de apă și canalizare care vor genera procesul de cheltuire a fondurilor până în 2019, când apare acest risc de dezangajare. Dacă va fi adăugat metroul M6, sau o parte a lui, și acesta va contribui eficient la generarea de absorbție. Acesta este ultimul proiect pe care îl avem în analiză la Comisia Europeană, pe Infrasructură Mare. De aceea fac un apel încă o dată, în ciuda răspunsului verbal al domnului ministru (Lucian Șova – n.r.) că am greșit destinatarul și că există 200% contractare. Noi, la Comisia Europeană, nu am primit alte proiecte”, a spus Corina Crețu.

Cererea de finanțare pentru linia de metrou care va lega Gara de Nord de aeroportul de la Otopeni a fost depusă în decembrie 2017. Aceasta înseamnă că, pe parcursul acestui an, România nu a mai făcut nicio cerere nouă de finanțare pentru proiecte de infrastructură majoră. În aprilie, Corina Crețu a transmis premierului Viorica Dăncilă, și miniștrilor Lucian Șova (Transporturi) și Rovana Plumb (Fonduri Europene), o scrisoare în care își exprima îngrijorarea cu privire la riscul dezangajării fondurilor UE, pe axa de finanțare destinată proiectelor majore de infrastructură.

„Mă adresez dumneavoastră cu privire la situaţia actuală a investiţiilor din domeniul transporturilor, ca parte a Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru perioada 2014-2020. (…) Sunt extrem de îngrijorată cu privire la planificarea şi implementarea proiectelor de infrastructură de transport”, scria Corina Crețu.

Ministrul Șova i-a răspuns că a greșit destinatarul și a dat vina pe predecesorii săi. „Ceea ce este conţinut în scrisoarea doamnei Corina Creţu cred că face referire la perioade anterioare exerciţiului pe care îl avem noi în ultimul an. (…) La această oră în gestiunea Ministerului Transporturilor proiecte pe infrastructură deja sunt la un grad de supracontractare pregătită care depăşeşte 200 %”, a adăugat Șova.

Prin Programul Operațional Infrastructură Mare, România beneficiază de o alocare financiară de 11,6 miliarde de euro, pentru perioada 2014-2020.

Corina Crețu a participat, vineri, la Cluj-Napoca la un dialog cu cetățenii, alături de comisarul european pentru agricultură, Phil Hogan, europarlamentarul Daniel Buda și ministrul agriculturii, Petre Daea.

Postaţi un comentariu