Un superstar introvertit, balerinul Sergei Polunin, la TIFFTalks: Despre acceptarea greșelilor, tatuajul cu Putin și relevanța baletului astăzi

Foto: Dan Bodea

Dansatorul Sergei Polunin, considerat „băiatul rău” al baletului mondial, a ajuns în România, ca invitat special al celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania. Artistul va susține în cursul serii de joi, la Castelul Bánffy din Bonțida, spectacolul „Sergei Polunin Up, Close and Personal”, iar vineri, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj, celebrul dansator va discuta cu publicul după proiecția documentarului Dancer (r. Steven Cantor), o incursiune în viața lui.

Când cel mai tânăr dansator principal al Royal Ballet din Londra l-a lăudat pe Vladimir Putin și și-a arătat tatuajul pe piept cu președintele rus, când le-a spus colegilor săi de scenă de sex masculin că ar fi bine să arate mai multă bărbăție și când a sugerat că oamenii grași ar trebui plesniți, artistul a supărat aproape întreaga lume. În ianuarie 2019, Baletul Operei din Paris a anunțat că l-a concediat pe ucrainean, imediat după ce a anunțat că l-a angajat să joace rolul principal în Lacul Lebedelor. Băiatul rău al baletului a pierdut practic totul – roluri și apariții pe podiumurile de modă o conferință TED și sponsorizări.

Foto: Dan Bodea

Înainte de cele două apariții pe scena de la TIFF, invitatul special Sergei Polunin s-a întâlnit cu presa și cu admiratorii săi la TIFF Talks, o discuție moderată de jurnalistul și realizatorul TV Cătălin Ștefănescu. Artistul a răspuns inclusiv întrebărilor legate de viața personală, de soția lui Elena și de băiețelul lor, Mir Sergei Polunin.

Cu privire la experiența lui de tată, artistul a mărturisit că băiețelul lui îl inspiră să nu renunțe la lucruri nebunești, chiar riscante.

„Deși nu aș fi crezut, băiețelul nostru este și el o entitate în sine. Nu e deloc versiunea mea mai tânără așa cum credeam. Simt că am primit un premiu odată cu venirea lui pe lume”, a precizat dansatorul cu referire la băiețelul lui.

Provocat de jurnalistul Cătălin Ștefănescu să își justifice tatuajul cu Vladimir Putin de pe piept, dansatorul nu a fost foarte deschis să vorbească. În schimb, a vorbit despre partea a doua a documentarului Dancer, în regia lui Anton Corbijn.

„Încă nu este foarte clar unde va duce documentarul, depinde cum îmi voi trăi viața pe mai departe, aceasta e responsabilitatea mea. Dar contează mult și viziunea lui Anton”, a precizat Sergei Polunin.

Artistul se declară un introvertit, deși milioane de ochi îi privesc mereu trupul în mișcare. Perioada pandemiei a depășit-o concentrându-se asupra fiului său, însă a resimțit financiar și emoțional lipsa spectacolelor.

„Ca artist, ești prezent pe scenă pentru public. Dar de obicei sunt timid, îmi place energia pe care mi-o transmite publicul, dar nu pot să spun că îmi place atât de multă atenție. Pe scenă, însă, strălucesc și acolo simt că mi-e locul”, a spus artistul.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Mai departe, Sergei Polunin a vorbit despre experiența pe platourile de filmare.

În ultimii ani, dansatorul s-a remarcat și în lumea filmului, în producții precum Murder on the Orient Express (r. Kenneth Branagh), Red Sparrow (r. Francis Lawrence) sau The White Crow (r. Ralph Fiennes). Supranumit și ,,băiatul rău al baletului mondial”, din cauza stilului său rebel, a plecărilor intempestive din companii de balet renumite – prima a fost chiar London Royal Ballet, la doar 21 de ani – și a declarațiilor controversate, Polunin este protagonistul unui documentar revelator, Dancer (r. Steven Cantor).

Artistul preferă producțiile unde poate avea control asupra actului său, cum este documentarul Dancer.

„Este greu să găsești o temă care îți place, să găsești un regizor care îți place. Îi admir, de exemplu, pe Marlon Brando și pe Mickey Rourke. Chiar și Brando aștepta mulți ani pentru rolul potrivit. Primesc multe oferte pentru filme, chiar și de la Netflix am primit, dar citesc scenariile și ajung să mă întreb ce rost are să faci un asemenea film. Pentru mine e mai convenabil să combin filmul cu dansul”, a spus artistul.

Cu privire la suferința prin care trece un balerin profesionist, Sergei Polunin a recomandat folosirea uleiului CBD (Ulei de Cânepă Medicinală). Consumul lui îl ajută să depășească durerile în urma antrenamentelor dure ca dansator profesionist.

Născut în 1989 în Ucraina, Sergei Polunin a devenit, la vârsta de 19 ani, cel mai tânăr prim-balerin din istoria London Royal Ballet. Apreciat pentru geniul artistic, tehnica fenomenală și prezența scenică hipnotizantă, artistul s-a remarcat pe marile scene ale lumii. A dansat pe scena Teatrului Balșoi din Moscova, la Scala din Milano, Teatrul Stanislavski, Opera Națională din Paris, iar în prezent este invitat permanent al The Bavarian State Ballet din Munchen și călătorește în jurul lumii cu spectacolele produse de Polunin Ink, compania de dans pe care a fondat-o. În 2019, a dansat alături de balerina Alina Cojocaru în Romeo și Julieta, pe Arena di Verona.

Cea mai populară apariție a sa este cea din videoclipul în care dansează pe melodia lui Hozier „Take Me to Church”, regizat de David LaChapelle, care a devenit viral și a adunat peste milioane de vizualizări pe YouTube.

Sergei Polunin a comentat și asupra unei declarații ale sale din trecut în care spunea că de multe ori criticii îți pot dărâma piedestalul pe care te afli la un moment dat în carieră. Jurnalistul Cătălin Ștefănescu l-a provocat pe artist să explice, de asemenea, afirmațiile sale homofobe din anii anteriori.

„Oamenii ar trebui să fie mai toleranți unii cu alții. În școlile din Rusia, de exemplu, se spun atât de multe lucruri, dar sunt tolerate. În timp ce în Vest, orice cuvânt care sună a discriminare e taxat aspru. Ceea ce am zis eu de fapt era legat de faptul că bărbații ar trebui să fie bărbați pe scenă și femeile, femei. Doream să spun că bărbații ar trebui să își asume responsabilități, să fie în centrul familiei lor. E o gândire estică de fapt. Am spus-o într-un mod agresiv atunci, dar la fel cred că fiecare individ, indiferent de sexualitatea lui, trebuie să fie puternic și să se cunoască pe sine”, a precizat Sergei Polunin.

Foto: The Guardian

Revenind la figura lui Vladimir Putin, artistul a precizat că politica se schimbă de la un an la altul.

„În patru ani poate Rusia și România vor fi cei mai buni aliați. Politica e dificilă. E bine să existe un echilibru în lume și să existe puteri mari cum este Europa, SUA, Rusia”, a spus Sergei Polunin.

Artistul a răspuns și curiozităților publicului, privind dansul contemporan. „Baletul clasic este mult mai costisitor de produs, dar îmi place foarte mult să îl produc. Voi continua producțiile clasice, dar voi merge și spre producții spectaculoase”, a spus artistul.

Show-ul “Sergei Polunin Up, Close and Personal”, pe care spectatorii din România vor avea ocazia să-l vadă joi, 29 iulie, de la 20:30, la Castelul Bánffy din Bonțida, va debuta cu proiecția Bolero, un performance coregrafic în care capodopera lui Ravel capătă o nouă dimensiune prin mișcările renumitului dansator, amplificate de efectele vizuale realizate de artistul Teun van der Zalm. Ross Freddie Ray semnează conceptul și coregrafia spectacolului. Seara va continua cu Sacré, un spectacol bazat pe Ritualul primăverii, al lui Igor Stravinski, și inspirat din stilul dansatorului Vaslav Nijinski, în viziunea coregrafică a artistei japoneze Yuka Oishi. Lupta constantă dintre emoție și rațiune este tema centrală a spectacolului care a făcut înconjurul lumii.

Foto: Dan Bodea

„Sunt perfecționist, dar în același timp îmi plac și accept greșelile. Baletul implică perfecțiune, ni se spune să nu ne uităm în stânga când trebuie să ne uităm în dreapta.

Copiii care vor să devină dansatori profesioniști trebuie să știe că trebuie să muncească. Baletul clasic este de bază și odată ce îl stăpânești, poți să experimentezi și alte dansuri.

În privința procesului de creație, de cele mai multe ori vrei să creezi ceva ce nu s-a mai creat. Dar afli apoi că în patru alte locuri cineva a mai făcut asta. Probabil există un loc al artiștilor undeva acolo sus, care îi conectează între ei. Dar caut mereu colaborări cu alți artiști și mă inspir încercând să îmbunătățesc ceea ce văd la ei”, a spus Sergei Polunin.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sergei Polunin (@poluninink)

Artistul a mărturisit că, dacă ar fi să o ia de la capăt, nu ar urma baletul, ci ar fi avut cu totul alte țeluri.

„Poți fi coregraf, sau om de afaceri. Dansul însă îți oferă multe posibilități de transformare. E versatil. Deci nu regret că am fost îndrumat spre balet.

Trebuie să fim relevanți pentru timpurile de acum, cu regizorii și designerii de acum. Frumoasa din pădurea adormită, de exemplu, e despre regi și regine și la origini a fost prezentat în fața lor, pentru acele timpuri. Acum publicul vine și se întreabă ce relevanță mai are. Baletul e interesant și foarte plăcut de public, dar coregrafia trebuie adaptată zilelor noastre, fără a schimba neapărat pașii. E precum alfabetul. Nu schimbi literele, ci schimbi modul în care le scrii”, a precizat Sergei Polunin.

Distribuie:

Postaţi un comentariu