Regizorul Traian Savinescu, la o primă montare pe scena Operei Naționale din Cluj: „Motanul Încălțat” este spectacolul pentru copii cel mai bine finanțat după Revoluție
După o absență de peste două decenii, îndrăgita poveste a Motanului Încălțat revine pe scena Operei Naționale din Cluj într-o montare originală de teatru în teatru, în regia lui Traian Savinescu, după o muzică semnată de Cornel Trăilescu.
Spectacolul dispune de două reprezentații succesive, în 17 și 19 martie și reunește întregul ansamblu artistic al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, fiind realizat sub bagheta dirijorului Adrian Morar, cu o scenografie semnată de Viorica Petrovici. „Motanul Încălțat” este primul spectacol montat de Traian Savinescu la Opera Națională din Cluj. În rest, regizorul cunoscut mai ales pentru aportul adus în ultimii 30 de ani teatrului de animație din România, a montat în multe alte locuri, inclusiv la Craiova, Piatra Neamț, București sau Târgu Mureș. Cu Teatrul Național din Cluj a colaborat în 1997, în calitate de regizor al spectacolului „Titanic Vals”.
Potrivit regizorului Traian Savinescu, care a mai avut ocazia să realizeze în trecut un spectacol cu păpuși pe muzica acestei opere, Motanul Încălțat pus în scenă la Opera Națională clujeană este foarte actual, deschis și dinamic.
„Din fericire, atât managerul Operei Naționale, Florin Estefan, cât și directorul artistic, dirijorul Adrian Morar au decis că maestrul Cornel Trăilescu merită atenția unei opere naționale. Motanul Încălțat nu este o operă pe care să și-o poate permite orice teatru liric. Este pretențioasă. Muzica are o scriitură complexă, cu disonanțe, cu acorduri surprinzătoare, pe scurt necesită muzicieni. Este extraordinar că Opera a decis să investească într-un spectacol de copii, o investiție materială importantă în materie de costume și decor”, a precizat Traian Savinescu pentru Transilvania Reporter.
„Categoric este spectacolul pentru copii cel mai bine finanțat după Revoluție. S-au mai făcut spectacole pentru copii, dar au fost spectacole cu un acompaniament de pian, cu selecții din partitura generală, cu decoruri deja existente. Dar un spectacol pentru copii cu acompaniament orchestral complet, nu s-a mai făcut. Este și un gest de reverență pentru maestrul Cornel Trăilescu, a cărui carieră artistică este foarte strâns legată de Motanul Încălțat fiind opera lui cea mai jucată atât la noi, dar și în alte țări”, a mai spus regizorul.
Traian Savinescu a încercat să aducă o viziune proprie poveștii Motanului Cotoșman, desigur fără a răstălmăci povestea. Aceasta este perfect recognoscibilă și rămâne în limitele unei forme clasice. În ceea ce privește distribuția, spectacolul are o distribuție foarte tânără. Rolul eroului mustăcios este interpretat de solistele Gloria Tronel și Oana Trîmbițaș.
„Am pornit de la ideea ca interpreții să cânte această operă ca și când ar face-o pentru proprii copii. Punctul de plecare al spectacolului este o reprezentație pe care o companie muzicală o face la solicitarea unui mecena. Spectacolul are loc în acest context, ceea ce îmi dă libertatea de a mă juca cu convenția. Știm că suntem la un spectacol, știm că are o notă de improvizație, de spațiu insolit, de public pe care îl implic în poveste, deci pretextul mă ajută să-mi desfășor forțele pe mai multe planuri. Pornind de la principiul spectacolului de teatru în teatru, ne-am permis să ne jucăm și să rămânem într-o stare de complicitate între interpreții de pe scenă, între scenă și sală, între noi și compozitor. Există acest spirit ludic care guvernează spectacolul”, a mai declarat Traian Savinescu.
Astfel, povestea Motanului Cotoșman este prezentată familiei regale de către o trupă de actori ambulanți, în onoarea micului prinț. Nu doar nobilii de pe scenă vor lua parte la actul artistic, ci și cei mici din sală, urmărind scene care se fac și se desfac în ritm alert, chiar jucăuș și la vedere și devenind, chiar la modul pasiv, complici ai acestuia. Artiștii dau viață și sunet lumii de basm în care Motanul, alias ,,Cotoșman”, își transformă tânărul ,,stăpân” și prieten, pe Ionică, în voievod. Reușește acest lucru abia după ce salvează viața Împăratului, a slujitorilor ținuți captivi de către Marele dregător, păcălește Căpcăunul, îi obține lui Ionică un castel și îi aduce o soție, pe frumoasa Domniță. La nunta din finalul basmului iau parte și Albă-ca-Zăpada, cei șapte pitici, Scufița Roșie, lupul, Capra cu trei iezi, Ileana Cosânzeana și al ei Făt-Frumos.
Spectacolul are o mulțime de elemente care pot fi gustate și de adulți și rămâne într-o zonă estetică foarte clară, mai spune regizorul Traian Savinescu. Totodată pe durata unei ore și jumătate, spectacolul dispune atât de momente de magie, cât și de momente de teatru de animație „Mesajul este foarte clar: Cu toții avem nevoie de povești care să ne mențină starea de optimism”, declară regizorul. Deși Motanul Încălțat a fost conceput ca o operă pentru copii în trei acte, pentru scena Operei Naționale a fost structurată în două părți.
„Această abordare îmi permite să leg tablourile fără a le fragmenta. Am apelat la un maestru de ceremonii care face aceste treceri și, ca urmare, foarte multe schimbări în decor au loc la vedere. Introducând convenția spectacolului de teatru în teatru, ne-am permis acest lucru. Prin asta am rezolvat problema dinamicii și a coerenței și spectacolul este astfel mult mai omogen”, a precizat regizorul Traian Savinescu.
Premiera operei pentru copii „MOTANUL ÎNCĂLȚAT” are loc în zilele de 17 și 19 martie pe scena Operei Naționale Române din Cluj. Această operă este cea mai celebră lucrare muzicală pentru copii din lume, compusă de un român. Povestea ”Motanul încălțat” (fr. ”Le Chat Botté” , en.”Puss in Boots”) de Charles Perrault a fost transpusă în operă de Cornel Trăilescu în anul 1960, pe libretul scris de Tudor Mușatescu și Nina Stoiceva. Spectacolul a fost prezentat în premieră pe scena lirică din Cluj pe data de 13 ianuarie 1985, ultima sa reprezentație având loc aici în anul 1993.