Număr record de spectatori în Cluj la „interzisul” “Nymphomaniac: Volume 1”

Foto: www.imdb.com

Dacă la sfârşitul anului trecut pelicula „La vie d’Adèle“ („Blue Is the Warmest Color“), regizată de Abdellatif Kechiche, s-a aflat constant în atenţia presei nu doar pentru distincţia Palme d’Or primită la Festivalul de Film de la Cannes, ci şi pentru controversatele scene de sex dintre protagonistele filmului, luna aceasta filmul “Nymphomaniac” este temă de discuţie internaţională, cu atât mai mult în România unde CNC a decis interzicerea difuzării în cinematografe a părţii a doua a filmului. „Cenzura nu este o soluţie, dar în cazul lui Lars von Trier poate fi având în vedere că vorbim despre un regizor care încalcă prin filmele sale convenţiile, fie ele sociale sau de tabu sexual. Lars von Trier este un regizor care intrigă şi care regândeşte la fiecare film convenţia cinema-ului. Filmele lui sunt o dovadă a modalităţii libere de gândire a creatorului, începând cu «Dogville» în 2003, până la «Melancholia» din 2011, un SF cu o încărcătură psihologică foarte mare. Un spectator fără instrucţia politicilor de după anii ’60 vor spune despre filmul care rulează acum în cinematografe, că este obscen, însă marii creatori nu se orientează după astfel de prejudecăţi”, a precizat Claudiu Turcuş, lector la Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB, unde predă cursuri de Critică de film & Adaptare cinematografică.

Agence France-Presse (AFP), The New York Times şi Huffington Post au prezentat, în ediţiile lor online, decizia Comisiei de clasificare a filmelor a Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) de a interzice partea a doua a filmului “Nymphomaniac”, de Lars von Trier, în cinematografele din România. Calificând decizia CNC drept “aberantă”, Antoine Bagnaninchi, directorul Independenţa Film, a declarat pentru AFP: “Vorbim despre un film care a fost difuzat în toată Europa, de un regizor cu multe premii. În 2014, în România sau în altă parte, într-un stat european democratic, cenzurarea unui film, interzicerea difuzării unui film este, din punctul meu de vedere, un fapt destul de grav”.

Record la Cluj

Filmul “Nymphomaniac: Volume 1″ a înregistrat un număr record de spectatori la Cinematograful Victoria din Cluj-Napoca. Astfel, intrând deja în a doua săptămână de vizionare, filmul a înregistrat până acum 2500 de spectatori, cel mai mare număr de spectatori din ultimii trei ani. Potrivit Gabrielei Todea, reprezentantă a Cinematografului Victoria, cum cinematograful face parte din reţeaua EUROPACINEMAS acesta are un program repertorial bazat în principal pe producţii europene de artă, filme clasice româneşti şi internaţionale, independente, experimentale. „Publicul acestui film controversat este unul avizat, obişnuit cu filmul de artă. Din ceea ce am văzut la majoritatea proiecţiilor, vârsta medie a spectatorilor se situează între 25-30 de ani şi pot spune că filmul nu a prezentat interes pentru persoanele sub această vârstă. Noi nici nu am permis accesul persoanelor sub 18 ani, dar sincer nici nu a fost interes din partea lor. Dincolo de scenele de sex explicite, filmul are o poveste tristă, care dă de gândit şi până la urmă are o latură educativă. Bineînţeles că nu suntem de acord cu decizia CNC de a interzice partea a doua a filmului şi sperăm să se revină asupra ei şi să îl avem în cinematografe începând cu 7 februarie”, a spus Gabriela Todea. Potrivit acesteia, celălalt film controversat al anului trecut, „La vie d’Adèle“ („Blue Is the Warmest Color) a avut în decursul unei săptămâni „doar” 450 de spectatori, deşi era un film câştigător al Festivalului de la Cannes. Filmul „Amour”, în schimb, tot în decursul unei săptămâni a înregistrat la începutul acestui an în jur de 600 de spectatori.

Foto: www.imdb.com

Foto: www.imdb.com

De asemenea, filmul “Nymphomaniac: Volume 1” rulează la Cinema Florin Piersic din 24 ianuarie, de la ora 23.00, iar până miercuri, 29 ianuarie, producţia a fost vizionată de 685 de spectatori potrivit administratorului cinematografului, Oniţa Silaghi. „Mi se pare primitivă decizia CNC de a interzice partea a doua a filmului, cu atât mai mult cu cât se creează un precedent pentru orice tip de cenzură. În media există mult mai multă imoralitate încurajată tocmai prin faptul că ea este permisă, ceea ce denotă din partea comisiei care a analizat filmul, o falsitate inutilă. În acest caz vorbim despre un film de artă iar rolul artei este acesta: de a ne face să ne confruntăm cu teme sau subiecte tabu. Încă nu am văzut filmul, însă am curiozitatea de a-l vedea. Poate chiar voi programa un «private viewing» la care să îmi invit prietenii şi astfel să mimăm vizionarea lui în spaţiul public. Astfel, vom avea parte de o experienţă colectivă, chiar dacă este în fapt privată”, a precizat Rariţa Zbranca, expert în politici culturale.

„Cenzura, dacă este făcută raţional, e bună. Dacă criteriile care au stat la baza deciziei CNC au fost clare şi argumentate, atunci filmul poate fi interzis. Este interesant de urmărit dacă se va reveni asupra deciziei. În acest caz, impactul psihologic va fi foarte mare şi partea a doua a filmului va fi cu atât mai vizionată. Până la urmă este o foarte bună strategie de marketing toată această poveste”, Daniel David, psiholog

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Reacţiile cu privire la conţinutul filmului, dar şi la decizia CNC nu au întârziat să apară atât pe reţelele de socializare, cât şi în presa scrisă şi online. „În opinia mea, acest film consfinţeste, dacă mai era nevoie, calitatea de mare regizor al lui Von Trier. Filmul nu are nicio legătură, dar niciuna, cu pornografia!A fi nimfoman este un fenomen sau o nevoie cu care unii oameni se nasc, sau pe care unii o şi recunosc. Filmul nu vorbeşte despre sex, ci porneşte de la el pentru a investiga profunzimile umane. Decizia de a fi interzis eu o privesc drept o nouă aberație marca CNC. Parcă am fi în Coreea de nord!Nu poţi interzice un astfel de film în condițiile accesului liber la pornografie pe internet. Repet, e un film profund, dar fără legătură cu pornografia în ciuda unor scene explicite de sex”, a precizat pentru Transilvania Reporter jurnalistul Tiberiu Fărcaş.

Păreri împărţite

„Nu sunt un critic de film ci doar cinefil. Lars von Trier cel timpuriu e intrigant, e interesant, însă Lars von Trier tarziu e doar de domeniul şocului, al groazei sau/şi al explicitului. Acest film care iscă atâtea discuţii are o abordare demnă de presa de scandal care mie mi se pare un pic disperată şi nedemnă de un regizor renumit. Ca regizor, atragi atenţia dar nu chiar cu orice preţ. Poţi să faci asta cu stil, fără să baţi cu pumnul în masă. Ca urmare, un om/regizor/film care ţine morţiş să epateze nu îmi prezintă interes. Dintre filmele care rulează în prezent la Cluj aleg mai bine să merg la «American Hustle»”, a declarat un student al Facultăţii de Istorie şi Filozofie din Cluj, pe care l-am surprins la casa de bilete a cinematografului Victoria.

Directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Mihai Kogălniceanu, a declarat, miercuri, pentru Mediafax după vizionarea celei de-a doua părţi a lungmetrajului “Nymphomaniac”, de Lars von Trier, că filmul poate fi proiectat în cinematografe, precizând că este o opinie personală. De asemenea, acesta a precizat, după ce a vizionat lungmetrajul în după-amiaza zilei de miercuri, după ce comisia de rating a Centrului Naţional al Cinematografiei a acordat filmului clasificarea “I.M.-18-XXX” – filme interzise minorilor şi proiecţiei cu public -, că pelicula regizată de Lars von Trier “prezintă o realitate destul de brutală”.

Lungmetrajul “Nymphomaniac Vol. II”, de Lars von Trier, a fost interzis în cinematografele româneşti, unde urma să ruleze din 7 februarie, după ce a primit din partea Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) clasificarea “I.M.-18-XXX” – filme interzise minorilor şi proiecţiei cu public.

Independenţa Film a depus contestaţie joi dimineaţă, cerând reîntrunirea comisiei şi reanalizarea filmului într-un mod corect şi lipsit de păreri parţiale sau personale, după ce a primit notificarea oficială din partea comisiei de clasificare, miercuri după-amiază.

Acest “caz de cenzură”, potrivit comunicatului trimis de Independenţa Film, este unic în Europa, România fiind, până în prezent, singura ţară de pe continent în care este programată lansarea lungmetrajului “Nymphomaniac Vol. II” şi în care acesta este interzis în cinematografe. În celelalte ţări în care a fost lansat deja, filmul lui Lars von Trier a primit următoarele clasificări: Estonia – “R14” pentru “Vol. I” şi “R16” pentru “Vol. II”, Germania – “R16” pentru ambele părţi, Danemarca – “R15” pentru ambele părţi, Olanda – “R16” pentru ambele părţi, Franţa – “R12” pentru “Vol. I” şi “R16” pentru “Vol. II”, Cehia – “R18” pentru ambele părţi şi Elveţia – “R16” pentru ambele părţi.

[stextbox id=”custom”]”Nymphomaniac” este epopeea erotică a unei femei al cărei traseu, de la naştere şi până la vârsta de 50 de ani, este povestit de personajul principal, Joe, cea care şi-a pus diagnosticul de nimfomană. În după-amiaza unei ierni geroase, bătrânul, dar încă şarmantul burlac Seligman o descoperă pe Joe bătută şi prăbuşită pe o alee lăturalnică. O ia acasă şi îi îngrijeşte rănile, în timp ce încearcă să afle câte ceva despre viaţa ei. Seligman este cel care, vreme de opt capitole, îi ascultă povestea cea complicată şi înţesată de interjecţii a nimfomanei Joe. Filmul are o galerie impresionantă de actori: Charlotte Gainsbourg (Joe la maturitate), Stellan Skarsgård, Uma Thurman, Willem Dafoe, Shia LaBeouf, Udo Kier, Christian Slater, Stacy Martin (tânăra Joe) şi alţii. Lars von Trier a mai regizat filme precum “Abisul sufletului/ Breaking the Waves” (1996), “Dansând cu noaptea/ Dancer in the Dark” (2000), “Dogville” (2003), “Antichrist” (2009) şi “Melancholia” (2011).[/stextbox]

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Georgiana Marina says:

    Nymphomaniac Vol I = o mare pierdere de timp si de bani !!!
    Nu va recomand!

Postaţi un comentariu