Gallery Weekend Berlin: Lucrări ale artistului Ciprian Mureșan, în expoziție la Galeria Plan B din Berlin

Foto: Project for Monument The Spectre, versiunea 2, 2021

Galeria Plan B din Berlin anunță deschiderea expoziției solo a artistului Ciprian Mureșan, alături de o prezentare a lucrărilor lui Paul Stoie pentru Gallery Weekend Berlin Discoveries. La galeria Plan B, expoziția poate fi văzută în perioada 17 septembrie-9 octombrie. Gallery Weekend Berlin este o inițiativă privată a galeriilor din Berlin și un eveniment emblematic pentru scena artistică având ca scop promovarea lucrărilor unor artiști mai puțin cunoscuți publicului larg.

AICI puteți accesa toate galeriile participante.

Expoziția lui Ciprian Muresan este o explorare critică a colecțiilor pe care le moștenesc instituțiile de artă după schimbările radicale în sistemele politice sau schimbări socio-politice (chiar estetice) de paradigme, atunci când depozitele muzeale devin depozite de „gunoaie”. Aceste colecții ar putea face obiectul unor emisiuni TV precum Storage Wars, unde participanții au posibilitatea să achiziționeze conținutul unei unități de stocare fără a putea să o verifice în prealabil.

Într-un muzeu, simpla acumulare a sutelor de lucrări de-a lungul anilor dezvoltă un complex aparat instituțional de întreținere, arhivare și conservare, care devine adesea învechit. Pentru expoziția sa solo la Muzeul S.M.A.K. l din Gent în 2019, Mureșan a copiat prin desen colecția muzeului prin suprapunerea operelor de artă astfel încât acestea să încapă pe o foaie de hârtie. Afișarea desenelor la Berlin este diferită de cea din Ghent, unde un model al clădirii muzeului care seamănă cu o carcasă a fost folosit ca și container pentru desene.

Mureșan reflectă, de asemenea, asupra sorții monumentelor, a lipsei lor de utilitate în zilele noastre, pierderea semnificației inițiale în timp și relevanța lor pentru prezent. În această expoziție, modele pentru proiecte realizate precum Spectrul (2021), o sculptură expusă la Muzeul Național din Artă Contemporană (MNAC) București în aprilie anul acesta, în care a încercat să îmbine imagini cu figuri culturale proeminente și reprezentate frecvent și relațiile sculptorilor cu aceste personalități sunt afișate alături de modele pentru sculpturi care încă nu au fost realizate. În România, multe monumente au fost folosite ca ocazii pentru sărbători inutile, campanii electorale, „marcări de teritoriu”, printre ele: statuile poetului Mihai Eminescu de Gheorghe Anghel, și ale dramaturgului I.L. Caragiale de Constantin Baraschi, ambele la București, cât și statuia poetului și filosofului Lucian Blaga, de Romul Ladea, la Cluj. Mureșan a plasat aceste monumente într-un „mixer“, în încercarea de a le reface și de a le găsi noi semnificații, la fel ca cioburile din figurinele de porțelan spart care sunt uneori recompuse la întâmplare și reflectă particularitatea istoriei prin imposibilitatea de a avea o asamblare „corectă” a pieselor în puzzle.

Un alt model expus combină fragmente dintr-o statuie spartă a lui Lenin, făcând referire la statuia lui Lenin răsturnat în Piața Presei în Bucureștiul anilor 1990. Modelul lui Mureșan se conectează cu istoria orașului și ironia de a face o sculptură „cubistă” folosind materiale brute social-realiste, știind că tensiunea dintre cele două direcții se afla în inima fiecărui artist din România (și Europa de Est) înainte de 1989.

Posibilitatea de a împărtăși și a împrumuta mici detalii, povești transformate în legende sau proceduri tehnice de realizare a sculpturii fac obiectul unui nou video. Mureșan își amintește un detaliu dintr-o conversație cu artistul Alexandru Antik, care i-a povestit lui Mureșan modul în care prietenul său, sculptorul Mircea Spătaru, a construit un monument la București la începutul anilor 2000. Încercând să-și amintească cum și-a imaginat că statuia a fost realizată, Mureșan a filmat metoda în timp ce a aplicat-o pe o sculptură a sa din 2020 – o sculptură în care încerca să refacă din memorie „Zeul războiului” de Dimitrie Paciurea expusă permanent la Muzeul de Artă din Cluj. În paralel cu curiozitatea sa cu privire la sculpturile de ceară ale lui Medardo Rosso, în mod specific, modul în care nucleul ar arăta, dacă cineva ar topi suprafața, Mureșan a filmat procesul de topire așa cum s-a aplicat la una dintre sculpturile sale – o mică replică a statuii distruse a lui Lenin din București.

Pentru Gallery Weekend Discoveries, Mureșan l-a invitat pe artistul Paul Stoie să expună unele dintre sculpturile sale de absolvire care au fost redescoperite după 13 ani. În aceste lucrări, Stoie folosește proprietăți termice simple de sculptat într-un mod absurd. Piatra fierbinte își face drum prin straturi de spumă, conceptul de entropie fiind folosit în sensurile sale atât din domeniile esteticii, cât și din fizică.

Originar din Dej, Ciprian Mureșan trăiește și lucrează în Cluj-Napoca și este unul dintre cei mai reprezentativi artiști români contemporani.

Expoziții solo: Spectrul, Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), București (2021); Ciprian Mureșan, S.M.A.K. Museum, Ghent (2019); Incorrigible Believers, Plan B, Berlin (2018); Art Club 22: Ciprian Mureșan, Accademia di Francia a Roma – Villa Medici, Roma (2018); Museo Pietro Canonica a Villa Borghese, Roma (2016); Your survival is guaranteed by treaty, Ludwig Museum, Budapesta (2015); Recycled Playground, Contemporary Art Gallery, Vancouver (2013); Tate Modern, Londra (2012, cu Anna Molska); Contemporary Art Center, Geneva (2012); FRAC Champagne-Ardenne, Reims (2011); Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (2010).

Expoziții de grup: A Biography of Daphne, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne (2021); Beating around the bush # 6: Scenes from the Anthropocene, Bonnefanten Museum, Maastricht (2020); Perspectives, BOZAR Centre for Fine Arts, Bruxelles (2019); End of Future, SAPS La Tallera Museum, Cuernavaca (2019); Geta Brătescu, Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan, Șerban Savu, Fondazione Nicola Del Roscio, Romș (2019); An Opera for Animals, Para Site, Hong Kong (2019); How We Live, Hudson Valley MOCA, Peekskill New York (2019); Ciprian Mureșan and Șerban Savu, L’entretien infini, Centre Pompidou, Paris (2018); The World on Paper, Deutsche Bank Collection, Berlin (2018); Viva Arte Viva, 57th Venice Biennale (2017); Freundschaftsspiel Istanbul: Freiburg, Museum fur Neue Kunst, Freiburg (2016); Cher(e)s Ami(e)s. New presentation of works from the collection, Centre Pompidou, Paris (2016); Drawing Biennial 2015, Drawing Room, London (2015); Mapping Bucharest: Art, Memory and Revolution 1916 – 2016, MAK, Viena (2015); Allegory of the Cave Painting, Extracity Kunsthalle, Museum Middelheim, Antwerp (2014); Analogital, Utah Museum of Contemporary Art, Salt Lake City (2013); Six Lines of Flight, Museum of Modern Art (MOMA), San Francisco (2012); Promises From the Past, Centre Pompidou, Paris (2010); Witte de With, Rotterdam (2010); The Seductiveness of the Interval, the Romanian Pavilion at the 53rd Venice Biennale (2009); The Generational: Younger Than Jesus, New Museum, New York (2009).

Mai multe despre artist și expozițiile sale AICI.

Galeria Plan B a fost deschisă în 2005 la Cluj, la inițiativa lui Mihai Pop și a lui Adrian Ghenie și funcționa ca un spațiu de producție și expoziție pentru arta contemporană. În 2008, Plan B a deschis un spațiu expozițional permanent la Berlin și este coordonat de atunci de Mihai Pop și Mihaela Lutea.

Distribuie:

Postaţi un comentariu