Bogdan Ota revine pe scena din Cluj cu un mix între muzică, proiecții video, efecte speciale și balet

Foto: Rareș Ion

Pianistul și compozitorul Bogdan Ota revine în concert pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Evenimentul, care va avea loc în data de 10 noiembrie, de la ora 20.00, marchează lansarea celui de-al doilea album al artistului, intitulat “Revelations”. Spectacolul va oferi, din nou, sunet și videoproiecții de înaltă definiție, lumini și efecte speciale. Mai multe despre albumul pe care îl va lansa la Cluj puteți citi în interviul pe care Bogdan Ota l-a acordat pentru Transilvania Reporter.

Reporter: Pe 10 noiembrie îți lansezi pe scena Operei Naționale Române din Cluj cel de-al doilea album, intitulat „Revelations”. Ce înseamnă acest album pentru tine și ce aduce nou față de primul?

Bogdan Ota: REVELATIONS reprezintă următoarea treaptă în evoluția mea ca și compozitor și interpret. În acest album, accentul pus pe muzicalitate este deosebit de mare. De această dată am optat pentru o paletă sonoră mult mai largă, mai multe tehnici de orchestrație și de sound design, acestea fiind utilizate din belșug. Sintetizatoarele de asemenea ocupă un rol foarte important, fiind împletite și topite chiar în scriitura orchestrală. De asemenea, pe lângă piesele cu pian există două lucrări muzicale compuse exclusiv pentru orchestră, două lucrări pentru vioară, respectiv vioară și violoncel și piese pentru soliști vocali.

R: Ai putea explica pentru cititori semnificația titlului? Despre ce revelații e vorba? Ce anume te-a inspirat când ai compus muzica?

B.O.: Cu toții avem revelații. Unele ne privesc în mod direct, altele privesc un anume colectiv sau, de ce nu, întreaga omenire. Uneori visăm povești de dragoste, alteori avem coșmaruri legate de o anume persoană sau chiar de viitorul nostru. Dacă înțelegem că visele nu sunt un fenomen aleator și un produs al scoarței noastre cerebrale, realizăm că suntem de fapt energie pură, în permanență conexiune cu alte energii din univers și că ceea ce vedem în vis e menit să ne avertizeze sau să ne liniștească cu privire la diverse lucruri care se întâmplă sau vor avea loc în viitor în viața noastră pământeană. Eu sunt un artist; muzica mea e revelată de undeva de sus. Eu însumi nu compun mare lucru. Aș putea spune pe scurt că ce visez noaptea scriu ziua. REVELATIONS plasează ascultătorul în situații diferite și îl ajută să-și privească în mod echilibrat propria existență. De aici vine diversitatea mare de genuri abordată pe acest album.

Foto: Rareș Ion

Foto: Rareș Ion


R.: Am avut ocazia să ascult integral pe site-ul tau www.bogdanota.com piesa „God to Mankind” ce deschide albumul. E un mesaj extrem de puternic, ce va afecta profund ascultătorii. Cum ți-a venit ideea acestui monolog al lui D-zeu?

B.O.: În cazul piesei God to Mankind lucrurile stau diferit. Această lucrare eu o privesc ca pe o misiune personală, o piesă care trebuie să se facă auzită în sălile de spectacol și nu numai. O scurtă privire aruncată asupra istoriei omenirii ne arată faptul ca oamenii și-au dorit intotdeauna o reprezentare a divinității. Au construit temple și statui maiestuoase care îl repezentau pe Horus ca pe un om cu cap de șoim, pe Seth cu chip de șacal, apoi sute de ani mai târziu au turnat un vițel de aur căruia să i se inchine în deșert, iar o dată cu trecerea într-o nouă era astrologică un berbec trebuia sacrificat în anumite momente ritualice. Acestea erau erele Taurului și Berbecului arătate în Biblie. Trecerea în Era Peștilor o marchează Isus și tot el propavăduiește trecerea în următoarea etapă de dezvoltare a omenirii, cea a Vărsătorului, cea în care ne aflăm în prezent. În Renaștere Michelangelo a desăvârșit Creația pe bolta Capelei Sixtine identificându-l pe Dumnezeu cu bărbatul ajuns la varsta intelepciunii cu mana intinsa catre Adam. Acesta este modul in care multi dintre noi ni-l imaginam pe Dumnezeu și în ziua de astăzi. Dumnezeul propovăduit în creștinism înseamnă inocență, iubire necondiționată, tolerantă, sprijin și nu în ultimul rând iertare. În viziunea mea artistică vocea unui copil, plină de caldură și gingașie care ne mustră cu blândețe pentru greșelile noastre e mai nimerită în contextul acesta decât o voce baritonală, tunătoare care să ne sperie și să ne insufle respect prin frică. Nu eu am compus conținutul mesajului, eu doar l-am transcris așa cum mi-a fost revelat. Ni se reamintesc darurile pe care le-am primit de la Facerea Lumii încoace și ni se evidențiază ce am făcut noi cu ele. Câți din noi am păzit cu sfințenie Credința și Legea?! Câți din noi respectăm Decalogul? Câți din noi am înțeles mesajul iubirii lăsat de Hristos pe pământ ca noi să-l urmăm și să trăim în pace și armonie? Trăim într-o lume bolnavă pe care o putem schimba. Schimbarea trebuie să înceapă cu omul din oglindă.

R.: „Eu sunt ceea ce sunt. Iubirea este Legea”. Poți să comentezi acest final al piesei „God to Mankind”?

B.O.: Eu Sunt Ceea Ce Sunt este traducerea în limba română a numelui lui Dumnezeu, cel dat lui Moise împreună cu Tablele Legilor. ”Eu sunt YHWH Dumnezeul tau, cel care te-a scos din sclavia Egiptului. Sa nu ai alti Dumnezei in afara de mine.” Iubirea este singura lege prin care s-a creat totul și prin care creăm și noi la rândul nostru. Daca aplicăm legea iubirii este imposibil să ne ridicăm împotriva aproapelui nostru, să asuprim și sa-l controlăm pe cel slab. Prin Iubire înțelegem, tolerăm, respectăm și dăm viață.

R.: Ai ales să lansezi noul tău album la Cluj, in inima Transilvaniei. Te leagă ceva in mod aparte de acest oraș? Este publicul clujean preferatul tau?

B.O.: Ardealul este locul in care m-am simtit bine dintotdeauna. Din partea tatălui sunt ardelean, mama este moldoveancă. Sunt român în primul rând si deocamdata publicul roman este preferatul meu. Am cantat in multe locuri in lume dar inca simt ca nicaieri nu-i ca acasa. Chiar dacă sălile de spectacol sunt mici, slab dotate, iar ca să promovezi un concert treci asemeni lui Dante prin Infern cu tot acest hatis al legislatiilor stufoase si al lipsei de interes al unora sau habarnismul altora, când lumea aplaudă în picioare îmi dau seama că înțeleg perfect muzica mea, că sunt iubit și respectat și că ceea ce fac eu contează cu adevarat. Clujul este un oraș aparte, un centru multicultural care nu contenește să mă surprindă plăcut de la un concert la altul.

Foto: Rareș Ion

Foto: Rareș Ion

R.: Cu ce artiști ai colaborat pe acest album? Știu că te implici mult in descoperirea și lansarea talentelor din domeniul muzicii prin acțiunile Asociației Culturale „Bogdan Ota”.

B.O.: Da, așa este, atat cat pot si cu resursele pe care le am la îndemână implic talente românești în proiectele mele. Romania are nevoie de asa ceva. Eu ce sa le spun celor care ma intreaba : “Cum ai reusit? Vreau si eu!”, sa-i trimit sa emigreze? Eu am mancat painea de emigrant, iar inainte de asta, ani de zile am mancat painea de ignorat in propria tara. E greu si injositor sa te rogi de cate un habarnist al industriei de muzica mult prea usoara romaneasca sa-ti acorde o audienta de 3 minute, faci drumuri la Bucuresti cu programari peste programari si apoi te intorci cu coada intre picioare ca nu sunt interesati de muzica ta, ca vocea e nu stiu cum, ca nu te imbraci de fitze, ca piesele “nu au cârlig și nu te ridică de pe scaun să dansezi”, ca esti din provincie etc. Daca nu esti pe sticla in emisiunile tip tabloid NU EXISTI. Mie imi e scarba de ei si de tot ceea ce reprezinta ei, de aceea lucrez exclusiv cu ELECTRECORD in tara, o casa de discuri cu traditie si cu accent pe cultura in primul rand. Eu nu pot sa mai vad atata ignoranta si imbecilitate si de aceea, atat cat pot ajut, invit oameni talentati, compun pentru ei, îi promovez pe aceeași scenă cu mine, împarțim împreună emoțiile spectacolului și aplauzele, le trec numele și imaginea pe coperta CD-ului meu care se vinde în toată lumea și astfel sansele lor cresc. Pe acest album am ales să colaborez cu Ilinca Bacila, o frumoasă și talentată adolescentă clujeancă care a reprezentat cu cinste acest oras la Vocea Romaniei, cu Sergiu Coltan, tenor al Operei Romane din Cluj cu o caldura aparte in voce si o expresivitate cum rar intalnesti, Lucian Anghel din Bucuresti, un talentat cântareț ascuns dupa rafturile unui magazin de instrumente muzicale din capitala, care daca s-ar fi nascut in SUA ar fi avut deja lumea la picioare. De asemeni vocea lui Dumnezeu de pe prima piesa e înregistrată de un alt talent clujean, Mira Pop. La doar 16 ani este o actriță desăvârșită. Radu Cotoman este co-producatorul albumului REVELATIONS, un violonist de excepție și un dirijor foarte talentat, editorul de partituri și mâna de fier în orchestra Nordic Sonata cu care cânt ori de câte ori am ocazia. Emerich Gherca, violoncelistul, te înfioară la fiecare atingere de arcuș și nu cred să existe vreun gen muzical din creația pentru violoncel care să-l pună în dificultate. Toți cei mentionați mai sus, dar și cei ale căror nume nu le-am amintit dar cu care am lucrat la REVELATIONS trăiesc și respiră ARTĂ. Balerinii Florin Ianc si Vicky Bogoi sunt deja vedetele concertelor mele de mai multa vreme, iar ceea ce exprimă prin dansul lor și prin coregrafia d-nei Gabriela Rusu este imposibil de imaginat. Trebuie văzut!

R.: Concertele ce poartă semnatura ta au obișnuit deja publicul cu un set-up de scenă complex și cu un mix spectaculos între muzică, proiecții video, lumini, efecte speciale și balet. Va fi și de data aceasta un spectacol total?

B.O.: Spectacolul de lansare va cuprinde și de această dată elemente tehnice și un set-up complicat pentru ca publicul sa aibă simturile exaltate din toate partile. Fiecare persoana din sală se poate bucura de întreg ansamblul artistic din scena sau poate să se focuseze doar pe anumite elemente. Asta e frumos când ai mai multe arte întrunite pe aceeași scenă, ai de unde alege, iar sala Operei Romane din Cluj este o locație speciala. Eu unul o privesc ca pe un portal prin care o dată ce ai trecut nu te mai poți întoarce același om.

Bogdan Ota este unul dintre numele sonore  din industria muzicală contemporană și unul dintre artiștii români cu o spectaculoasă ascensiune din ultimii ani. Absolvent al Universității de Arte ”George Enescu” din Iași, artistul român a ajuns cunoscut și apreciat o dată cu participarea sa la competiția ”Norway Got Talent”, în 2011.


Publicitate

Postaţi un comentariu