TIFF 2015, sub semnul tăcerii: „Cuvintele sunt de prisos”

Corn Island

Cele mai bune filme recente în care tăcerea e uneori asurzitoare, iar emoțiile explodează în gesturi și imagini percutante vor fi reunite la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie) în secțiunea tematică Cuvintele sunt de prisos/ Words are Very Unnecessary. Cu un titlu inspirat de versurile piesei Depeche Mode, „Enjoy the Silence„, secțiunea aduce 11 titluri care vor concura pentru premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film. Alte cinci filme vor fi proiectate în secțiunea „Suspecți de serviciu/ The Usual Suspects”, dedicată regizorilor care și-au adus primele filme la Cluj și care fac acum parte din familia TIFF.

„Ideea acestei secţiuni mi-a fost dată de două filme de anul trecut, din care cuvintele lipsesc cu desăvârşire: „Moebius”, drama psiho-sexuală a lui Kim Ki-duk, proiectată la TIFF 2014, şi „The Tribe”, provocatorul debut ucrainean din selecţia TIFF 2015, a cărui acţiune e plasată în lumea surdo-muţilor. Titlul, inspirat de versurile piesei Depeche Mode, „Enjoy the Silence”, s-a impus de la sine, dar asta nu înseamnă că cele 11 filme sunt mute. M-au interesat – şi a fost o provocare să le găsesc – acele filme în care vorbele sunt de prisos şi care mizează totul pe forţa şi fluxul narativ al imaginilor”,  a declarat Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF.

Niciun cuvânt

După cum explică Mihai Chirilov, în unele filme nu se rostește absolut nici un cuvânt: „Days of Gray”, SF post-apocaliptic în decor islandez, desprins parcă din catalogul videoclipurilor celor de la Sigur Rós; „Test”, povestea primului experiment nuclear din stepa sovietică; „Nude Area”, explorare de-o senzorialitate incendiară a etapelor parcurse de un cuplu îndrăgostit din Amsterdam; „Brazilian Dream”, un visceral documentar dadaist cu imagini de-un suprarealism amuțitor.

În altele, se aud doar câteva replici din afara cadrului: „Labour of Love”, film de debut premiat pentru regie la Veneția, 24 de ore din viața unui cuplu indian care lucrează în schimburi și nu ajunge să se încrucișeze; „Ruined Love”, deliranta operă punk filipineză în care se cântă foarte mult, dar în care protagoniștii poveștii de dragoste – un criminal și o prostituată – nu recurg la dialoguri.

Cuvintele sunt reduse la un minimum în: georgianul „Corn Island”, povestea unei insule plutitoare și a destinelor care reproduc ciclul vieții în natură; grecescul „Forever”, un soi de Scurtă întâlnire între două suflete însingurate care merg zi de zi cu același tren, argentinianul „Dog Lady”, în care o femeie a ales să trăiască la marginea societății, înconjurată de câini; „Short Plays, omnibus” – regizat, printre alții, de Gaspar Noé, Apichatpong Weerasethakul, Carlos Reygadas și Vincent Gallo – dedicat campionatului mondial de fotbal din Brazilia; „Parabellum”, o fabulă postmodernă despre sfârșitul lumii, în care un grup de argentinieni învață tehnici de supraviețuire într-un cantonament și-n care eroul nu scoate o vorbă.

Suspecti de serviciu

Suspecti de serviciu

Cinci dintre foștii concurenți la Trofeul Transilvania revin la Cluj într-o secțiune doar a lor, „Suspecți de serviciu/ The Usual Suspects”, aflată la a doua ediție. Cum competiția este dedicată regizorilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj, TIFF își propune să urmărească traiectoria celor pe care i-a descoperit.

Unul dintre ei este islandezul Dagur Kári, care a obținut Trofeul Transilvania 2003 pentru „Nói albinói” și Premiul Cinemagia 2005 pentru „Dark Horse. Virgin Mountain”, recent premiat la Tribeca Film Festival pentru Cel mai bun film, scenariu și actor, spune povestea unui bărbat care descoperă ce înseamnă să fii adult, la 43 de ani, atunci când se îndrăgostește pentru prima dată.

Chilianul Sebastián Silva, aflat la cel de-al șaselea lungmetraj, revine la TIFF cu „Nasty Baby”, câștigătorul Premiului Teddy la Berlinale, un film care provoacă granițele a ceea ce înseamnă să fii părinte. De la Cannes, din secțiunea Un Certain Regard, vine „Amour fou”, regizat de Jessica Hausner, în competiție la TIFF 2002 cu „Lovely Rita”, iar în 2005 cu „Hotel”. Acțiunea este plasată în 1810, în Berlin, și e inspirată de povestea adevărată a unui scriitor care decide să se sinucidă, dar nu singur. Miguel Cohan, câștigătorul Trofeului Transilvania și al premiului pentru scenariu în 2011, cu „Sin Retorno”, aduce „Betibú”, un thriller din Argentina în care o scriitoare de romane polițiste noir este rugată de un ziar să scrie despre „cazul anului”, pentru a acoperi de fapt dedesubturile întunecate ale crimei. Michael Noer – Cea mai bună interpretare la TIFF 2013, cu „Nordvest”; Cea mai bună imagine în 2010, pentru „R – revine cu Key House Mirror”, o dramă de familie în care o căsnicie de peste 50 de ani este pusă la încercare.

[stextbox id=”custom”]

CUVINTELE SUNT DE PRISOS / WORDS ARE VERY UNNECESSARY

  1. Brazilian Dream, r. Marcelo Pedroso (Brazilia)
  2. Corn Island, r. George Ovashvili (Georgia-Germania-Franța-Cehia-Kazahstan-Ungaria)
  3. Days of Gray, r. Ani Simon-Kennedy (Islanda-SUA)
  4. Dog Lady, r. Laura Citarella și Verónica Llinás (Argentina)
  5. Forever, r. Margarita Manda (Grecia)
  6. Labour of Love, r. Aditya Vikram Sengupta (India )
  7. Nude Area, r. Urszula Antoniak (Polonia-Olanda)
  8. Parabellum, r. Lukas Valenta Rinner (Argentina-Austria-Uruguay)
  9. Ruined Heart, Khavn de la Cruz (Filipine-Germania)
  10. Short Plays, r. Apichatpong Weerasethakul, Gaspar Noé, Carlos Reygadas, Vincent Gallo etc. (Mexic)
  11. Test, r. Aleksandr Kott (Rusia)

SUSPECȚI DE SERVICIU / THE USUAL SUSPECTS

  1. Amour Fou, r. Jessica Hausner (Austria-Luxemburg-Germania)
  2. Betibu, r. Miguel Cohan (Argentina-Spania)
  3. Key House Mirror, r. Michael Noer (Danemarca)
  4. Nasty Baby, r. Sebastián Silva (SUA-Chile)
  5. Virgin Mountain, r. Dagur Kári (Islanda)

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu