Conducerea ţării aterizează sâmbătă la Cluj

Foto: Dan Bodea

După deschiderea pentru traficul internaţional, în 1996, şi depăşirea pragului de un milion de pasageri anual, sâmbătă va fi un al moment important în dezvoltarea aeroportului clujean: inaugurarea noii piste. Acum, cu cei 2.200 de metri, iar în următorii anii şi cu restul de până la 3.500 de metri, ceea ce va însemna implicit deschiderea pentru avioanele cele mai mari – Boeing 747 de 400 de tone.

Importanţa momentului de sâmbătă pentru Cluj, pentru Transilvania şi chiar pentru România este subliniată şi de faptul că cel puţin jumătate din guvern este aşteptat la Cluj, în frunte cu premierul Victor Ponta şi alături de preşedintele Senatului, Crin Antonescu.

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, de care se leagă dezvoltarea aeroportului clujean din 1995 încoace, de când îl conduce, trece în revistă câteva dintre momentele mai importante ale acestei dezvoltări: „A fost o continuitate în dezvoltarea aeroportului, e un efort de aproape două decenii. Un pas important a fost în septembrie 1996 – obţinerea HG prin care s-a deschis ca aeroport internaţional. Atunci aveam 32.000 de pasageri pe an, acum sunt săptămâni cu peste 30.000 de pasageri. CJ a sprijinit permanent investiţiile în aeroport. Momente mai importante au fost deschiderea traficului internaţional, creşterea numărului de destinaţii internaţionale, extinderea platformei, modernizarea balizajului, crearea de terminale. Noua pistă este printre cele mai importante, mai ales că cealaltă era foarte veche şi făceam eforturi să o menţinem în exploatare”.

Pistă de 40 de milioane de euro

Lucrările pentru realizarea primei etape a noii piste a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca au demarat în 8 septembrie 2011. Este prima pistă care se construieşte în România în ultimii 50 de ani integral, pornind de la fundaţie. Pista veche datează din anul 1968 şi are o lăţime de 30 de metri. Noua pistă va avea 45 de m lăţime, mergând până la 60 de m cu acostamente. Cei 2, 1 kilometri au fost finalizaţi în urmă cu câteva zile. Potrivit directorul Aeroportului Cluj-Napoca, David Ciceo investiţia pentru prima etapă a pistei este de aproape 40 milioane euro, suma fiind suportată de Consiliul Judeţean. Însă există o propunere a Ministerului Dezvoltării ca 50 milioane lei să fie alocaţi pentru investiţiile de la aeroportul clujean din fondul naţional de dezvoltare. Pentru realizarea noii piste a fost necesară şi o procedură de expropriere a mai multor terenuri din zonă.  Exproprierile, calculate iniţial la 11, 4 milioane de lei (2, 5 milioane de euro) au fost apoi suplimentate cu patru milioane de lei (900.000 de euro). David Ciceo este de părere că odată cu darea în folosinţă a noii piste traficul aerian va creşte cu 5% în fiecare an. Aceasta deşi traficul de pe aeroporturile din România a înregistrat scăderi în primele şase luni ale anului. Pentru aeroportul din Cluj-Napoca, Ciceo estimează pentru acest an un trafic de peste un milion de pasageri.

 

Planuri de viitor

Pista de 3500 de metri va fi următorul pas în proiectele de modernizare ale aeroportului clujean. Aceasta ar urma să fie realizată cel mai târziu până în 2016. După încheierea investiţiilor esenţiale în noile terminale şi o pistă modernă care suportă zboruri cu aeronave de capacitate mare, conducerea aeroportului se orientează şi pe dezvoltarea serviciilor conexe oferite pasagerilor sau investitorilor care apelează la zborurile aeriene în scopuri comerciale. În martie 2013, Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca a semnat contractul pentru realizarea studiilor privind transportul intermodal. Este vorba despre liniile de transport care să asigure pasagrilor o mai bună legătură cu oraşul dar şi cu gara pentru a-şi putea continua călătoria o dată ce ajung la Cluj. Sau pentru cei care iau zboruri din Cluj pentru a ajunge cu mai multă uşurinţă  la aeroport. Mai exact este vorba despre un proiect care prevede dezvoltarea unei infrastructuri care să conecteze actualele terminale de pasageri cu reţeaua de cale ferată, precum şi realizarea unei legături de transport marfă între reţeaua de cale ferată şi viitorul terminal cargo al aeroportului. Lucrările se ridică la 1, 6 milioane de euro şi vor fi realizate în uama unei licitaţii de asocierea formată din companiile Airport Management & Constructions, Societa per Azioni Esercizi Aeroportuari, Poll Engineering şi SMA Construct. Durata de execuţie a studiilor prevăzută în contract este de 18 luni, începând din mai 2013 şi până în noiembrie 2014.Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană prin programul TEN-T (reţeaua trans-europeană de transport), astfel că investiţia va fi susţinută în proporţie de 50% din fonduri nerambursabile TEN-T, iar 50% din fondurile proprii ale aeroportului Cluj.

Autori: Marius Avram, Claudia Romitan

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Mihai says:

    Pista nu va avea 2200m ci doar 2040m. B747 de 400 tone nu vor ateriza la Cluj secolul acesta

Postaţi un comentariu