Experiența de a fi proprietar de mașină electrică în Cluj și loteria stațiilor de încărcare defecte

Foto: Dan Bodea

„Stații pentru mașini electrice sunt destul de multe în Cluj, dar nu funcționează nici măcar 20% dintre ele”.

Un mesaj adresat redacției, ne-a încurajat să „descindem” în cursul amiezii de marți, 15 iunie, în centrul orașului. La pas, pe recent renovata stradă Regele Ferdinand am făcut o scurtă oprire pe strada Tipografiei unde, conform proiectului în urma căreia strada a fost modernizată, ar trebui să fie amplasat primul stand pentru taxiuri electrice din Cluj-Napoca. Locurile destinate taxiurilor electrice erau ocupate de trei mașini. A patra mașină, o Toyota Land Cruiser, parchează în următoarele cinci minute pe locul rămas liber în stand. Niciuna dintre mașini nu este electrică și doar una are însemnele unei companii de taxi. La o privire mai atentă vedem că de fapt nici stațiile de încărcare nu sunt date încă în folosință. „Vă plac mașinile?”, suntem întrebați de vânzătorul de la Bijuteria de vizavi, semn foarte clar că deranjăm „riveranii” cu interesul nostru pentru mașinile parcate în zonă.

Foto: Transilvania Reporter

La doi pași, în Piața Unirii, în parcarea de pe latura nordică, găsim o stație de încărcare autovehicule electrice, de 50 kW DC și 22 kW AC, care poate încărca simultan două mașini. Este o stație furnizată de EVconnect, companie care a ajutat autoritățile să monteze stații Fast Charge (cu încărcare rapidă) în locații cheie ca Piața Unirii și alte cartiere dar și Poliția Locală unde a montat mai multe stații AC pentru flota lor de mașini electrice cu care asigură ordinea în oraș.

La această stație, o mașină cu număr de București era lăsată la încărcat. Din păcate, șoferul nu era în preajmă să afle că exact în acel moment curentul în toată Piața Unirii era întrerupt din cauza unei defecțiuni la rețea. Aflăm de la paznicul parcării că situația se remediază imediat. Tot el ne spune că cele două locuri de la stația de încărcare sunt mereu ocupate și ne îndrumă până se pornește curentul în centru spre parkingul Primăriei, pe strada Moților, nr.3, unde în interior se află altă stație de încărcare pentru autovehicule electrice, de 33 kW AC, care poate încărca simultan tot două mașini.

Stație de încărcare Piața Unirii/ Foto: Dan Bodea

Stație de încărcare Piața Unirii/ Foto: Dan Bodea

Înainte de a intra în parking, în exterior, vedem stația de încărcare utilizată pentru alimentarea mașinilor electrice din dotarea Primăriei Cluj-Napoca, o stație de 11 kW AC. Locul destinat mașinii electrice e ocupat de un Logan alb. În interior, în schimb, o stație Evconnect pare în perfectă stare de funcționare, atât doar că nu servește în acel moment niciunui posesor de mașină electrică. Din cele două locuri vizibil marcate pentru posesorii de mașini electrice, unul e ocupat de o mașină care are pe bord o legitimație de parcare pentru persoanele cu handicap, în timp ce locurile destinate persoanelor cu handicap din zonă sunt goale.

Stație de încărcare Parking Primărie

Stație de încărcare Parking Primărie

Stație de încărcare Parking Primărie Foto: Dan Bodea

În traseul nostru, mai avem un singur punct de încărcare a mașinilor electrice situat pe strada Emil Isac, recent modernizată. Cele două locuri sunt libere. Aflăm de la paznicul unei instituții din apropiere că zilnic sunt probleme cu această stație. Uneori funcționează, alteori e defectă.

„Mai devreme a venit un șofer să-și încarce mașina și nu a putut. Era îngrijorat că nu mai are curent să ajungă la altă stație. Mulți mă întreabă pe mine de ce nu funcționează sau dacă a funcționat vreodată”, a precizat bărbatul.

Situație stații de încărcare 1 iulie 2021 Cluj-Napoca

Într-adevăr, concluzia corespunde în esență cu mesajul transmis redacției de posesorul mașinii electrice. Eliminând varianta unei pene de curent exact în momentul în care vrei să îți încarci mașina, nu te poți baza că stațiile din centrul orașului funcționează, cum nu te poți baza că vei găsi loc liber în zona special amenajată. Redăm mai jos mesajul integral:

„Eu sunt proprietar de mașină electrică, dar Clujul e o glumă în privința asta. Se tot laudă Primăria cu stațiile montate, dar nici măcar nu sunt puse în funcțiune multe dintre ele. E frustrant.

De exemplu, strada Emil Isac a fost finalizată de multă vreme, dar stațiile de încărcare sunt doar de formă acolo, nici măcar nu sunt pornite. Pe strada Tipografiei, la fel, sunt câteva stații montate de luni bune, dar care nici măcar nu sunt pornite. Lângă Central, de asemenea, au mers o perioadă apoi au fost oprite. Pe Molnar Piuariu, strada smart, de foarte multe ori stațiile sunt “defecte”. Mie unul mi se pare foarte ciudat că 80% dintre stațiile de încărcare sunt defecte de fiecare dată. Primăria ne încurajează să adoptăm stilul de viață ecologic , dar în afară de impozit nu prea ai nicio facilitate dacă deții mașină electrică. De exemplu, în București, din ce știu eu, ai gratuitate la parcare în parcările Primăriei. La Cluj nu se aplică.

Dacă întrebi mai mulți proprietari de mașini electrice ar zice mulți că nu e chiar așa smart orașul ăsta. Se cam exagerează. Doar de imagine e totul, dar când vine vorba de practică, mai greu”, ne-a transmis un proprietar de mașină electrică din Cluj.

 

În municipiul București, există viniete de parcare gratuită pentru autovehicule electrice și hibrid în parcările publice de utilitate generală de pe teritoriul municipiului, potrivit site-ului Primăriei Municipiului București-Administrația Străzilor.

Vinieta conferă utilizarea locului de parcare fără achitarea tarifului de parcare, acolo unde există locuri libere, dar nu se mențin locuri libere destinate exclusiv utilizării de către deținătorii vinietelor. Posesorii de mașini electrice din Cluj sau care tranzitează orașul beneficiază de încărcare gratuită la toate stațiile montate de municipul Cluj-Napoca, însă nu sunt scutiți de plata parcării.

Cum e să fii proprietar de mașină electrică în Cluj

Inițiativa Primăriei de a instala stații de alimentare în parcările principale din centru, e lăudabilă, consideră un alt proprietar de mașină electrică din Cluj. Sergiu D. merge foarte rar cu mașina în centru pentru că, în general, e greu de găsit un loc de parcare. De multe ori însă, a găsit loc de parcare pe locurile de încărcat mașini electrice. Din punctul acesta de vedere e un avantaj să fii proprietarul unei astfel de mașini. Dar acesta e un beneficiu paralel, desigur.

„Dacă ai un drum în centru care presupune să lași mașina în parcare o oră, nu prea merită să fie încărcată în timpul acesta, pentru că o mașină cum avem noi se încarcă foarte puțin. Nu toate modelele sunt cu încărcare rapidă. Probabil o Tesla ar reuși să tragă toți cei 20 de kW. Dar mașinile electrice ieftine se încarcă cu 3-7 kW pe oră, ceea ce e puțin. Dacă la benzinăria clasică în trei minute faci un plin, la mașina electrică, un plin chiar și pentru o baterie mică durează de la 4 ore în sus”, precizează Sergiu D.

Foto: Dan Bodea

Ca urmare, ca utilizator de mașină electrică, nu te prea poți baza pe prizele publice. Chiar la început, în primele luni de când împreună cu soția lui și-a cumpărat o mașină electrică, Sergiu a încercat să își încarce mașina gratuit prin diverse parcări, ajungând la concluzia că e imprevizibil tot procesul.

„Dacă vezi că sunt ocupate trei prize, nu știi cât timp ai de așteptat. Poate aștepți o oră, poate cinci ore. Problema cred că e de fapt a întregului domeniu, care e prea nou și nu există o bază de date unificată cu toate prizele astfel încât să poți să rezervi, sau să te informezi cu privire la cât timp de așteptare ai. Atunci eu mă bazez pe încărcatul mașinii acasă, o soluție care nu cred că e la fel de bună pentru cei care locuiesc la bloc”, precizează Sergiu.

Stațiile de încărcare din oraș sunt un bun punct de plecare pentru ceea ce va însemna viitorul mobilității. Dar dacă ne referim strict la ele, nu e nimic foarte smart. E o noutate, mergem în pas cu lumea, e o tranziție care a început și la Cluj și e foarte bine că se întâmplă. Dar nu asta e cea mai mare problemă a Clujului, unde își încarcă cei cu mașini electrice, mașinile electrice, consideră Sergiu D.

„Trebuia să înceapă de undeva. Nu puteau nici să amplaseze o sută de stații de încărcare înainte să știe câți oameni le vor folosi. Chiar dacă am circula zilnic cu mașina și am încărca-o de cinci ori pe lună, asta înseamnă 100 de kW consumați, adică în jur de 80 de lei. Pentru acești 80 de lei, nu caut gratuitatea, ci caut să fie convenabil din punct de vedere al programului meu, nu al prețului de încărcare. Oricum, în parkingul Primăriei, cu un model de mașină care se încarcă încet, ca a noastră, dacă aș sta cele șase ore să se încarce full, cred că m-ar costa plata parcării mai mult decât m-ar costa curentul acasă”, precizează Sergiu.

Pe de altă parte, a folosi mașină electrică în oraș îți oferă o senzație extraordinară, spune el. În primele trei luni în trafic, împreună cu soția și cu băiețelul lor, Sergiu chiar își imagina ce bine ar fi ca și mașina din fața lor să fie tot electrică. Chiar visează să fie interzise cât mai repede motoarele în centru și cu atât mai mult să fie interzise cursele de mașini tunate de pe Calea Turzii pe timp de noapte.

„Noi credem că tranziția spre a consuma mai multă energie electrică, respectiv producerea energiei electrice din surse regenerabile, e o posibilă soluție pentru toată poluarea din orașele dens populate și pentru emisiile de carbon. Sigur că nu putem să pretindem că suntem până într-atât de idealiști încât ne gândim doar la asta. A fost un moment în care ne gândeam să avem o a doua mașină mai mică pentru oraș și atunci ne-am hotărât să luăm o mașină electrică în leasing, pe trei ani, să vedem cum ne simțim în ea, care sunt avantajele și ce presupune acest stil de viață în care trebuie să te obișnuiești că nu îți poți încărca mașina oriunde. A fost un experiment și probabil vom opta la un moment dat pentru o mașină de generație mai nouă.

Dar așa se simte, că acesta e viitorul. Și după ce conduci o mașină electrică, senzația e că nu mai vrei să te întorci la ceea ce ai condus înainte. Dar rămâne problema limitării la distanțe mici. Pentru a ajunge la bunici în sudul țării, la 500 de km distanță, fără să ne oprim să o încărcăm, ne-ar trebui o variantă destul de scumpă de mașină. Poate o Tesla”, declară Sergiu.

Foto: Dan Bodea

Stațiile de încărcare din Cluj sunt utile, spune el, dar nu crede că sunt suficiente pentru viitor. Tocmai de aceea, ar trebui ca Primăria să țină pasul cu numărul de mașini electrice prezente în trafic.

„Pe de altă parte, am un prieten care și-a luat mașină electrică, dar și-o încarcă acasă. Cei care își cumpără acum mașină și au banii necesari, nu se uită după chilipirul de a o încărca gratis pentru a economisi 100-200 de lei pe lună. Încărcarea poate fi un imbold pentru unii, dar mai degrabă cred că e o facilitate.

Mă gândesc însă că viitorul mobilității nu va mai fi să ai mașină personală, ci să existe posibilitatea să folosești orice mașină pe care ai rezervat-o în prealabil. În acel caz, ar trebui ca întregul oraș să fie plin de prize, astfel încât oriunde lași mașina să o poți încărca. Dar vor mai trece, probabil, vreo 25 de ani până renunță oamenii la ideea de a fi proprietari ai mașinii”, consideră Sergiu.

La 29 de zile de la solicitarea Transilvania Reporter, Primăria Cluj-Napoca a făcut următoarele precizări pe tema stațiilor electrice din Cluj-Napoca:

Primăria Cluj-Napoca informează că în prezent există stații de încărcare pentru autovehicule electrice în următoarele locații:

Se mai amplasează stații de încărcare în următoarele locații (se află în diferite stadii de proiectare sau execuție):

De ce multe dintre stații sunt montate, dar nu sunt puse în funcțiune?

Există stații de încărcare pentru autovehicule electrice care sunt montate și în curs de recepționare. Acestea se vor da în folosință după finalizarea recepțiilor.

Există foarte multe stații defecte și posesorii de mașini electrice se plâng că nici 20% din totalul lor nu funcționează. Cine se ocupa de service-ul lor?

Din cauză că stațiile sunt utilizate intens, apar defecte punctuale care sunt remediate în perioada de garanție de către societățile care le-au montat.

Cât de des sunt folosite aceste stații?Există o evidență? Unde este cererea cea mai mare, în ce zonă?

Există încărcări zilnice, cererea fiind mare atât în zona centrală, cât și în cartiere.

Care sunt facilitățile pe care le primesc posesorii de mașini electrice din punct de vedere administrativ, în Cluj-Napoca? Au gratuitate în parcările Primăriei?

Posesorii de mașini electrice beneficiază de încărcare gratuită la toate stațiile montate de municipul Cluj-Napoca.

Distribuie:

Postaţi un comentariu