Mihai Cozma, clujeanul care l-a întâlnit pe Obama

Sunt oameni care doar visează la ceva, şi sunt cei care luptă pentru ca visele lor să se împlinească. Mihai Cozma este unul dintre oamenii pentru care sintagma „ăsta-i doar un vis, nu o să ajung niciodată acolo”, nu există. Face sport de performanță de la 16 ani (rugby), are dublă legitimare la ”U” Cluj şi CS Mănăştur, dar este şi amfitrionul petrecerilor Booha, atunci când revine în țară. Este fotomodel și chiar a fost finalist la concursul Covermodel organizat de revista Men’s Health, revista pentru bărbaţi în care au pozat de-a lungul anilor cei mai arătoși bărbați din lume. Pentru că nu crede că în România se poate trăi întotdeauna din ce-ți place, a ales să aplice la programul „Work and travel” și a trăit, pe viu, ceea ce numim „American dream” (visul american). De patru ani, vară de vară, Mihai traversează oceanul pentru a munci în SUA. Și dacă tot e pe tărâmul viselor, nu a ratat nicio ocazie să viziteze cam toate locurile pe care mulți dintre noi le vedem doar în cărțile poștale.

Mihai Cozma

De la „Home alone”, la rătăcit prin New York

Ca orice adolescent crescut după revoluția din 1989, cultura din vest și-a pus o mare amprentă asupra lui Mihai Cozma. Contactul cel mai puternic, copil fiind, a fost televizorul. Astfel, urmărind filmele cu Bruce Lee, Arnold Schwarzenegger, sau „Home Alone”, a avut primul contact cu America. Astăzi are 24 de ani şi nu regretă niciun moment decizia de a munci peste vară în SUA. „Poate părea aşa ca o poveste, dar după ce am văzut filmul <<NYC, orașul care nu doarme>>, Statuia Libertății, Brooklyn Bridge etc, toate aceste lucruri mi-au rămas în subconștient. Întâmplarea face că până în momentul de față am ajuns de patru ori în USA. Am văzut orașe precum New York City (NYC), Las Vegas, Washington, Boston, Philadelphia sau Atlantic City. Prima experiență a fost în 2010. După ce am luat locul 4 la Cupa Mondială de juniori sub 20 de ani ce a avul loc în Rusia, m-am întors acasă și un prieten m-a convins să merg peste vară în State, dar abia în vara următoare. Era an de Cupă Mondială și din moment ce se face pauză competițională în România am zis: <<de ce nu?>>”.

Mihai Cozma la Niagara

Aşa a început aventura americană pentru Mihai. Cum în România rugby-ul este un sport pe care îl practici de plăcere,   nu pentru bani, Mihai a ales să muncească vara în America, iar toamna revine acasă. Continuă să facă sport, dar este implicat şi în alte activităţi. „În State munceşti, dar te şi distrezi. Eu m-am dus prima dată ca să câştig nişte bani, dar odată ajuns acolo nu m-am putut abţine să nu văd locurile pe care până atunci le văzusem doar la televizor. În 2011 am stat pe perioada de vară în Ocean City, Maryland și am vizitat NYC, Philadelphia, Washington și cascada Niagara. A fost o vară plină de experiențe americane, de la house party-uri cu sute de oameni și pe urmă cu polițiști ce bat la ușă până, la rătăcirea mea pe străzile din NYC”, povesteşte Mihai. A avut şi două job-uri, dar nu s-a întors acasă cu bani.

”Sunt tineri care merg în State să muncească și să se întoarcă acasă cu bani. Și eu m-am gândit la asta, dar când ajungi acolo nu poți doar să muncești, să strângi banii la ciorap. Acolo e altă lume, e viață. Muncești și te distrezi în aceași măsură. E altceva. Muncești, ai banii tăi, vizitezi muzee, locuri interesante. În muzeele Smithsonian din Washington, în aripa metale prețioase am văzut bucăți de aur de la noi, de la Roșia Montană, lângă bucățile lor de aur din celebra <<goană după aur din California>>, explică Mihai.

lincol monumen

Obama, Tuckker şi „Blonda de la drept”

Prima experiență americană l-a marcat atât de mult, încât a decis să se întoarcă în State și anul următor. Ca să-i fie mai ușor să-și găsească un loc de muncă, a urmat cursuri de barman, iar în timpul liber participa la ședințe foto, atunci când era solicitat. În cadrul concursului Covermodel organizat de revista Men’s Health, cel mai mare brand de reviste pentru bărbați, Mihai a fost finalist şi chiar a apărut pe coperta revistei. Având deja diploma de barman, tânărul a prins o mulţime de oportunităţi de a munci în SUA. De departe expriența din această vară a fost cea mai intensă pentru sportivul clujean.

„Anul acesta, aplicând la programul Work and Travel m-am angajat la Winnetu Oceanside Resort – Edgartown Massachusetts. Toate verile pe care le-am petrecut în SUA au o poveste aparte, dar vara aceasta am avut privilegiul să mă întâlnesc cu președintele Statelor Unite, însuși Barack Obama și prima doamnă. S-a întâmplat în urmă cu zece zile, a doua zi după aniversarea mea <<Mihai este născut pe 11 august, n.r.>>. Cu o zi înainte venise în restaurant actrița Reese Witherspoon, sau cum o știm noi, <<Blonda de la drept>>. Nimeni nu știa că președintele va veni. Cu o jumăte de oră înainte să vină, serviciile secrete au apărut în restaurant asigurând perimetrul, cum se spune. Era o stare de agitație de nedescris. Inițial nimeni din staff nu știa cine o să vină. Nimeni nu mai circula pe drum, zona era împrejmuită, lunetiști pe acoperiș exact ca în filmele de acțiune pe care le vedem la cinema, sau la televizor. Vin trei mașini SUV negre, opresc la intrarea restaurantului și se dă jos președintele, relaxat, la doi metri de mine.

cu obama1

Președintele american Barak Obama

Toată lumea începe să facă poze și îl salută. El la rândul său le răspunde politicos. Șeful bucătar de la Casa Albă era deja în bucătărie și a supravegheat tot procesul în care bucătării i-au pregătit mâncarea. I-a urmărit până și pe chelneri la masă ca să supravegheze tot. La ieșirea din bucătărie, la fiecare ușă era un agent care te scana de fiecare dată când ieșeai, pentru a nu avea nimic la tine ce ar putea pune în pericol viața președintelui. Aproape că l-am convins pe unul dintre agenți să vină să viziteze Transilvania. În camera în care a cinat președintele erau agenți care urmăreau orice mișcare. Președintele a stat peste program, dar nimeni nu s-a supărat. Unii clienți de la alte mese l-au așteptat chiar două ore să termine de mâncat, doar să dea noroc cu el sau să îi facă o poză. Protocolul nu permite nimănui să-și facă poză cu Obama, dar ai voie să-l fotografiezi. Chiar glumeam cu colegii din restaurant și spuneam că înainte cu o zi președintele nu a putut ajunge la petrecere mea, așa că a venit a doua zi să-mi facă o surpriză. Aceasta cu siguranță a fost cea mai <<American experience>> de până acum”, povestește Mihai.

house party

Barack Obama nu este singura personalitate pe care Mihai a întâlnit-o în SUA. Clujeanul povestește că anul trecut a ajuns în New England, pe o insulă numită Martha’s Vineyard, în statul Massachusetts. Insula e celebră pentru că acolo s-a turnat filmul „Jaws”, dar şi pentru că era unul dintre locurile favorite de vacanţă pentru celebra familie Kennedy. Acum în fiecare an vin o mulţime de vedete, printre care se numără şi preşedintele Americii. ”Anul trecut am schimbat şase joburi, toată vara. Am întâlnit vedete, precum actorul din serialul Monk, patronul echipei de baseball Red Sox şi i-am gătit lui Chris Tucker, cunoscut şi în România din trilogia <<Ora de vârf>> sau pentru rolul Smokey din filmul <<Friday>>”, rememorează Mihai. Foarte curând se va întoarce la Cluj şi îşi va relua vechile îndeletniciri, dar speră să poată să ajungă şi anul viitor în SUA.