2020, lupta continuă. Fundația Desire: „Vom continua să bombardăm Primăria și Consiliul Local din Cluj-Napoca cu revendicări privind locuirea socială“

Protest pentru dreptul a locuire. | Foto: Facebook George Zamfir

Anul 2020 se anunță unul destul de tensionat pe planul confruntării dintre cei angajați în activism social pentru locuire și autoritățile publice. Reprezentanții asociațiilor ce luptă pentru dreptul la locuire au de partea lor faptul că 2020 va fi un an electoral, ceea ce, după cum spun chiar cei de la mișcarea Căși Sociale ACUM!, face ca „toate partidele politice să treacă prin reconstrucții majore cu un ochi la alegeri, atente să facă promisiuni către populație pentru a-și crește capitalul politic, dar să și răspundă intereselor economice ale marilor lor susținători“. De cealaltă parte, nici cei care se ocupă cu strategia de dezvoltare a orașului Cluj-Napoca nu stau cu brațele în sân, 2020 fiind anul în care se va lansa proiectul pentru Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) centrată chiar pe rezolvarea problemelor de mobilitate urbană, infrastructură de transport metropolitan și modificare a structurii demografice.

Privarea locativă în România, pe primul loc în UE

Membrii fundației Desire prin care se derulează mișcarea Căși Sociale ACUM! Au încheiat anul 2019 cu un marș pentru dreptul la locuire ce a avut loc în decembrie. Mobilizarea pentru acest marș a venit și pe fondul câștigării unui proces împotriva autorităților locale referitor la invaliditatea unor dintre criteriile acordării de locuințe sociale, dar și pentru a obține susținere pentru un alt proces pe rol referitor la presupusa ilegalitate a rampelor din Pata Rât.

Lupta pentru cei aflați în condiții precare de locuire și pentru cei vulnerabili social și economic va continua și în 2020, spun reprezentanții fundației Desire, conferențiarul universitar Eniko Vincze și cercetătorul George Zamfir.

Mișcarea Căși Sociale ACUM! va continua în 2020 militantismul pentru dreptul la locuire, atât pe plan local, cât și național și internațional. Schimbarea guvernului din ultima parte a anului 2019 nu a produs niciun fel de mesaje sau acțiuni care ar indica o preocupare reală față de situația dezastruoasă a locuirii din România. Reamintim că statisticile oficiale ale institutului Uniunii Europene, Eurostat, plasează populația țării pe primul loc în ceea ce privește supraaglomerarea, care afectează 47% dintre locuitori, iar care în rândul persoanelor în risc de sărăcie, crește la 58%. De asemenea, România este pe primul loc în ceea ce privește privarea locativă, ceea ce înseamnă că populația se confruntă cu alte probleme de locuire, pe lângă supraaglomerare. Proporția persoanelor care plătesc peste 40% dintre venituri pe locuire aduce din nou România între primele trei state europene, după Grecia și Bulgaria. Toate acestea au loc în contextul în care România este tehnic pe primul loc în ceea ce privește procentul de locuințe proprietate privată“, au explicat Eniko Vincze și George Zamfir.

Mobilizare socială masivă vs status quo

Firesc, la început de an, apare și întrebarea referitoare la ceea ce este de făcut, iar aici activiștii sociali văd o singură soluție pentru modificarea status quo-ului, anume mobilizărilor sociale masive și coalizarea diferitelor categorii sociale vulnerabile. Mai mult încă, faptul că 2020 va fi un an electoral oferă societății civile o marjă puțin mai amplă de negociere cu partidele și candidații.

Anul 2020 este an electoral cu mize mari atât pe plan local, cât și pe plan național. Toate partidele politice trec prin reconstrucții majore cu un ochi la alegeri, atente să facă promisiuni către populație pentru a-și crește capitalul politic, dar să și răspundă intereselor economice ale marilor lor susținători sau ale capitalului. Dar, din păcate, contextul din UE, dar și cel de pe plan global nu este deloc favorabil unor construcții social-politice pașnice care să rezolve marile problemele ale timpurilor pe care le trăim, adică inegalitățile economice și teritoriale endemice capitalismului global financializat. Planul nostru cadru, deci, ar fi acela de a contribui la mobilizarea nemulțumirilor acumulate de diverse categorii sociale împotriva acestei politici dominante. Doar protestele populare masive și/ sau grevele și acțiunile organizate de sindicate ar putea să convingă decidenții de la toate nivelele să pună statul în slujba lucrătorilor, printre altele cu privire la asigurarea accesului lor efectiv la locuințe adecvate și accesibile ca preț“, au mai adăugat Eniko Vincze și George Zamfir.

Deși se preconizează că în 2020 va crește numărul locuințelor social în Cluj, mai ales prin intermediul procedurii achiziționării lor pe piață, totuși, acest lucru nu va modifica substanțial situația locuirii în oraș, fiindcă 15-20 de locuințe sociale în plus nu vor avea un impact prea mare asupra prețului la chirii și la achiziționarea apartamentelor pe piață. Mai mult, dată fiind susținerea din partea autorităților publice a dezvoltării profilului antreprenorial al orașului, nu se preconizează o reglementare mai strictă a dezvoltării imobiliare în favoarea celor care au nevoie de locuințe.

Vom continua campania de colectare de fonduri cu care vrea să vină în sprijinul procesului în instanță intentat în 2018 de către Fundația Desire și 51 de persoane cu domiciliul în casele modulare din Pata Rât împotriva autorităților administrative locale și județene și altor instituții publice. Din păcate, Pata Rât nu este istorie, precum autoritățile doresc a ne face să credem. Rampele RADP și Salprest continuă să funcționeze și azi, ele fiind deschise în toamna anului 2015 la o distanță mai mică de 1000 de metri față de zona de locuit din Pata Rât, și caracterul lor temporal pare să se permanentizeze cu noile platforme și cu stația de piroliză deschise acolo. De asemenea, vom continua să bombardăm Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca cu revendicări privind modificarea sistemului de atribuire de locuințe sociale dincolo de eliminarea celor două criterii nelegale, lucru care s-a întâmplat sub incidența deciziei Curții de Apel Cluj din noiembrie 2019“, au mai spus cei de la Fundația Desire.

2020, debutul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană Cluj

Dacă mediul activist se pregătește de un nou an de luptă, la fel de pregătiți sunt și cei care se ocupă de diversele proiecte de dezvoltare și cercetare urbană, o echipă de experți care de ani de zile colaborează cu folos cu autoritățile locale, realizând o serie de proiecte și cercetări menite să contribuie la rezolvarea unora dintre cele mai presante probleme ale orașului, precum traficul, mobilitatea urbană, creșterea populației, transportul metropolitan și altele.

În momentul de față sunt în desfășurare mai multe proiecte derulate de primărie prin Centrul Cultural Clujean legate de locuire și calitatea locuirii (housing) și piață forței de muncă (impactul industriilor creative) în Cluj-Napoca și zona metropolitană Cluj (Future of Work). Proiectul pentru SIDU Cluj va fi lansat în lucru în anul 2020, iar strategia va avea câteva puncte cheie: transport și mobilitate urbană (primele modele legate de micromobilitate, centură metropolitană, trenul metropolitan, culoare pietonale și walkable city), infrastructură de transport public (autobuze electrice, benzi dedicate transportului public), schimbări climatice (impactul insulelor de căldură urbană asupra calității vieții, sărăcie energetică), provocările economice (tehnologii din sectorul IT și piață forței de muncă), modificările în structura demografică (migrație, întinerire, superspecializare), cultură, etc. În ceea ce privește posibilele noutăți ce ar putea apărea în 2020, mă gândesc aici la extinderea spațiilor rezidențiale – studiu de fezabilitate cartier Șopor, extinderea spațiilor comerciale, mixte și de birouri – Piață Abator (mall, birouri), Cora (mall), extinderea benzilor dedicate transportului public, realizarea culoarelor pietonale pentru walkable city. Dar sunt și câteva tendințe mai problematice, precum numărul de autoturisme aflat în continuă creștere, ceea ce implică și acutizarea problemelor legate de trafic pe segmente majore (Florești, Baciu, Apahida)“, a explicat Titus Man, geograf și conferențiar la Facultatea de Geografie din cadrul UBB.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Allysea says:

    astia de la casi sociale sa faca bine sa si ia romii si sa i duca la munca, nu atata gargara pt toti trantorii clujului…ar vrea si sa stea ieftin sau moca, si in centru, pe motiv ca ei sunt saraci..bine ca putem noi sa muncim si sa luam credite la banci, pe care le platim dublu timp de 20-30 de ani, bine ca putem sa facem noi sacrificii, ca ei nu pot, ca sunt romi…hai pa!

    • George Zamfir says:

      Bună ziua. Dacă vă referiți la persoanele care locuiesc în zona Pata Rât, o mare parte dintre ele sunt salariatele companiilor de salubritate pe salariul minim. Iar restul sunt persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau minori.

      Pe de altă parte, nu este normal ca nimeni să facă sacrificiile pe care le menționați. Tocmai de aceea, un număr mare de locuințe publice ar rezolva substanțial problema locuirii pentru foarte multă lume, nu doar pentru cei săraci și/sau romi.

      • Nick Eustatiu says:

        George Zamfir crezi ca minunatii de la pata rat pot locui intr-un bloc de oameni normali unde primaria ar avea un apartament social? te asigur ca in 99,99% din cazuri nu .

  2. Allysea says:

    si asta cu chirii mici..pai cine sunt ei sa mi impuna cu cat sa mi dau locuinta in chirie? ce, la magazin te targuiesti asa? nu ai bani, np, nu iei si gata…decat sa dau o chirie cu bani prea putini, mai bine o tin goala..si la cine sa dau ieftin? la romi, cand stie toata lumea cum intretin ei spatiile? sa i ia astia de kla casi la ei acasa pe toti, nu sa faca circ pe banii prostilor care platesc taxe

Postaţi un comentariu