„Șincai Memes”, la psiholog: „Importantă este acum iesirea din acest cerc vicios”

Psihologul Daniel David susține că problema de la Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai” este a întregii societăți românești, care nu respectă autoritatea. „Școlile și liceele greșesc pentru că mereu reacționează reactiv și nu proactiv. Dacă dai pedeapsă după faptă, nu are niciun efect. Dacă elevii nu sunt pedepsiți cu înțelepciune, vor fi întărâtați mult mai tare și vor găsi alte mijloace de ex­ primare. Generația asta a reușit să comunice unui public mare, să globalizeze mesajul prin intermediul internetului. Și noi râdeam și făceam mișto de profesori, dar toată chestia rămânea în interiorul unui grup mic de persoane, fără a se atenta la imaginea publică a profesorului respectiv”, a spus acesta, citat de evz.ro.

psihologul Daniel David

Daniel David / Foto: Dan Bodea

„Dacă vrei să reduci frecvența unui comportament, atunci trebuie să faci două lucruri: să întărești un comportament alternativ și incompatibil cu acesta, cu diverse recompense, de preferință sociale (ex. atenţie, laudă, zâmbet etc.) și să administrezi o pedeapsă pentru acest comportament. Pedeseapa trebuie însă să fie anticipată şi administrată într-o manieră calmă şi non agresivă. Altfel, pedeapsa reduce frecvența comportamentului pedepsit doar pe termen imediat, dar crește frecvența acestuia ulterior și generează stări negative (ex. furie/agresivitate)”, a explicat psihologul pentru Transilvania Reporter.

Psiholog Olivia Stupar

Psiholog Olivia Stupar

De asemenea, psihologul clujean, Olivia Stupar, analizează faptele petrecute în ultimul timp la Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”. „Părerea mea este ca acțiunile elevilor implicați în cazul grupului „Șincai Memes” sunt o consecință a unui cumul de factori, interacțiuni, procese ale unui sistem foarte cuprinzător care include, dar nu se limitează la subsistemele: familie, școală, grup de prieteni, grup de colegi. Poate că este vorba și de teribilism specific vârstei preadolescente/adolescente; de dorința imperioasă de manifestare a propriei individualități și de exteriorizarea a tuturor regretelor și frustrărilor acumulate până acum, de veșnicul conflict între generații, dar comportamentul acestor tineri este rezultanta a mult mai mult de atât. Cine este vinovatul pentru această situație? nu pot să dau un răspuns concret. Pentru că opinia mea este că nu există un singur vinovat sau o singură victimă. Să-i învinuim pe elevi? Da, am putea face asta. Comportamentul lor manifestă lipsa de respect, dar așa cum am precizat mai sus, este o consecință directă a mai multor factori și situații din viata lor de zi cu zi. Să-i învinovățim pe profesori pentru că au ajuns să fie urâți de elevi? Am putea să facem și asta. Însă, de asemenea știm că într-o școală profesorul este persoana care mereu încearcă să fie atât apreciată de conducere cât și de colegii de breaslă pentru rezultatele performante pe care le au elevii săi, și în același timp, urmărind acest scop, să corespundă și cerințelor elevilor de a fi un profesor agreabil. Să-i învinovățim pe părinți că nu și-au educat bine copiii? Nici asta nu putem face, pentru că sunt convinsă că, în felul său, fiecare părinte își educă propriul copil așa cum consideră mai bine. Dincolo de analize, dezbateri pro și contra, importantă este acum iesirea din acest cerc vicios. Și una dintre strategiile de realizare a acestui fapt este renunțarea la generalizare”, este de părere psihologul.


Publicitate

Postaţi un comentariu