Reactor de Creație și Experiment din Cluj primește două nominalizări la premiile UNITER. Nu se acordă Premiul de Excelență

Foto: Ioana Ofelia

Atât Teatrul Național din Cluj, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, dar și teatrul independent Reactor de Creație și Experiment au primit nominalizări pentru producțiile lor din 2020 la Premiile Uniter de anul acesta. De asemenea, criticul de teatru Miruna Runcan, profesor titular la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universității Babeș Bolyai, a fost nominalizată la categoria Critică de teatru. UNITER urmează să anunțe data și locul desfășurării Galei.

Regizoarea Leta Popescu a fost nominalizată la categoria Cea mai bună regie pentru spectacolul (IN)CORECT prezentat la spațiul de teatru independent Reactor de creație și experiment din Cluj, unde regizoarea și-a făcut și debutul dramaturgic ca autor de text.

Citiți mai multe aici:

(IN)CORECT la Reactor și debutul dramaturgic al regizoarei Leta Popescu: Un spectacol cu trei tineri, o unguroaică și patru bătrâni

De asemenea, Emőke Kató a fost nominalizată la categoria Cea mai bună actriță pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca

Pentru a XXIX-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza și Cristina Rusiecki. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2020.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale. Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 24 mai 2021, Senatul a acordat următoarele premii:

Premiul de Excelență: nu se acordă

Premiul pentru întreaga activitate actriță: ILEANA PLOSCARU

Premiul pentru întreaga activitate actor: MARCEL IUREȘ

Premiul pentru întreaga activitate regie: ALEXANDRU DARIE (post-mortem)

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: GETA MEDINSCHI

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: ION PARHON

PREMII SPECIALE

SCENA DIGITALĂ – platformă de spectacole online a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu
Teatrul POESIS – program al Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova și al Teatrului „Nottara” din București

Nominalizările pentru anul teatral 2020 sunt următoarele:

Debut

Tudor Dreve pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinților noștri” de Lukas Bärfuss, Teatrul Municipal Baia Mare
Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanța
Diana Păcurar pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„Totul e bine când… se termină”, adaptarea radiofonică și regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune
„Viața dăunează grav sănătății”, scenariul radiofonic și regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune
„Insomnia”, scenariul, documentarea și regia Robert Bălan, Asociația Art No More, București (Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)

Cel mai bun spectacol de teatru tv / teleplay

„Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune și regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune
„Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc
„V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescărușul” de A.P. Cehov, conceptul și regia Paula Lynn Breuer și Olga Török, Teatrul German de Stat Timișoara

Premiul pentru critică de teatru

Miruna Runcan
Oana Stoica
Irina Wolf

Cea mai bună scenografie

Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu și Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Helmut Stürmer pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanța
Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Orașul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Cel mai bun actor în rol secundar

Emil Coșeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta” (…și era pădurea singură…) de I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul și regia Radu Iacoban, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara
Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „ Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul și proiecțiile video Tudor Lucanu, Teatrul Național Cluj-Napoca

Cea mai bună actriţă în rol principal

Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borșa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău
Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca
Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltán Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

Cel mai bun actor în rol principal

Bogdan Farcaș pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaș, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești
Șerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinți” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, București
Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, textul creație colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați
Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)
Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București

Cel mai bun spectacol

„Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
„Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național Târgu Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”
„Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociația Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)

Distribuie:

Postaţi un comentariu