”Jupânul” David Ciceo vrea să lase parcarea din aeroport fără curent. Goto Parking: ”Ar fi un risc major pentru securitatea aeroportuară”

Scandalul iscat între managerul Aeroportului Cluj-Napoca și Goto Parking, firma care administrează parcarea acestuia, continuă și a ajuns la faza amenințărilor, care transpuse în fapte pot afecta grav siguranța aeroportuară.

Conflictul a început în luna august, în momentul în care aeroportul și-a înființat propria parcare, nu însă una pentru angajați cum s-ar crede, ci una comercială, destinată pasagerilor. După doar o săptămână, firma Goto a reacționat, și l-a înștiințat pe David Ciceo că, de la 1 septembrie, va anula cele o sută de carduri gratuite de parcare pentru angajații aeroportului, și că îi va obliga pe aceștia să plătească o taxă de 57 de lei/zi, ca oricare alt utilizator al parcării.

Pentru că nu au fost informați de directorul general David Ciceo despre intenția celor de la Goto, decizia i-a pus în fața faptului împlinit pe oameni, care s-au trezit că nu mai pot ieși din parcare ca înainte. Furioși, aceștia au refuzat să plătească vreun ban, și au blocat câteva zile la rând intrarea și ieșirea din aeroport, la barierele de acces formându-se cozi de mașini întinse pe câteva zeci de metri.

Revenind la cele o sută de locuri de parcare gratuite pentru angajați, ele sunt prevăzute în contractul încheiat acum un deceniu între Consiliul Județean Cluj și societatea UTI, fostul administrator al parcării, doar că, la acea vreme, înțelegerea se referea la circa o mie de locuri de parcare care urmau să se realizeze prin extinderea suprafeței vechii parcări, dar și de construirea unui parking suprateran și a unui hotel. Cum nu s-a făcut nimic din toate acestea, în prezent, Goto Parking, care a preluat ulterior societatea UTI, administrează doar 327 de locuri de parcare, iar reprezentanții acesteia spun că este absurd ca în condițiile actuale să ofere gratuit aeroportului o treime din locurile de parcare existente.

Dincolo de toate însă, concurența practic neloială făcută prin realizarea propriei parcări, și asmuțirea angajaților proprii împotriva societății Goto, nu pare a fi decât un pretext pentru adevărata miza a acestui conflict, respectiv dorința și visul directorului general David Ciceo de a pune mana pe întreaga afacere reprezentată de parcarea aeroportului, astfel încât toți banii rezultați să intre conturile instituției.

Cum au trecut aproape trei săptămâni de când firma Goto refuză să acorde vechile gratuități angajaților, directorul general al aeroportului a trecut la represalii, și, cu atitudini de stăpân de moșie, de proprietar al aeroportului, a pus în vedere acesteia că, nici mai mult nici mai puțin, va sista unilateral contractul de furnizare a energiei electrice pentru parcare, cu alte cuvinte că le va tăia curentul.

Transilvania Reporter a stat de vorbă cu ambele tabere aflate în conflict, respectiv Constantin Enache, administratorul Goto Parking, și David Ciceo, directorul general al Aeroportului Cluj-Napoca, cu specificația că reprezentanții Consiliului Județean, proprietarul de drept al aerogării, nu au putut fi contactați pentru a-și exprima un punct de vedere cu privire la situația creată.

Foto: Goto Parking

Enache: ”Nicio mașină nu va mai putea să iasă, niciuna nu va mai putea să intre”

Conducerea aeroportului ne-a transmis în data de 7 septembrie o notificare prin care ne comunică faptul că ne va opri un contract de furnizare utilități, pe un motiv interesant, că am fi adus prejudicii aeroportului. Este, într-adevăr, o clauză în contractul de furnizare în care este specificat că dacă beneficiarul contractului aduce prejudicii aeroportului, acesta se poate rezilia unilateral. Doar că nouă nu ne-a fost și comunicat acest prejudiciu, nu invocă nimic în document. În plus, noi știm că legea spune că dacă există un prejudiciu material, instanța îl constată, îl cuantifică, și apoi cere daune pe măsura prejudiciului creat. Ori, noi suntem cu facturile la zi pentru utilitățile furnizate. Noi nu luăm înștiințarea ca pe o amenințare, este o notificare de reziliere unilaterală a utilităților începând cu data de 18 septembrie, adică de mâine (sâmbătă, 18 septembrie, n.red).

Dacă acest lucru se va întâmpla, nu vom mai putea oferi serviciul de parcare nimănui. Echipamentele noastre sunt dependente de energia electrică. Asta ar fi, poate, situația cea mai simplă. Dar, nouă ne este teamă de apariția unei situații de urgență. Nu știu, o ambulanță care trebuie să vină la aeroport… Poate să fie un lucru și mai grav, să ia foc o mașină în parcare, pompierii nu vor putea intra decât dacă dărâmăm barierele. Fără curent, barierele se blochează, practic nicio mașină nu va mai putea să iasă, niciuna nu va mai putea să intre. Sistemul de bariere pe care-l avem poate fi deblocat doar dacă desfacem brațele acestora, adică atunci va fi o circulație liberă, atât pe intrare, cât și pe ieșire din aeroport.

Echipamentele noastre au fost montate în decembrie 2019, ele sunt încă în garanție. Nu putem acționa asupra lor decât dacă obținem acceptul firmei de service a furnizorului, care se află în Constanța. Sunt două situații posibile: echipa de service îmi dă voie să umblu în echipamente și să le dezmembrez, și-mi promite că-mi păstrează garanția, ceea ce ar fi foarte important pentru noi, sau, a doua variantă, lucru complicat tare, să spună că nu pot umbla la echipamente, vin eu, că altfel îți pierzi garanția.”

 Enache: ”Parcă suntem copiii aceluiași părinte, și acesta ne lasă să ne batem între noi”

”Nici măcar nu ne gândim la partea de prejudiciu care am suferi-o, noi vedem partea de disconfort creat pasagerilor . Și nu doar acestora, gândiți-vă că în incintă intră angajați ai multor instituții, cei de la Frontieră, SRI, Poliție, DIAS, Vamă, Romatsa și așa mai departe, și mă gândesc că în momentul în care se întâmplă căderea de tensiune o parte din ei vor fi la serviciu. Sigur, domnul Ciceo poate va spune că-i lasă pe toți aceștia să folosească parcarea lui, doar că noi vom ataca în instanță dacă oprește funcționarea normală a parcării, după care trupa de comando pe care o gestionează să dea drumul la mașini prin parcarea dumnealui. Dacă ni se va tăia curentul, vom ataca și asta în instanță cu siguranță.

Între timp, însă, după ce am primit notificarea, am anunțat Consiliul Județean despre acest eveniment și așteptăm să fim sprijiniți, pentru că, până la urmă, este un contract semnat între concesionar, adică firma Goto, și Consiliul Județean. Nu mai comentez că parcă suntem copiii aceluiași părinte, și acesta îi lasă să se bată între ei. Suntem convinși că nimeni nu va putea rămâne neutru în acest conflict. Ieri am comunicat și către aeroport punctul nostru de vedere vizavi de această denunțare unilaterală a contractului. Să sperăm că se va ține cont de ceea ce am scris acolo, pentru că am reiterat că neajunsurile, raportat la pasageri și ceilalți utilizatori ai parcării, vor fi majore, faptul că în situații de urgență ne-ar fi imposibil să gestionăm  anumite situații.

În plus, dacă situația o va impune, vom cere aprobare Consiliului Județean să ni se permită să facem un branșament separat la Electrica, pentru că, potrivit prevederilor caietului de sarcini, în acest moment suntem un consumator captiv de energie electrică la aeroport.  

În acest moment, în zona în care noi mai putem să ne desfășurăm activitatea, avem 327 de locuri de parcare. Situația este destul de complicată, deoarece apar momente destul de dese în care locurile de parcare sunt ocupate, iar pasagerii găsesc cu greutate un loc pentru mașini. Încercăm să gestionăm cât mai rezonabil acest deranj, cu ajutorul Poliției Transporturi, cu cei de la Scutul Negru, care ne sprijină în acțiunile noastre.”

Enache: ”David Ciceo – jupân de aeroport”

Ținând cont că spune că nu suntem de acord să le acordăm 100 de locuri din cele 327 pe care le avem, eu zic că e o poziție de forță, de furnizor dominant. Domnul Ciceo se poartă ca un stăpân pe moșie, dar asta nu se regăsește doar în relația cu noi. Spune bine lumea care îl numește pe domnul Ciceo patron de aeroport, deși i s-ar potrivi mai bine expresia de jupân de aeroport. Domnul Ciceo are această atitudine de stăpân față de toți cei cu care interacționează. Noi suntem, oarecum, cei care am reușit să nu plecăm capul după toate acțiunile pe care le-a făcut împotriva noastră. Ne căutăm dreptatea în instanțe, și în momentul în care acestea se vor pronunța, ne vom conforma.

Efectele demersului domnului Ciceo, dacă s-ar înfăptui și ar lăsa parcarea fără curent, ar începe cu un risc major pentru securitatea aeroportuară. Noi, ca parcare, suntem cuprinși în planul de situații de urgență în ce privește securitatea aeroportuară. Apoi, gândiți-vă ce imagine ar fi pentru pasagerii care vin la aeroport având zboruri de la Cluj, și ar vedea că nu pot intra în parcare. Deci, nu că nu găsesc locuri, dar nici măcar nu pot intra în parcare! Eu sunt convins că, ulterior, oamenii se vor gândi de două ori dacă să mai zboare de la Cluj, și se vor duce la București sau la Oradea, ori la Sibiu Pe termen lung, toate astea s-ar putea să ne afecteze în mod grav ca imagine, iar Clujul va deveni o poveste interesantă.”

Ciceo: ”M-au denigrat pentru că muncesc în interesul clujenilor”

Reporter: Cei de la firma Goto spun că i-ați amenințat cu tăierea curentului la parcare…

David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj: … Da!

Rep: Tot ei spun că nu le-ați prezentat și motivele pentru care doriți să luați această măsură.

Le-am specificat celor de la Goto motivele pentru care le-am trimis această înștiințare: denigrările, amenințările Au vrut ca angajații aeroportului să plătească parcarea, deși în contract angajații au o sută de locuri gratuie. Apoi, instanța, printr-o ordonanță președențială, i-a obligat să nu mai denigreze aeroportul. Încălcările și denigrările sunt deja constatate și de instanțe judecătorești. Nu în ultimul rând, nu au reparat parcarea.

Rep: Și considerați că acestea sunt motive de a recurge la o măsură atât de drastică? Pare mai mult o răzbunare a dumneavoastră.

D.C.: Nu este nicio răzbunare. Li s-a transmis o adresă din partea departamentului juridic, prin care sunt invitați la o mediere.

Rep: Am înțeles că le-ați transmis că de mâine (sâmbătă, 18 septembrie, n.red.) le veți tăia curentul. Când să mai aibă loc și medierea?

D.C.: … În urma unei adrese pe care au transmis-o, au fost invitați la o mediere.

Rep: Deci nu le veți tăia curentul mâine?

D.C.: … Se amână până va avea loc medierea cu departamentul juridic.

Rep: Cum considerați faptul că cei de la Goto Parking nu sunt singurii care spun că vă comportați ca un adevărat stăpân de moșie la aeroport? De ce credeți că există percepția asta?

D.C.: Nu este adevărat. Cei de la Goto m-au șantajat în mod ordinar, m-au denigrat pentru că muncesc în interesul clujenilor și pentru că am cerut respectarea contractului și a legalității. Această parcare este rușinea României! Nu au reparat-o, nu și-au respectat obligațiile. Pentru că am pus în aplicare o hotărâre a Consiliului Județean prin care ne-au dat o parte din parcare, au plătit bani ca să denigreze aeroportul. Prin acele postări m-au denigrat personal și m-au șantajat, ca să nu îmi fac munca. Acest lucru a fost constatat și de instanțele judecătorești.

Rep: N-ar fi trebuit să intervină și Consiliul Județean în acest conflict cu firma care administrează parcarea?

D.C.: Noi sperăm să intervină. Există o comisie care analizează contractul, vă rog să-l contactați pe directorul Serviciului Juridic, Ștefan Iliescu, de la Consiliul Județean, care este coordonatorul comisiei care verifică anual respectarea contractului. Puteți să-l întrebați de ce nu a acceptat să fie reparată parcarea. Goto are obligația să repare parcarea. Mulți străini vin în România, prima dată în această parcare. Este rușinea Clujului, este rușinea României, și Ștefan Iliescu, în calitate de coordinator acceptă să nu fie reparată parcarea.

Noi suntem foarte deschiși. Este mai scumpă parcarea decât la Aeroportul Otopeni, arată mult mai rău, este distrusă. Nu face cinste Clujului și României.

Ultima oră

Întâlnirea pentru medierea conflictului între cele două părți a fost stabilită pentru luni, 20 septembrie, însă sunt șanse mici să se ajungă la un consens.

Ne-au impus deja și termenii discuțiilor, și ne-au avertizat că noi trebuie să reactivăm cardurile de parcare ale angajaților instituției, și să renunțăm la a mai denigra conducerea aeroportului, în caz contrar punându-ni-se în vedere că vom rămâne fără curent electric de sâmbătă, 25 septembrie”, ne-a declarat Constantin Enache.

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu