Groapa de gunoi de la Pata Rât, rușinea Clujului timp de 70 de ani, s-a transformat într-un deal verde și plin de flori

Foto: Transilvania Reporter

Gropa de gunoi de la Pata Rât, a doua mare rampă de gunoi a României, și una dintre cele mai mari din Europa, a devenit istorie în decembrie anul trecut. Celebra pată de rușine de pe obrazul Clujului nu mai poluează deja de o jumătate de an, iar autoritățile județene promiteau atunci o schimbare de amploare a peisajului de aici.

Foto: Transilvania Reporter

Iată că minunea s-a întâmplat, și acum, sinistra groapă de gunoi a Clujul a suferit o transformare uluitoare. Tot ce însemna gunoi și miros pestilențial a dispărut, ca și stolurile de ciori ce se revărsau de aici de-asupra orașului. Imaginea deprimantă a rampei de gunoi a fost înlocuită acum cu o mare de verdeață și un loc plin de flori.

Foto: Transilvania Reporter

Dealul cu flori ascunde aproape trei milioane de mc de gunoaie

Întinsă pe o suprafață de peste 22 de ha, rampa a acumulat în cei 70 de ani de existență o cantitate de 2,9 milioane de mc de gunoi. Costurile proiectului s-au ridicat la circa 53 de milioane de lei, din care 16 milioane au reprezentat lucrări suplimentare într-o primă fază, alte 8 milioane au fost cheltuite în urma alunecărilor de teren, după cum s-au cheltuit sume importante cu stația de osmoză, cu transportul levigatului și cu lucrările de stabilizare a dealului de gunoi.

Este cel mai mare și mai important, dar și cel mai dificil proiect derulat de Consiliul Județean Cluj. De ce a devenit dificil? Datorită faptului că la un moment dat, după cum știți, acest depozit, din cauze pe care nu le discut acum, a luat-o la vale și a alunecat înspre Centură. În urmă cu 8 ani, Consiliul Județean și-a asumat el decizia de a închide aceste rampe. Aveam posibilitatea să lăsăm această sarcină primăriilor, dar pentru că a existat posibilitatea unui program european, Consiliul Județean a spus da, vrem să ajutăm comunitățile locale, să închidem aceste rampe, motiv pentru care această rampă de la Pata Rât este a cincea dintre celelalte închise deja. Aici este, practic, singura rampă monitorizată pentru îndeplinirea condițiilor de mediu.”, declara Alin Tișe, președintele CJ Cluj la finalul anului trecut.

Așa arăta fosta rampă de gunoi a Clujului. Foto: Dan Bodea

A fost o bătălie continuă aici. Noi am început lucrările în martie 2017, după alunecarea de teren, atunci a reieșit și acel eveniment grav de poluare, și, credeți-mă, că a fost o bătălie extraordinară în care și noi am fost depășiți în anumite momente, dar ne-am bătut și am reușit până la urmă să luăm toate măsurile care trebuiau luate, toate se văd în depozitul finalizat. Nu a fost o joacă, iar responsabilitatea a fost una enormă.”, spunea în decembrie 2019 și Mădălin Cucinschi, reprezentantul antreprenorului pentru contractul de închidere al rampei de gunoi de la Pata Rât.

Pentru închiderea rampei de la Pata Rât s-au construit 700 de metri linari de zid, la o înalțime de 3,30 m și cu o grosime de 80 de cm, circa 700 de piloți, 1.780 de rigole și peste 1.700 de metri liniari de gard care înconjoară acostamentul fostei rampe.

De asemenea, pe locul fostei gropi de gunoi a Clujului există peste 5 km de rețele de colectare a gazului metan și 77 de puțuri care scot biogazul din interiorul dealului pentru a nu da efectul de seră.

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Abraham Bela says:

    Foarte importantă realizare ! Trebuie reglementată şi depozitarea molozului rezultat din construcții/ demolări (cărămizi, betoane, uşi, geamuri, etc ) altfel pădurile din jurul municipiului Cluj-Napoca se umplu de gunoaie.

Postaţi un comentariu