Focus RS: O mașină de familie, dacă aveți circuit în sufragerie

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Modelul Focus de la producătorul american de automobile Ford este, cu siguranță unul dintre cele mai comune hatchback-uri de pe străzile României, astfel că e foarte posibil să nu le mai distingeți de alte mașini. Însă o dată cu lansarea noului Ford Focus RS, ați putea avea un șoc în momentul în care veți trece pe lângă o astfel de mașină, iar trei secunde mai târziu o veți mai vedea doar undeva la linia orizontului, dispărând într-o simfonie de tunete asurzitoare. Și partea bună a noului hot-hatch de la Ford e că ascunde sub capotă 350 de cai pregătiți pentru o exeperiență de neuitat pe un circuit pe care trebuie să ajungeți cât mai repede din momentul în care reușiți să puneți mâna pe o astfel de mașină, care se recomandă a fi exact ce ai nevoie, atunci când ai nevoie.

Ford Focus RS, lăsat de unul singur într-o parcare, nu este o mașină care va strânge lumea în jurul ei pentru poze. Arată însă excelent, varianta neagră este mai mult decât elegantă pentru o mașină sport și îmbină cât se poate de bine elementele specifice unui RS cu detalii ale caroseriei ce amestecă utilul cu un stil avangardist și foarte plăcut ochiului. Pentru cei măcar inițiați în lumea automobilistică, legendara emblemă RS anunță o avalanșă de forță brută, tehnologie de ultimă generație și performanțe de cea mai înaltă clasă în regim de cursă. Și dacă asta anunță, partea bună e că nu dezamăgește, așa cum nu ne-a dezamăgit nici pe noi, la test-drive-ul organizat de Ford România pe circuitul Motorpark-ului din Adâncata.

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Prin oraș?

Transilvania Reporter a luat parte la test drive-ul noului Ford Focus RS și s-a împărtășit cu multă sete din binefaceriile tehnologiei la care producătorul american are acces. Noul RS are specificații tehnice impresionante: motorul de 2, 3 litri cu tehnologia EcoBoost dezvoltă 350 de cai putere și 470 Nm supraalimentat. Într-o traducere profană, asta ar însemna o nebunie de motor făcut să propulseze mașina într-un fel care îți lasă impresia că ar putea duce la desprinderea asfaltului în momentul în care este călcată pedala de accelerație. Mașina are patru moduri în care poate fi condusă: Normal, Sport, Race și jucăria Drift, în care distribuția cuplului te ajută să execuți drifturi cu supravirare controlată.

Pentru că în cadrul test drive-ului a fost necesar să conducem prin localități până la circuitul din Adâncata, știm și cum se comportă Ford Focus RS în lumea muritorilor. Interiorul mașinii beneficiază de toată tehnologia de care are nevoie o mașină de zi cu zi, iar producătorul nu s-a zgârcit deloc atunci când a venit vorba de materiale și instrumente de bord. Fără a te împinge cu forța spre viteze ce depășesc limita legală, Focus RS izbutește să îți reamintească foarte stilat că te afli într-o mașină capabilă de performanțe mai mari decât cele posibile între două semafoare. Indicatoarea de performanță de pe bord și scaunele Recaro Shell Seat te îmbie să calci accelerația, dar sunt suficient de stilate încât să nu taie prea mult din eleganța unui interior care îți oferă cam tot ce ai nevoie într-o mașină.

Pe drumurile noastre proaste, Focus RS stă atât cât se poate de bine. Scaunele nu sunt dintre cele mai confortabile, astfel că mașina nu vă va fi cea mai bună prietenă în cazul în care aveți de făcut drumuri mai lungi. E totuși un RS, nimeni nu îi cere așa ceva, dar e bine de știut. Mașina chiar poate fi condusă decent, cu viteze care vă permit să mai aveți permisul și la întoarcerea spre casă.

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Pe circuit?

Aici începe distracția. După ce am condus RS-ul pe circuit, mi-am dat seama că nu ar fi deloc lipsit de logică dacă Ford ar impune fiecărui cumpărător de Ford Focus RS să ducă mașina măcar o dată pe an pe un circuit. Exact ca atunci când ai un câine Husky și e cam obligatoriu să îl duci din când în cand la munte să vadă zăpada, așa ar trebui să fie obligatoriu să nu irosești frumusețea unui RS doar pe străduțele dintre blocuri și între semafoare.

Drive-testul propriu zis a avut loc la Motorpark România, în Adâncata, la aproximativ 50 km de București, pe un circuit de 4, 2 km, unde am fost în permanență asistați de piloți ai Napoca Rally Academy. Profesori buni și exigenți, fără de care turele pe circuit nu ar fi însemnat nimic, tocmai pentru că într-o mașină ca Focus RS ai nevoie de cineva nu ca să te oprească, ci ca să îţi dea încredere că mașina e pregătită să abordeze curbe din care nici nu vezi ieșirea, cu viteze de peste 100 de km/h.

Pe modul Race, Focus RS îți lasă impresia unui ceas elvețian ce nu poate fi dereglat. Mașina este stabilă, direcția este precisă și virajele pot fi abordate cu viteze mult mai mari decât noi, muritorii, am putea crede. E și motivul pentru care, atunci când duceți o mașină pe circuit, dacă sunteți șofer de stradă, e bine să aveți pe cineva care să știe unde sunt limitele automobilului. Ale RS-ului sunt incredibil de sus și dacă nu aveți un trecut în motorsport e foarte posibil să nu le atingeți decât după foarte mult exercițiu.

Mașina are și un sistem de Launch Control, care îți permite să demarezi în cel mai eficient și rapid mod posibil. Nu. Greșeală. Cuvântul potrivit este „să decolezi”, pentru că asta e senzația cu care rămâi în momentul în care mașina pleacă de pe loc. Rămâi și cu capul înfipt în scaun în cazul în care ai subapreciat puterea motorului de 350 de cai, capabil să atingă viteza de 100 de km/h în doar 4, 7 secunde.

Și mai avem. Mai este modul drift, care îți arată ce jucărie poate fi de fapt Focus RS și cât de bine pregătită este mașina pentru a-ți oferi o experiență completă în cadrul ideal, adică pe circuit. Nu mă pot lăuda că am priceput suficient de bine indicațiile instructorului, care se chinuia să îmi explice ce trebuia să fac pentru o „gogoașă” perfectă, dar experiența e cât se poate de amuzantă: mașina te lasă să faci ce vrei și, dacă ești puțin atent, setul de anvelope nu va fi irosit în zadar.

După o zi pe circuit și pe șosea, Ford Focus RS se dovedește a fi o jucărie cu multiple personalități. O vrei pentru oraș? Imediat ce depășești problema consumului care sare de 15l/100 km, mașina poate face față pe străzile din București sau Cluj. Ar putea fi un soi de blasfemie să nu mergi din când în când pe circuit, dar al treilea model RS al Ford poate face cam orice îți dorești. Cu o singură condiție: să înțelegi că, așa cum și supereroului Spiderman i s-a spus cândva, puterile mari vin cu responsabilități mari şi Focus RS e o mașină ce trebuie să se manifeste la adevărata valoare acolo unde îi e locul: pe un circuit.

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

Foto: Andrei Toboșaru/Ford România

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu