Cel mai premiat constructor de motociclete unicat din România este din Câmpia Turzii

„el lunes”, motocicleta câștigătoare la T-Festival 2015/Foto: Dan Bodea

La doar 24 de ani, Racz Arpad Dorin poate fi considerat unul dintre cei mai pricepuți constructori de motociclete din România. Are în palmares numeroase premii, cel mai recent fiind obținut în luna mai când a câștigat locul întâi la concursul de custom moto de la T- Festival, cel mai mare festival din Europa de Sud-Est dedicat camioanelor, motocicletelor și muzicii rock organizat anul acesta la București. Motocicleta construită de Dorin, care a avut la bază un modelul Harley Sportser, a fost desemnată cea mai frumoasă din concurs, efortul tânărului de a o construi aproape de la zero fiind recompensat cu 2000 de euro.

Începuturi…

La 4-5 ani Dorin dormea, mânca și învăța tabla înmulțirii în garajul de tinichigerie al tatălui său, dezvoltându-și astfel interesul pentru mașini și motociclete. „Această pasiune s-a născut în mine încă din copilărie când am avut renumita marcă românească de motociclete, Mobra, dar pe care, ca în fiecare caz când își cumperi ceva care nu-ți place și cum era și cazul acestei Mobre, am încercat să o fac pe gustul meu. La un moment dat, toată această pasiune a mea s-a transformat într-un business aproape imposibil de dezvoltat  într-o țară în care nu ai nici un sprijin din partea legislației”, povestește tânărul. „În România nu avem nicio școală pentru așa ceva. La școala profesională mă învățau să mătur. Eu la 15-16 ani sudam mai bine decât suda maistrul. Aș fi bucuros să vină un copil să spună că vrea să învețe de la mine. Toți foștii colegi și prieteni au tot felul de business-uri, dar fac orice numai să nu lucreze efectiv. E o nebunie cu mașinile aduse din Germania și din Italia. Toți sunt bișnițari, fac 1000 de euro pe lună și nu fac nimic. Lor le plac banii, mie îmi place să lucrez. Bine, să fiu sincer, uneori îmi plac și banii”, mărturisește Dorin, zis Bebe.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Garajului nu i-am pus eu numele ci a venit din partea unor prieteni care mă vedeau construind motociclete și îmi spuneau că le construiesc în stil «anarchy» și atunci a rămas Anarchy Custom”/Foto: Dan Bodea

„Garajului nu i-am pus eu numele ci a venit din partea unor prieteni care mă vedeau construind motociclete și îmi spuneau că le construiesc în stil «anarchy» și atunci a rămas Anarchy Custom”/Foto: Dan Bodea

L-am cunoscut pe Dorin într-o zi de luni în garajul său din Câmpia Turzii, acolo unde își desfășoară activitatea, uneori ajutat de câțiva prieteni. Garajul în care muncește acum îl deține de aproximativ trei ani, dar are în plan să își deschidă un atelier în toată regula unde să aibă și mai mult spațiu și alte condiții de muncă. Deși lucrează cu minimul de scule la proiectele pe care se angajează să le realizeze, calitatea produsului finit este la fel de bună ca în cazul folosirii unor scule speciale, asigură constructorul. În privința clienților care apelează la atelierul lui Dorin, acești vin din Germania, Italia sau Spania și mai puțin din România. „Românilor le plac de obicei motocicletele din plastic, să atragă fete. Mulți intră pe net să își cumpere un neon, un licurici, niște franjuri la ghidon și așa se simt speciali. Eu nu fac piese, fac motociclete și lumea știe că am ceva al meu pe care îl imprim fiecărei lucrări căreia mă dedic. «Asta e a lui Bebe». Spune majoritatea lumii când îmi recunoaște un proiect. În domeniul acesta nu îți vin clienți din cunoscuții pe care îi ai sau dintre vecini” precizează tânărul. Din lipsă de meseriași în zonă, Dorin a trebuit să învețe mecanică și astfel a ajuns să cunoască secretele meseriei. În plus, cu puțină creativitate, pe care o imprimă din personalitatea lui, rezultatul este întotdeauna uimitor.

1IMG_5988

Prețul unei motociclete create de Bebe diferă în funcție de orele de muncă sau de materialele folosite: cupru,   aliaje,   aluminiu. Un astfel de model poate ajunge la 10.000 de euro în stadiul final/Foto: Dan Bodea

Prețul unei motociclete create de Bebe diferă în funcție de orele de muncă sau de materialele folosite: cupru, aliaje, aluminiu. Un astfel de model poate ajunge la 10.000 de euro în stadiul final/Foto: Dan Bodea

De multe ori Dorin se plimbă prin târguri de vechituri și găsește tot felul de obiecte interesante pe care le cumpără și le adaptează motocicletelor lui Foto: Dan Bodea

De multe ori Dorin se plimbă prin târguri de vechituri și găsește tot felul de obiecte interesante pe care le cumpără și le adaptează motocicletelor lui Foto: Dan Bodea

„Îmi plac motoarele foarte ușoare și niciuna dintre cele pe care le creez nu este numai de show. Cu toate acestea, multe dintre motociclete ajung în vitrinele personale ale clienților”, Dorin Racz.

Pentru „ciudați”

Bike-ul lui de toată ziua este o motocicletă în stil frisco, după modelul celor din America anilor ’60 pe care și-a făcut-o după propriile sale gusturi. „Inițial era un model Honda Shadow și a rămas din ea motorul. Cadrul l-am făcut în mare parte manual, rezervorul este făcut pe roată englezească, roata spate este de la o Harley Davidson mai veche, iar cea din față este de la o motocicletă de teren. Ghidonul l-am făcut foarte îngust pentru trafic. Așa mi-am imaginat-o eu și așa a ieșit”, explică tânărul. „În cazul motocicletei cu care am câștigat în acest an T-Festival, la bază a fost un Harley Sportser pe care l-am important din America pentru a fi mai ieftin și din care am păstrat doar motorul care este și el tăiat. Cadrul este făcut tot manual, la fel și furca, rezervorul, șaua sau ghidonul. Aceasta este un show bike. Oamenii care își doresc astfel de motoare sunt niște «ciudați», niște excentrici. Un om care merge cu plasa la piață nu își poate dori așa ceva. Stilul meu de a construi motociclete era inițial cel pe care l-am folosit în crearea motocicletei mele, dar a intervenit un client care mi-a cerut să îi creez din modelul Harley Sportser un model unic. Acest bike nu a vrut să-l realizeze nimeni, așa că proiectul l-am ținut pentru mine, până anul acesta în aprilie când a fost la Custom Wheels din București unde i-am făcut inaugurarea. De atunci s-au schimbat multe, au venit și alte proiecte și s-a mișcat treaba”, povestește Dorin Arpad Racz.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

1IMG_5955

În acest domeniu, mai ales în România, este foarte greu să te evidențiezi și cu atât mai greu este să aduci ceva nou. „Pe un om care se uită la o motocicletă și care știe despre ce este vorba, este greu să îl mai surprinzi cu ceva. Cam tot ceea ce există în domeniul motocicletelor, s-a făcut. Ceea ce încerc eu să fac este să imprim motocicletelor propriul meu stil și cred că asta mă face să mă remarc. După ce am realizat modelul motocicletei în stilul board tracker, așa cum erau motocicletele în anii ’50, am fost contactat de cei de la site-ul boardtracker.com, cel mai mare site din lume specializat pe aceste modele. Mi-au spus că vor să facă un mic reportaj cu mine și cu garajul meu și am fost de acord. La puțin timp, pe pagina de start a site-ului a apărut bike-ul făcut de mine. Mi-au spus că nu auziseră de Anarchy Custom, cum nu auziseră de România, dar că sunt foarte interesanți de munca mea”, a precizat Dorin.

Pe brațele lui Bebe sunt tatuate texte precum: Custom Kulture,   go baby go,   Anarchy Custom,   sau full gas/Foto: Dan Bodea

Pe brațele lui Bebe sunt tatuate texte precum: Custom Kulture, go baby go, Anarchy Custom, sau full gas/Foto: Dan Bodea

Dorin Racz este și membru al asociației Custom România,   care încearcă să tragă un semnal de alarmă referitor la legislația RAR privind vehiculele artizanale.

Dorin Racz este și membru al asociației Custom România, care încearcă să tragă un semnal de alarmă referitor la legislația RAR privind vehiculele artizanale.

În garajul unde poate fi găsit Bebe aproape zilnic și care se numește Anarchy Custom, tânărul își păstrează cupele și diplomele primite la diferite concursuri.

Diplomele fac bine la business, spune constructorul, dar în rest nu este foarte interesant de ele. Anul acesta Dorin a obținut la ediția a XVIII-a a concursului Transilvania Bikers atât locul întâi cât și locul doi, iar la competiția Custom Wheels, desfășurată în 25-26 aprilie, a fost premiat cu  Best in show și Best Chopper/Bobber.

Foto: Radu Bârsan

Foto: Radu Bârsan

1IMG_6113

„E foarte simplu să dai un click pe eBay și să comanzi anumite piese, dar nu asta fac eu. Ceea ce am învățat până acum a fost prin foarte multă practică. Am făcut în jur de 10-15 proiecte și așa am evoluat. Până la urmă despre asta este viața, despre evoluție. E însă foarte greu într-o țară în care cultura în acest domeniu este aproape zero”, Bebe, constructor de motociclete

T-Festival este cel mai mare festival din Europa de Sud-Est dedicat camioanelor, motocicletelor și muzicii rock și este organizat de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în parteneriat cu Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri (IRU).În 2015, cei mai mari producători de camioane, semiremorci, vehicule comerciale, dealerii de motociclete și echipamente, dar și pasionații din aceste domenii s-au adunat în perioada 8-10 mai la București, la pavilionul expozițional ROMEXPO pentru a admira „Cel mai Frumos Camion”, „Cea mai frumoasă motocicletă” și „Cea mai populară formație rock”. În 2014, T-Festival a avut loc la Jucu, lângă Cluj-Napoca, unde au fost prezente cele mai frumoase camioane și motociclete din România, iar în 2013 prima ediția a T-Festival a avut loc la Târgu Mureș.

Publicitate

2 Comentarii

  1. Mandru Dan spune:

    Bravo BB, e foarte bine ceea ce faci tu acolo, tine-o tot asa. Ma bucur ca am placerea de a te cunoaste personal!

  2. lazeaionut spune:

    ma bucur pentru tine sincer si sunt mandru ca te cunosc multe,multe felicitari si tine o tot asa arata cine esti tu!!!

Postaţi un comentariu