Mărțișoare la Palat: Atelierul de Murano din Cluj s-a mutat în casă nouă

Foto: Dan Bodea

În centrul Clujului, într-o clădire încărcată de istorie, Palatul Jósika, își are sediul micul Atelier de Murano pe care Iza Kiss și Andreea Tölgyi l-au deschis în urmă cu câteva luni. Este locul unde cele două artiste prelucrează sticla de Murano la lampă, schițează și asamblează bijuteriile, preiau comenzi și fac planuri creative alături de vecina lor de atelier, și ea artistă, Maria Teodorescu.

Visul lor dintotdeauna a fost să își deschidă un atelier undeva în centrul orașului pe care să-l transforme în open studio. Un loc în care turiștii și localnicii pot să vadă pe viu cum sticla de Murano este transformată în combinații surprinzătoare de culori și forme care de care mai diverse. Realizarea fetelor este cu atât mai mulțumitoare pentru ele cu cât atelierul se află într-o clădire reper în istoria orașului. La etajul I a Palatului Jósika din Piața Unirii a funcționat Cazinoul maghiar din Cluj, iar în perioada 1880-1902 Tabla regească. Clădirea a mai adăpostit de-a lungul timpului Palatul de Justiție, Curtea de Apel și Biblioteca Facultății de Medicină.  În 1828, clădirea a fost refăcută de János Jósika, guvernatorul Transilvaniei, căpătând înfățișarea de astăzi. Palatul aparține stilului neoclasicist.

„Am căutat mult timp un spațiu potrivit până am ajuns aici și acum ne dorim să nu mai plecăm, până ieșim la pensie”, a declarat Iza Kiss pentru Transilvania Reporter.

Atelierul de Murano a funcționat într-un apartament din cartierul Mănăștur timp de șapte ani, apoi în Florești. În al nouălea an, lucrurile s-au schimbat radical pe mai multe planuri.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Chiria este rezonabilă pentru că am suportat noi financiar renovarea spațiului. Practic ce am făcut noi au fost lucrări de întreținere. Soțul meu este arhitect, eu sunt istoric de artă, deasupra atelierului avem biroul de specialiști care au făcut pentru toată clădirea expertiza structurală. Suprafața are aproape 40 de metri pătrați cu deschiderea de arc. Am început să restaurăm ușile și gemurile și încă mai avem puțin de lucru. Moștenitorii din familia Bánffy sunt proprietari aici și foarte bine ne-am înțeles cu ei. Ne dorim să avem un an mai liniștit și să punem la punct planul de a transforma atelierul într-un spațiu primitor pentru cine vrea să îl viziteze. Cred că schimbarea aceasta a venit la momentul potrivit, deși a coincis cu perioada în care Andreea, colega mea, a devenit mămică. În consecință timpul pe care ea îl dedică atelierului depinde oarecum de programul copilașului. Această schimbare însă nu ne-a ținut pe loc și am reușit să facem față și comenzilor pe care le-am avut. În afară de evenimentele foarte importante, nu mai avem ca obiectiv participarea la târguri. Vrem să ne extindem mai mult în mediul online. Vrem să promovăm spațiul acesta și să punem în valoare clădirea și istoria ei pentru turiști. Ideea de open studio credem că ar prinde foarte bine într-un oraș precum Cluj-Napoca”, a explicat Iza Kiss.

În acest an, fetele de la Atelierul de Murano nu mai participă la tradiționalul Târg de Mărțișor organizat în Piața Unirii din Cluj, în schimb vor participa la Târgul Mărțișorului de la Muzeul Țăranului Român. Au început și un proiect de workshop-uri în atelier, dedicat angajaților din corporații prin care aceștia învață meșteșugul prelucrării sticlei de Murano.

Foto: Dan Bodea

Toate piesele din colierele, broşele, cerceii ori brăţările din sticlă nobilă adusă din Italia sunt făcute exclusiv manual. Fără matriţe, fără ştanţe, doar cu imaginaţie şi virtuozitate în modelarea sticlei în unicate. Tehnica utilizată este una veche de mii de ani: prelucrarea manuală a sticlei la flacără –  ”lampworking technique”.

„Dacă la început am fi avut cunoștințele de acum, nu cred că am fi progresat. Am învățat mult din greșeli și prin descoperire am reușit să câștigăm experiență. În prima lună când am vândut bijuterii de 300 de lei eram cele mai fericite de pe Pământ. Ne-am dat seama că am putea trăi din asta și iată că după nouă ani încă putem”, precizează cele două partenere de atelier.

Andreea Tölgyi este artist plastic, a studiat la Universitatea de Arte Vizuale şi Design „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, secţia Ceramică, sticlă, metale. În anul 2007 a urmat un curs de prelucrare a sticlei de Murano în Italia, lângă Ancona, cu maestrul Mauro Pucitelli. Din acel moment a știut că vrea să aibă propriul său atelier de prelucrare a sticlei iar doi ani mai târziu a reușit să își îndeplinescă visul. Iza Kiss (Oană) este istoric de artă, a absolvit Facultatea de Istoria Artei la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi un masterat la Universitatea de Vest din Timişoara, cu specializarea Politici culturale europene, după care a urmat un alt masterat la Cluj, în domeniul Restaurării şi reabilitării monumentelor istorice. Vizitând-o pe prietena ei din copilărie, Andreea, s-a îndrăgostit din primul moment de prelucrarea sticlei la lampă iar în 2010 a decis să facă parte din acest frumos proiect.

Foto: Dan Bodea

Meșteșug transilvănean

Maria Teodorescu, colega de atelier a fetelor de la Atelierul de Murano este și ea artistă, specializată pe pictură de icoane. A absolvit Facultatea de Teologie, secţia Artă sacră, din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. În ultimii cinci-șase ani a fost nevoită să de adapteze cerințelor pieței, în urma invaziei icoanelor aduse din China și să își dezvolte talentul în direcția picturii decorative pe sticlă, sau pe colecții de Crăciun și Mărțișor, prin tehnici pe care le folosea și la pictarea icoanelor, respectiv tradiționala pictură inversă pe sticlă în culori de ulei sau apă la care desenul este realizat în tuș folosind pensula și tehnica picturii faux vitrail (vitraliu fals). Inspirată din glaja realizată manual pentru vechile icoane pe sticlă, mare parte din cadrele pentru mărțișoare, de exemplu, sunt realizate manual în formă circulară, asemănătoare vechilor marțisoare. Făcând parte din mai multe asociații ale meșterilor populari, Maria încearcă pe cât posibil să păstreze tradiția românească și să aducă în fața generațiilor tinere motive și simboluri românești.

Foto: Dan Bodea

Cu câteva zile înainte de venirea oficială a primăverii, atelierul celor trei artiste și-a deschis larg porțile. Vizitatorii au putut cumpăra mărțișoare și bijuterii din sticlă de murano sau mărțișoare pictate pe sticlă și au asistat pe viu la confecționarea lor.

Postaţi un comentariu