E oficial: Uber se lansează în Cluj la începutul lunii august

Cluj-Napoca va fi al doilea oraș din România, după București, care va dispune, începând cu luna august, de cunoscutul serviciu de transport alternativ Uber, deja utilizat în sute de orașe din întreaga lume, inclusiv în 21 de state europene.

Serviciul de ride sharing Uber funcționează sub forma unei aplicații mobile prin intermediul căreia utilizatorul poate să comande o mașină cu șofer care să-l ducă la destinația dorită, plata fiind reținută în mod automat de pe cardul clientului. În ceea ce-i privește pe șoferi, aceștia sunt oameni obișnuiți care își pun la dispoziția clienților mașinile personale și care decid singuri când și cât vor să muncească. Bineînțeles, devii șofer Uber dacă tu și mașina ta îndepliniți anumite standarde, însă programul nu este unul prestabilit.

Anunțul prezenței Uber la Cluj a fost făcut oficial de reprezentanții Uber Romania. Lansată în unele țări din lume încă de acum șase ani, aplicația a devenit disponibilă în România în luna februarie a anului trecut, în București, fiind folosită în prezent de circa 100.000 de oameni.

„Aplicația Uber a fost deja descărcată de mii de clujeni. Am primit sute de mesaje de la șoferi care își doresc să devină parteneri Uber. Ne bucurăm să confirmăm că vom fi în Cluj la începutul lunii august. Angajamentul nostru față de comunitatea locală presupune mai mult decât o opțiune de transport sigură și de încredere pentru utilizatori și o oportunitate economică flexibilă pentru șoferi. Uber iubește Cluj-Napoca și suntem gata să contribuim, alături de parteneri locali, pentru a face Clujul mai dinamic și mai competitiv decât este deja”, a declarat Nicoleta Schroeder, Director General Uber România, conform comunicatului transmis presei.

Data exactă la care serviciul va deveni operațional va fi anunțată în curând, până atunci, șoferii care își doresc să devină micro-antreprenori și să câștige un venit conducând propria mașină sunt invitați să se înregistreze și să devină parteneri pe Uber.com. „Comparativ cu alte orașe din țară, în urma studiilor de piață, Clujul reprezintă un vârf în ceea ce privește interesul față de acest serviciu. Vom intra și în alte orașe, însă nu curând. Clujul este al doilea oraș după București în care Uber va fi disponibil, dar evident avem atenția îndreptată și spre Iași și Timișoara”, a declarat pentru Transilvania Reporter Alexandra Corolea, reprezentantă a biroului de comunicare Uber în regiunea Balcani. În Cluj va fi oferit pentru început serviciul UberX, respectiv varianta low cost a platformei, urmând ca în viitor să fie introduse și alte variante.

Controverse și beneficii

În majoritatea țărilor în care a fost lansată, aplicația a provocat numeroase controverse alimentate în special de cei care nu au înțeles scopul acestui serviciu, care nu l-au folosit, sau care s-au simțit amenințați de faptul că serviciul este o modalitate de transport alternativă celei de taxi care ar duce la faliment firmele de taximetrie. Astfel, au fost avansate discuții legate de faptul că Uber nu ar proteja datele securizate ale utilizatorilor, că mașinile care onorează comenzile nu au licență de transport, că cine dorește să se adreseze biroului Uber nu o poate face din lipsa unui număr de telefon disponibil, sau că Uber nu ar avea entitate juridică și, ca urmare, ar funcționa în ilegalitate.

Pentru toate acestea, reprezentanta biroului de comunicare Uber în regiunea Balcani a oferit o serie de explicații:

„Avem o entitate locală care se ocupă de operațiunile Uber în România și care a crescut de la trei oameni, la zece. Uber încurajează foarte mult suportul prin aplicație sau prin email și de regulă se răspunde foarte repede la orice solicitare. Nu avem un telefon de contact pentru că suntem o echipă mică ce deservește 100.000 de utilizatori. Există un număr de telefon de urgență pentru șoferii-parteneri în caz că se întâmplă ceva, dar în rest, colegii mei răspund foarte repede prin intermediul emailului”, a explicat Alexandra Corolea.

Șoferii Uber

O altă discuție controversată este legată de faptul că oricine poate să fie șofer Uber, ceea ce este eronat. În România, explică Alexandra Corolea, pentru a fi șofer Uber trebuie să ai 21 de ani, să ai experiență ca șofer de cel puțin un an, trebuie ca mașina să respecte niște standarde de siguranță, trebuie să ai asigurare. Pe lângă aceasta, serviciul Uber are și el un tip de asigurare și, orice cursă, din momentul în care te urci în mașină și până ai coborât, este asigurată. Ca șofer, trebuie să încarci în sistem o serie de documente pentru a fi activat și, de asemenea, pe lângă cazierul auto le este cerut șoferilor și cazierul judiciar.

„Tehnologia în sine este gândită în așa fel încât să ofere un serviciu foarte sigur. În plus, în momentul în care mă urc într-un Uber, în aplicație există o opțiune care se numește Share my ETA (Estimated Time of Arrival) și pot să trimit fie pe mail, pe Facebook, pe WhatsApp, un link unui prieten cu indicativul Follow my trip on Uber-Urmărește călătoria mea cu Uber și mă vede exact unde sunt. Mai mult, pe platforma Uber nu există șofer anonim sau pasager anonim”, completează Alexandra Corolea.

Șoferii Uber sunt oameni muncitori și cei mai mulți, dacă nu sunt antreprenori, au un spirit antreprenorial. Fie au un mic business, sau fac acest lucru ca o tranziție între un job sau altul.

„Cu Uber îți poți acoperi costurile de întreținere a mașinii și mai rămâi cu ceva. Pentru unii este doar un job ocazional, pentru alții se poate transforma într-un job pe termen lung. La Uber nu există obiectiv, sau program. Ca șofer Uber poți să lucrezi azi două ore, mâine zece și o lună să iei pauză. Este 100% program flexibil”, declară reprezentanta biroului de comunicare Uber în regiunea Balcani.

Conform unui studiu realizat de Uber Romania la finalul anului trecut, profilul șoferilor îl reprezintă oamenii tineri și cu vârstă medie, peste 70% au studii superioare și 35% sunt antreprenori. Asta nu înseamnă cu șoferii sunt perfecți, precizează Alexandra Corolea.

„După fiecare cursă, dacă vrei să urci în alta, nu poți face asta decât dacă dai rating șoferului din cursa anterioară. Ca să rămâi activ pe platformă trebuie ca șofer-partener Uber să ai 4.7 din 5 rating, ceea ce este foarte mult. Dacă primești rating mic, poți fi dezactivat. În calitate de client poți să scrii în comentariile aplicației nemulțumirile pe care le ai cu privire la cursa efectuată, fie că nu a fost mașina curată sau că șoferul nu a vrut să dea drumul la aerul condiționat, de exemplu. De asemenea, dacă cineva ne-ar spune că un șofer Uber a cerut bacșiș, acel șofer ar fi dezactivat”.

Partea cea mai provocatoare pentru companie, spune Alexandra Corolea, este să se asigure că serviciul are tot timpul șoferi disponibili.

„Ce pot să spun este că în București suntem provocați continuu să convingem șoferii să vină să se alăture platformei pentru că cererea din partea clienților este foarte mare. Acum timpul de reacție în București a ajuns la 4 minute, față de 12 minute când era la lansare. În Cluj preconizăm că va fi un interes foarte mare la început și de aceea unii clienți poate nu vor găsi mașini în timpul dorit de ei. Miza este să ajungem la trei minute timp de așteptare. Prețul va fi alt tarif decât cel din București pentru că Uber este un business global, dar foarte localizat. Ne place la Uber să spunem că orașele sunt cele care aleg Uber și nu invers”, precizează Alexandra Corolea.

Cu privire la tarifele care vor fi practicate la Cluj, reprezentanta Uber a precizat că acestea vor fi anunțate în apropierea lansării.

Cadrul legal și beneficii

„Singura cerință este să nu fim puși să respectăm legislația firmelor de taxi pentru că nu asta suntem”, precizează Alexandra Corolea. Sediul central în Europa al companiei americane Uber este în Amsterdam unde există un mediu fiscal foarte bun pentru startup-uri. Conform legislației europene, prin spațiul digital unic o companie de tehnologie poate să ofere servicii peste tot. Tot ce înseamnă venituri din aplicație se duc la sediul central, iar în România se plătesc operațiunile desfășurate aici. Mai mult, Comisia Europeană a elaborat un set de reguli pentru statele membre prin care susține economia colaborativă,  încurajând ca acolo unde nu există legislație, aceasta să fie dezvoltată.

„Șoferii parteneri Uber nu sunt angajați, ci sunt contractori independenți. Noi nu putem să îi verificăm dacă și-au plătit taxele, dar toți care lucrează cu Uber trebuie să lucreze prin intermediul unei entități fiscale și trebuie să dea o factură fiscală pentru fiecare cursă pe care o fac. Ce am făcut noi în plus România, a fost să dezvoltăm aplicația în așa fel încât să se poată face diferența între profilul business și profilul personal al utilizatorului, astfel încât acesta să primească rapoarte cu facturile fiscale pentru decontare. Și chiar dacă nu ai profil de business, după fiecare cursă poți să îți downloadezi factura fiscală. Nu a fost ușor și ieftin să implementăm acest lucru în România, însă am încercat să ne adaptăm cerințelor fiscale de aici”, a precizat Alexandra Corolea,  adăugând că 15% din cursele pe care le face Uber în București sunt în serviciul turiștilor.

Orașele în care este prezent Uber câștigă enorm, spun reprezentanții companiei, pentru că Uber ajunge în zone în care transportul public este inaccesibil, face un oraș mult mai dinamic pentru turiști, iar incidența accidentelor cauzate de alcool scade în orașele în care operează Uber.

An illustration picture shows the logo of car-sharing service app Uber on a smartphone next to the picture of an official German taxi sign

Concurență… și nu prea

Din păcate, companiile de taximetrie privesc serviciul Uber ca pe o concurență deși nu există cazuri, din ceea ce ne spun reprezentanții Uber, care să fi dus la falimentul vreunei firmei de taximetrie. În capitală au existat chiar și intimidări din partea unor taximetriști la adresa șoferilor Uber care nu au înțeles că în orașele mari există loc pentru toată lumea. Desigur, pentru unii șoferi de taxi din București, care încearcă să înșele turiștii sau clienții veniți din alte orașe, practicând tarife exorbitante fără a porni aparatul de taxat, șoferii de pe mașinile Uber le pot da peste cap afacerea. În plus, la Uber nu există curse prea scurte care pot fi refuzate de șoferi, pentru simplul motiv că cel care se află la volan nu știe destinația în momentul comenzii. Tariful minim este de opt lei pentru orice cursă, acesta crescând în funcție de distanță și, ca urmare, nu există conceptul de cursă prea scurtă. De aici și preferința tot mai mare a clienților pentru acest tip de serviciu. „Noi nu vrem să lăsăm fără job pe nimeni. Nu s-a întâmplat nicăieri. În plus toată lumea este binevenită pe platforma noastră, atâta timp cât are mașină personală. Poate fi opțiune pentru oricine, chiar și pentru șoferii de taxi”, susțin reprezentanții Uber.

Ceea ce trebuie să știe clienții Uber este că platforma practică prețuri dinamice în momentul în care cererea de mașini este foarte mare.

„Uber funcționează ca o bursă. În momentul în care există cerere foarte mare, prețul crește. Utilizatorul este notificat cu privire la acest aspect și este întrebat dacă acceptă cursa, sau vrea să aștepte până când prețul scade. De ce facem asta?Pentru că atunci când cineva are nevoie de o mașină, să poată să o acceseze, chiar dacă trebuie să plătească un preț de două-trei ori mai mare. Dacă nu, utilizatorul poate să mai aștepte zece minute, să zicem, până când mașinile se eliberează. De obicei, de Revelion, prețul dinamic ajunge să fie și de opt ori mai mare decât în zilele obișnuite. Pe ecran va scrie în aplicație: Fii atent, prețul este de opt mai mare!. Mai mult, utilizatorul este pus să introducă răspunsul la întrebarea De câte ori este prețul mai mare?” pentru a asigura serviciul că sunt conștienți de suma care le va fi extrasă de pe card. Această practică se numește Sobriety test fiind o opțiune care vine în ajutorul petrecăreților”, explică Alexandra Corolea.

Despre Uber

Misiunea Uber este să facă transportul în mediul urban la fel de accesibil ca apa curentă – peste tot, pentru toata lumea. Compania Uber a fost fondată în 2009 în Statele Unite ale Americii, cu scopul a rezolva o problema simplă – cum poți comanda o cursă la atingerea unui buton. Șase ani și peste un miliard de curse mai tarziu, Uber își propune să rezolve o provocare și mai mare: reducerea poluării și a aglomerației urbane, aducând mai mulți oameni în mai puține mașini. Din februarie 2015, Uber este şi în România, în Bucureşti, cu trei servicii: uberX, UberSELECT şi Uber Child Seat.


Publicitate

Postaţi un comentariu