42% dintre elevi români de 15 ani, analfabeți funcțional: „Această problemă ne costă echivalentul a două PIB-uri”

Foto: cronicadeiasi.ro

Un procent de aproximativ 42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, realizat în cadrul proiectului „România Educată” și prezentat luni, la Cluj. Aceștia pot să scrie și să citească, dar nu înțeleg textele asimilate și, Potrivit datelor statistice, eliminarea fenomenului analfabetismului funcționale ar duce le creșterea PIB-ului cu 296%, până în 2030.

42% dintre elevii români de 15 ani sunt anafabeți funcțional, potrivit unui studiu realizat în cadrul proiectului „România Educată”. Acest lucru înseamnă că respectivii elevi, cu toate că știu să scrie, să citească sau să opereze calcule, nu pot contextualiza informații sau să înțeleagă noțiunile învățate.Procentul este cel mai mare procent dintre țările Uniunii Europene. Media la nivelul țărilor UE este acum de 20%, iar ținta este ca analfabetismul funcțional să scadă la 15% în 2021, după cum se arată în studiul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale.

În eventualitatea eliminării analfabetismului funcțional până în 2030, impactul economic pe termen lung pentru România este estimat la 296% din PIB-ul actual.

„. Este un număr absolut nepermis de mare de tineri care finalizează școala fără ca ceea ce au acumulat în școală să le permite să funcționeze în societate. Acest lucru ne conduce la ratearea șansei ca educația să reprezinte un factor de împlinire personală, dar și un vector de mobilitate socială. Media europeană este de 20% cu o țintă de sub 15% până în 2020. Noi, la 42%, nici măcar nu puteam tinde spre așa ceva într-un timp atât de scurt, așa că în primul rând ar trebui să avem o definire a fenomenului.  Rata abandonului școlar este de 19% în condițiile în care ne-am asumat, ca țară, un nivel de 11%, doar că a merge la școală nu este suficient și mulți copii vin degeaba la școală”, explică Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cercetare din cadrul Administrației Prezidențiale.

Cauzele acestui fenomen sunt dintre cele mai diverese, iar multe au legătură cu modul în care se predau anumite materii în ciclul gimnazial și liceal.

„Nu aș vrea să spun la modul general că principala cauză este calitatea sistemului educațional românesc, ci modul în care încă se predă. Profesorul transmite cunoștințe și atât. Sunt multe cunoștințe, sunt profesori care nu știu să citească, există frică din partea profesorului de a da elevului ocazia să creeze și nu în ultimul rând faptul că în special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci știință […] Eu predau și economie, la liceu, și dacă le cer să îmi dea definiția pentru viteza de rotație a banilor, care e o definiție foarte complexă și urâtă, din 10 elevi, 11 știu să reproducă definiția mai bine decât o fac eu. Dar dacă le cer să dea un exemplu simplu, elevul nu știe să facă acest circuit și nu înțelege, deși el știe definiții, clasificări, vorbește în sintagme și știe eseuri la Limba Română”, a declarat Sorin Spineanu-Dobrotă, Șef Serviciu Examene și Evaluarea Manualelor din cadrul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale.

Potrivit specialiștilor, procentul ridicat al elevilor analfabeți funcțional are și un impact economic mare asupra PIB-ului României, care în 2015 a fost de aproximativ 187 de miliarde de dolari.

„Există predicții care vorbesc despre cât ar crește PIB-ul României dacă am rezolva această problemă. O variantă moderată spune că ar crește cu peste 200% până în 2035. Această problemă ne costă încă două PIB-uri. E un lucru intuitiv. Este un subiect de interes extrem și trebuie să devină o prioritate”, mai spune Ligia Deca.

Cu toate că problema este una mare și România are practic un nivel de analfabetism funcțional dublu față de media europeană, problema este departe de rezolvare.

„Încercăm să identificăm problema. Încercăm să vedem de unde poate să vină o strategie în acest sens. Având în vedere că încă nu avem o definiție acceptată la nivel național, este greu să spunem câți bani alocăm acestei probleme. Nu putem măsura nici măcar ce intervenții se fac”, a mai declarat Ligia Deca.

Statisticile au fost prezentate în cadrul Dezbaterii  Regionale privind „Analfabetismul funcțional în România”, care a avut loc la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat în cadrul proiectului „România Educată”, derulat de către Departamentul deEducație și Cercetare al Administrației Prezidențiale.

Distribuie:

Postaţi un comentariu