Proiectul Capitalei Tineretului, dezbătut la Berăria Culturală. Concluzia: orașul nu este pregătit pentru acest titlu!

Foto: Dan Bodea

După controversele apărute încă de la finele anului trecut cu privire la calendarul de evenimente al Capitalei Tineretului și la modul nejustificat și netransparent a cheltuirii banilor publici pentru acest eveniment, oficialii Federației Share și reprezentanți ai municipalității clujene au încercat să ofere mai multe explicații.

Vlad Pop,   președinte Federația Share/Foto: Dan Bodea

Vlad Pop, președinte Federația Share/Foto: Dan Bodea

„Avem 11 departamente care lucrează în cadrul Federației pentru a genera proiecte și peste 100 de parteneri care întăresc ceea ce facem noi aici, în Europa și în țară. Avem peste 1500 de activități pe care dorim să le avem anul acesta, pe domenii diverse, iar grosul acestora urmează începând cu luna martie. Foarte mulți dintre actanți, ONG-uri sau asociații de tineret, accesează fonduri, fie de la Primărie, de la Minister sau fonduri externe. Așteptăm rezultatul acestor accesări de fonduri și de aceea poate unele anunțuri întârzie să apară”, a precizat Vlad Pop, președinte al Federației Share, motivând astfel lipsa unui calendar complet al evenimentelor Capitalei de Tineret din acest an. Potrivit președintelui Federației Share din cele 1500 de evenimente, peste 400 de proiecte, respectiv 800 de activități sunt în acest moment certe.

Diana Apan, coordonatorul de comunicare al Share, a insistat asupra reușitei Federației de a încheia un parteneriat cu Consiliul Europei și de a stabili o legătură „permanentă” cu Președintele Parlamentului European, permanență care a fost vizibilă, deocamdată, doar printr-un mesaj postat de Martin Schulz, pe Facebook, în data de 24 ianuarie și în care acesta încuraja participarea activă a tinerilor în programul Capitalei de Tineret. „Nu există o rețetă a Capitalei de Tineret! Totul se rezumă la oportunitate”, a amintit Diana Apan.

Printre întrebările care s-au ridicat în timpul dezbaterii au fost și cele expuse de fotograful Cosmin Ignat, respectiv: Cui se adresează proiectul Cluj Capitală Europeană a Tineretului? şi De ce nu există mai multă transparență în desfășurarea proiectului?. Cine poate participa cu idei în programul evenimentelor?, De ce nu există feedback în cazul ideilor trimise?, Care este valoarea totală a proiectului Cluj Capitală Culturală 2015?, Este acest proiect auditat conform normelor europene?, Cine este ordonatorul de credite care aprobă plățile în acest caz?, Care este venitul previzionat la bugetul local adus se acest proiect? au fost și alte întrebări din partea publicului. De asemenea, Sorin G. Ionescu, inițiator al mai multor activități comunitare, a adus în discuție problema atragerii persoanelor cu dizabilități la evenimentele Capitalei Tineretului.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

O mare parte a  discuției, care s-a întins pe durata a două ore, a fost dedicată Festivalului Untold și mai puțin programului concret al Capitalei Tineretului din restul anului. De ce Festivalul Untold este organizat pe bani publici și de ce nu s-a discutat public atribuirea sumei de 1, 8 milioane de lei (400.000 de euro) de către Primărie pentru acest festival? a fost un alt punct al discuției.„Să nu uităm că proiectul Capitalei de Tineret este și al Primăriei care a decis delegarea proiectului către Federația Share, cu 37 de organizații membre. Dar nu trebuie ca Federația Share să facă totul, să rezolve problema turiștilor sau să repare străzile. E normal ca Festivalul Untold să aibă cea mai mare atenție”, a mai precizat Diana Apan.

Diana Apan,   Constantin Covaliu și Răzvan Luca/Foto: Dan Bodea

Diana Apan, Constantin Covaliu și Răzvan Luca/Foto: Dan Bodea

Oficialii Federației Share au încercat să explice și modul în care a fost înaintată oferta către cei doi headlineri ai Untold Festival, David Guetta și Avicii, care vin la Cluj pentru o sumă de 906.000 de euro. „Le-am prezentat agenților acestor artiști ce înseamnă orașul Cluj, care este capacitatea noastră de organizare, iar aceștia au venit cu un preț către noi. Booking agent-ul a tras cât mai tare pentru a primi prețul cel mai mic. Oferta a venit dinspre aceștia după ce au analizat potențialul Clujului”, a spus Vlad Pop. Potrivit oficialilor Federației Share, suma este una asumată de organizatori și rămâne de văzut, după festival, dacă artiștii au meritat acești bani.

Cu referire la suma de 400.000 de euro alocată Festivalului Untold de Primăria Cluj-Napoca, Ovidiu Câmpean, Director al Direcției Comunicare, Relații Publice și Turism, din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, a spus că aceasta a fost făcută în urma unei proceduri publice derulate la sfârșitul anului trecut. „Aceste alocări sunt decise de o Comisie înființată în cadrul Consiliului Local care votează proiectele și sumele alocate. Acest proiect poate fi privit și ca o investiție. Dacă vânzările de bilete merg așa de bine, 10-15% din banii alocați se întorc în bugetul local doar de pe urma taxei pe vânzarea de bilete”, a precizat Ovidiu Câmpean. În ceea ce privește repartizarea profitului, acesta intră în Federația Share, care își asumă organizarea Festivalului Untold, susţine Câmpean. Până în prezent 80% din camerele de la hotelurile din Cluj sunt rezervate pentru festival și 22.000 de abonamente vândute, a făcut precizarea Constantin Covaliu, project manager al Untold Festival.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Florin Moroșanu, Directorul Executiv al Asociației Cluj 2021 Capitală Culturală Europeană, a fost de părere că pe baza modelului Capitalei Europene de Tineret, Clujul va fi, probabil, singurul oraș din țară care va ști ce să facă în cazul în care va fi desemnat Capitală Culturală Europeană în 2021. Florin Moroșanu a uitat să menționeze, însă, exemplul orașului Sibiu, care nu a avut un model al Capitalei de Tineret pe care să îl urmeze și, cu toate acestea, a devenit Capitală Culturală în 2007. „Practic, tot ceea ce se întâmplă în acest an sunt lucruri din care noi putem învăța, pentru a nu rata magistral un proiect mai mare cum este cel al Capitalei Culturale. Părerea mea este că orașul nu a fost pregătit nici să implementeze, nici să beneficieze de un proiect precum este Capitala Tineretului. Timpul a fost foarte scurt pentru a dezvolta un asemenea proiect. Un studiu realizat în Marsilia, pentru anul 2013, când Marsilia a fost Capitală Culturală, arăta că 7% din populația orașului nu știau că orașul lor este Capitală Culturală. Nu suntem pregătiți pentru că nu avem bugete multianuale și pentru că nu există mecanisme pentru plata angajaților, nu există expertiză. Această Capitală a Tineretului nu este un eveniment de 365 de zile, ci este de cele mai multe ori sezonier, în timp ce Capitala Culturală este pentru un întreg an și de aceea se pregătește pe parcursul a zece ani”, a precizat Florin Moroșanu în finalul dezbaterii.

Dezbaterea a avut loc în cadrul unei noi ediții a Berăriei Culturale, eveniment moderat de istoricul și jurnalistul Ion Novăcescu.

La întrebările publicului au răspuns: Ovidiu Câmpean, Director al Direcției Comunicare, Relații Publice și Turism, din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Călin Forna, director adjunct al aceleiași Direcții de Comunicare, Relații Publice și Turism, Vlad Pop, președintele Federației Share Cluj-Napoca, Răzvan Luca, membru al Biroului Executiv al Federației Share și manager de proiect Day 15, Constantin Covaliu (Luș), manager de proiect la Untold Festival și Diana Apan, responsabil de comunicare și purtător de cuvânt al Proiectului Cluj Capitala Tineretului.


Publicitate

Postaţi un comentariu