Gina Butiuc, designer vestimentar: „În momentul în care încep să lucrez la o colecţie nouă, aceasta este gata în mintea mea”
Când intri în atelierul Ginei Butiuc, îţi dai seama că moda nu este doar despre haine, ci şi despre oameni. Despre cultură, despre bun simţ şi nu în ultimul rând despre originalitatea fiecărei ţinute personalizate. Gina Butiuc este designer, unul dintre puţinii din România care s-au specializat pe vestimentaţia bărbătească. Şi-a început cariera în urmă cu 15 ani, deşi a ştiut dintodeauna că acesta este drumul pe care doreşte să îl urmeze.
A crescut într-o familie în care frumosul, bunul gust şi ţinutele personalizate nu au fost simple noţiuni, ci un stil de viaţă. Atât bunica din partea mamei, cât şi cea din partea tatălui au fost pasionate de croitorie, cea din partea tatălui conducând chiar un atelier de modă. A avut norocul ca la o vârstă fragedă să câştige o sumă frumoasă la Loto. Bunica din partea mamei i-a rugat insistent pe părinţii fetei să îi cumpere o maşină de cusut adevărată cu o parte din acei bani, anticipând astfel drumul pe care va merge nepoata când va fi mare. La vârsta de patru ani, Gina Butiuc a avut prima maşină de cusut, maşină care este păstrată şi astăzi la loc de cinste. A creat primele haine purtabile la vârsta de 12 ani, iar de atunci nu s-a oprit niciun moment, indiferent de locurile sau de provocările prin care au purtat-o viaţa. A fost învăţătoare, apoi a lucrat pentru o perioadă de câţiva ani în marketing şi publicitate.
Începuturi
La 30 de ani a decis că a venit momentul să îşi deschidă un business în domeniul atât de apropiat sufletului său. Începutul a fost unul atipic. A cerut sfatul unui consultant, iar acesta a fost impresionat de cât de avansat era planul ei de afaceri. I-a spus un lucru pe care Gina şi-l aminteşte cu drag şi cu amuzament şi acum, după 15 ani de carieră. „Mulţi vor confunda numele tău de familie, Butiuc, cu franţuzescul Boutique”, lucru care s-a întâmplat şi continuă să se întâmple.
Cu toate acestea, tânara a decis că va folosi ca brand, numele său. Şi-a desenat singură propriul logo, logo care îşi păstrează identitatea şi acum, cu mici modificări cromatice, survenite în timp. A angajat unul dintre cei mai pricepuţi croitori şi înainte să deschidă atelierul pentru publicul larg a lucrat împreună cu maestrul său, singurul angajat la acel moment, zeci de tipare. Abia când s-a simţit pregătită, a decis să deschidă porţile pentru potenţialii clienţi. Şi-a impus ca în fiecare an să lanseze două colecţii, pentru a-şi pune astfel în valoare viziunea şi creativitatea, dincolo de ţinutele personalizate pe care le realizează zi de zi în cadrul atelierului. În ultimii ani, însă, a ales să comprime cele două colecţii într-un singur eveniment. Motivul e simplu. Un eveniment de modă implică o desfăşurare extraordinară de forţe, atât în ceea ce priveşte partea de creaţie efectivă, cât şi cea organizatorică. Cu toate acestea, Gina Butiuc nu rămâne datoare publicului său.
Două colecţii, un singur eveniment
În acest an, pe 25 octombrie 2017, în cadrul evenimentului “Gina Butiuc – JUST: 15 years” va lansa două colecţii: Prêt-à- porter şi Couture à porter, teme care includ ambele câte două colecţii: atât pentru doamne, cât şi pentru domni.
Citiţi şi: Două colecții de toamnă-iarnă, la ceas aniversar: „Gina Butiuc – JUST: 15 years”
„În trecut obişnuiam să am o singură colecţie. Începeam cu Prêt-à- porter şi continuam trecând prin piesele mai complexe. Prêt-à- porter ştie toată lumea ce înseamnă, Couture à porter reprezintă zona ţinutelor cu un grad mai ridicat de finisare manuală. Am preferat să procedez în acest mod pentru că impactul este bun şi astfel poţi să îţi gândeşti mai bine show-ul, iar pentru public percepţia este mai bună.
Prêt-à- porter
În realizarea ţinutelor feminine pentru colecţia Prêt-à-porter, deşi păstrez accentul pe feminitate, de data acesta, pentru prima oară într-o colecţie, preiau într-un mod explicit croiul specific vestimentaţiei masculine, completând pe aceste trăsături detalii specifice costumului feminin”, explică Gina Butiuc.
Cromatica în cadrul acestei colecţii va fi una luminoasă: „Nu insist foarte mult pe culorile vibrante în această colecţie, deşi obişnuiam să fac acest lucru: în toate colecţiile anterioare am adus o notă de intensitate cromatică. Aici, însă, aceste note sunt mai subtile. Ţin foarte mult la luminozitatea cromatică în definirea acestei colecţii”, spune designerul.
Piesele masculine din cadrul colecţiei Prêt-à- porter sunt sobre, echilibrate, puternic masculine. „Am mers pe ţesături cu specific englezesc, am ales combinaţii cromatice interesante, am asociat într-un mod aparte piesele vestimentare, atât din punct de vedere cromatic, cât şi din punct de vedere al structurii. Este de fapt ceea ce fac zi de zi şi desigur, când lansez o colecţie aceasta trebuie să mă reprezinte şi să reprezinte stilul Gina Butiuc, să o facă într-n mod clar, coerent, fără posibilităţi de interpretare”, consideră Gina.
Couture à porter
În cadrul celei de-a doua colecţii, registrul cromatic se schimbă considerabil, aici fiind folosite culori sobre, fără contraste intense. „Dacă în cadrul colecţiilor Prêt-à-porter mă joc cu şase, şapte culori de bază la care adaug diverse elemente în multe alte nunţe tocmai pentru a transmite ideea de diversitate şi accesibilitate, în colecţiile Couture à porter, limitez destul de drastic registrul cromatic. Puţinele elemente care crează tensiune din punct de vedere vizual sunt destul de subtil alese. Iubesc cromatica acestei colecţii, o simt pe sufletul meu, în tonuri închise, dar cu o luminozitate interesantă. Colecţia este construită pe tonuri de antracit, albastru, cu uşoare tente spre verde sau spre violet. Legătura cu accesoriile se face subtil, prin tonurile de gri, pământiu, arămiu. Limita este dată doar de tonuri, de proporţii şi luminozitatea fiecărei nunaţe. Aici ajută şi contribuie mult texturile folosite”, explică designerul.
În cadrul colecţiei feminine vor putea fi văzute aplicaţii din dantelă cusute manual, dar şi pietre, fără a exagera cu cele din urmă.
Cele două colecţii continuă într-un mod firesc şi natural liniile colecţiilor anterioare. „În colecţia anterioară am insitat mai mult pe ţinutele masculine, aici am reluat interesul şi pentru piesele feminine. Ca legătură cu colecţiile anterioare, aş aminti preocuparea pentru evidenţierea corpului uman. Îmbrăcămintea are rolul de a acoperi corpul, dar nu numai. Are rolul de a-l evidenţia într-un mod plăcut, dar şi într-un mod corect, de a-l îmfrumuseţa, de a pune în evidenţă trăsăturile pozitive şi de a corecta din punct de vedere vizual aspectele mai puţin reuşite ale fiecărui corp”, spune Gina Butiuc.
Cui se adresează colecţiile?
Designerul evită să încadreze oamenii în tipare.
„Pot să fie oameni pe care nu i-ai previzionat în segmentul tău, dar care totuşi devin clienţii tăi şi sunt clienţi excepţionali. Aceştia îţi demonstrează că ţi-ai gândit îngust avatarul clientului sau că nu ai surprins toate aspectele. Însă, dacă ar fi să vorbesc despre un segment de vârstă, de exemplu, aş spune că mă adresez în general celor cu vârste de peste 25 de ani. Atunci când lansez o colecţie, o prezint pe manechine tinere, dar încerc ca acestea să nu fie excesiv de tinere.
Încerc ca publicul matur să aibă posibilitatea să se identifice cu ţinutele vestimentare care sunt prezentate. Aproape întotdeauna aud din partea femeilor că ceea ce se prezintă pe podium nu li se potriveşte, pentru că ele nu sunt atât de slabe sau atât de tinere. Lucrurile nu sunt chiar aşa. În primul rând, ţinutele create de mine, nu sunt destinate unui public foarte tânăr, nici ca stil, nici din punct de vedere al croiului. Nu ignor nici acest sector, însă stilul în care eu creez este mai puţin compatibil cu publicul foarte tânăr. Avem şi clienţi de vârsta liceului, dar sunt o minoritate în ansamblul clientelei. Ocazional am prezentat colecţii şi cu clienţi sau cliente, persoane de vârstă medie, dar acest lucru nu se poate face permanent, din motive de marketing. Cu siguranţă voi mai face şi acest tip de evenimente, dar acestea nu pot să fie o practică în sine, pentru că nu aceasta e maniera prin care se lansează o colecţie.
Publicul înţelege că pe podium îţi prezinţi viziunea, iar clienţii mei deja ştiu că acele ţinute vor fi adaptate la particularităţile lor, la stilul lor şi că din ceea ce prezint eu acolo ca linie reprezentativă pentru ceea ce creez, voi putea să extrag ceea ce li se potriveşte”, explică Gina.
Ţinutele create de Gina Butiuc se adresează, în general, persoanelor mature, preocupate de standardul lor de viaţă, care optează pentru produse personalizate, persoanelor care se cunosc bine şi care ţin la expresia identităţii şi a unicităţii personale, iar în alegerea vestimentaţiei, la definirea şi dezvoltarea unui stil propriu.
„În general, doresc ţinute personalizate cei care văd în îmbrăcăminte o carte de vizită, cei care sunt conştienţi de faptul că imaginea vorbeşte înaintea ta. Desigur, dacă imaginea a vorbit frumos şi vorbeşti şi tu frumos, lucrurile se completează perfect”, spune designerul.
Ţinute personalizate, chiar şi pentru manechine
În momentul lansării unei colecţii, designerii au marele avantaj de a lucra cu manechini armonioşi din punct de vedere fizic. Dar chiar şi în cadrul evenimentelor de modă, Gina Butiuc, crează ţinute personalizate pentru talia manechinilor.
„Ceea ce mă caracterizează e faptul că pentru fiecare eveniment, realizez piesele bărbăteşti, aşa cum lucrez pentru clienţi, personalizat. Ţinutele feminine din colecţii sunt lucrate şi ajustate pe corpul manechinelor. La o rochie se pot opera mici ajustări, pe când la un sacou bărbătesc dacă acesta nu vine bine pe conformaţia celui care îl va prezenta, este greu de ajustat. Procesul este mult mai complex în acest mod, pentru că trebuie să găseşti din timp manechinii. În realizarea unui eveniment de modă sunt foarte multe provocări. Spre deosebire de orice alt tip de eveniment, complexitatea vine din implicarea unui număr foarte mare de persoane care abordează fiecare în stilul personal evenimentul respectiv. Toţi cei implicaţi trebuie armonizaţi. Fiecare detaliu este esenţial. Totuşi, cea mai mare provocare este realizarea colecţiei în sine”, spune designerul.
Pentru acest eveniment a început să lucreze din luna iunie pe partea organizatorică, iar pentru colecţiile propriu zise din august.
„Partea organizatorică este cea care consumă foarte multe resurse de energie şi de timp, dincolo de cele materiale. Dar am deja un algoritm în organizarea unui astfel de eveniment, deja am un plan bine pus la punct de la care nu mă abat”, explică Gina.
Schiţele sunt opţionale
Interesant este faptul că după 15 ani de carieră şi 30 de colecţii lansate, designerul îşi creionează în minte întreaga colecţie, iar schiţele au devenit opţionale.
„Pentru ultimele colecţii nu am mai realizat schiţe, dar totul a venit natural. Uneori lucrez în minte la trei, patru colecţii. Văd fiecare colecţie în minte, fiecare element. Încep să lucrez efectiv doar în momentul în care am terminat colecţia în mintea mea. Cu câţiva ani în urmă, în acel moment începeam să desenez. Procesul de realizare a schiţelor dura foarte puţin. Lucram schiţele foarte amănunţit: desenam grafic, îmi schiţam detaliile legate de accesorizare. Schiţele erau utile mai ales prin prizma notiţelor pe care le luam pe acestea: ce tip de material voi folosi, necesarul de material etc. Acum am simţit nevoia să trec peste partea de schiţe. Intru direct în lucru”, explică designerul.
În momentul în care a filmat making-of-ul colecţiilor de toamnă-iarnă din acest an, videograful a rugat-o să deseneze o schiţă. „Am realizat câteva schiţe pentru ţinutele realizate deja, iar cel care filma s-a mirat cât de rapid am terminat. Cum să nu fie uşor, dacă ţinutele erau deja gata?”, explică amuzată Gina.
Prima lansare de colecţie
La fel de amuzată îşi aminteşte haosul de la prima sa lansare de colecţie.
„Făcusem colecţia, era destul de coerentă, eu ştiam cum trebuie să intre manechinele, le-am spus şi lor acest lucru. Fiind prima lansare, am angajat o agenţie de manechine. Mi-am dat seama în timpul evenimentului că fetele nu au respectat deloc ordinea în care trebuiau să intre. A fost un haos, plus că după câţiva ani, din pură întâmplare, făcând o selecţie de fotografii pentru a-mi construi site-ul, am observat o fotografie din cadrul acelei prezentări care m-a şocat. Una dintre manechine îmbrăcase rochia invers! Am învăţat mult de la un evenimentul la altul. Am învăţat că e vital să stabileşti într-un mod aproape dictatorial regulile”, îşi aminteşte designerul.
În medie, un business de modă rezistă pe piaţă undeva la şase luni. Poate vă întrebaţi cum a rezistat Gina Butiuc 15 ani pe o piaţă atât de fragilă. Aceasta şi-a deschis business-ul la Oradea, dar de cinci ani s-a mutat în inima Transilvaniei. Un nou oraş, o nouă provocare, o nouă piaţă de cucerit. Şi totuşi, dacă eşti serios, clienţii te caută, te îndrăgesc şi revin. Gina pune mare preţ atât pe calitatea produselor livrate, cât şi pe cuvântul dat.
Seriozitatea, cheia succesului
„Onorez la timp comenzile, produsele sunt ceea ce trebuie să fie atunci când le livrez, fiecare aşteptare a clientului este îndeplinită sau chiar mai mult. Eu stabilesc din start pentru fiecare comandă termenul de livrare cu două săptămâni înainte de evenimentul clientului. De cele mai multe ori, ţinuta este gata chiar puţin mai devreme fata de termenul fixat. Îmi place să îmi surprind astfel clientul şi să îi ofer acest confort. Cei care vin şi îşi comandă o ţinută pentru un eveniment, au foarte multă presiune pe ei. Eu ţin mult ca produsele pe care le livrez să fie o sursă de confort şi fizic, în momentul în care vor îmbraca ţinuta respectivă, dar şi emoţional. Am avut miri care mi-au spus că am fost singurul furnizor care şi-a onorat comanda la timp. Eu nu vreau să fac parte din grupul celor care le provoacă stres, indiferent care sunt resursele pe care trebuie să le mobilizez pentru acest lucru”, spune Gina, descriind astfel cheia succesului.
Munca de designer este una grea, solicitantă, mai ales dacă doreşti să faci lucruri de calitate. De exemplu, pentru ca un costum să îşi păstreze forma ideală, nu doar în timpul evenimentului, ci pe întreaga sa durată de viaţă, acesta trebuie călcat peste nouă ore continuu imediat după ce a fost finalizat. Iar acesta este doar un exemplu.
Sfaturi pentru cei aflaţi la început de drum
„Foarte multă lume cochetează cu mirajul modei, pentru că totul pare facil. Un business în modă e un business greu. Dacă vrei să faci totul ca la carte, ai nevoie de o investiţie semnificativă. Trebuie să amenajezi mininal un atelier şi spun asta fiindcă pentru a oferi calitate şi confort clienţilor, nu e de ajuns să lucrezi de acasă. E adevărat că poţi foarte bine să începi ca freelancer, în condiţiile în care stăpâneşti şi tehnica bine, nu doar desenezi.
Chiar le recomand celor la început de drum să pornească aşa, ca freelanceri, dar să aibă în vedere că au nevoie de un spaţiu decent pentru un atelier, trebuie să facă o minimă investiţie în maşini de cusut, care ar fi bine să fie de calitate, pentru că nu poţi să scoţi calitate cu maşini depăşite, plus că te vor lăsa mereu la drum. Trebuie o minimă investiţie în materiale, furnituri, accesorii. Nu trebuie să faci un stoc foarte mare. Investiţia cea mai mare la început e cea în maşini. Apoi, trebuie să ai în vedere că va trebui să te promovezi. Şi pentru acest aspect ai nevoie de un buget. Poţi să faci lucruri excepţionale, dar dacă nu află nimeni de tine, le faci degeaba. Trebuie să îţi asiguri bugetul pentru câteva luni şi ceea ce e cel mai greu, e să îţi asiguri răbdarea.
Nu se vor înghesui clienţii la tine în prima zi, nici măcar din prima lună. Clienţii vor veni treptat, iar tu trebuie să ai răbdare cu fiecare dintre ei, apoi trebuie să ai răbdare până când vin următorii. Se construieşte greu clientela într-un astfel de business, pentru că în afară de haine, le livrezi emoţii, stări. Dacă reuşeşti să faci asta, ei vor veni şi vor aduce şi alţi clienţi. Dacă nu reuşeşti să faci asta, nici ei nu vor mai veni şi te vor vorbi şi de rău”, explică Gina.
Rezultatele se văd după doi, trei ani de muncă intensă în acest domeniu.
„O perioadă destul de lungă, la început, nu îţi vei acoperi cheltuielile, trebuie să ai resurse pentru supravieţuire, dar în momentul în care începi să îţi mulţumeşti clienţii şi încep să vină şi alţii, îţi găseşti energia şi motivaţia să mergi mai departe. Trebuie să fii perseverent, trebuie să crezi în visul tău, în talentul tău şi dacă ai o viziune referitoare la stilul de produse pe care vrei să le livrezi, să nu te laşi influenţat. În centrul acestui business e creativitatea ta, deci e esenţial să faci lucrurile în felul tău. Să ceri sfaturi şi dacă îţi permiţi, să apelezi la consiliere de marketing, juridică, economică, dar nu consiliere în materie de viziune şi creativitate. Acolo eşti tu. Pe cei care visează să îşi facă un business în modă îi încurajez să folosească numele lor, să nu apeleze la denumiri care trimit la ţări cu un istoric în modă. Să îndrăznească să îşi folosească numele lor şi să se zbată să îl facă vizibil şi credibil. E greu, dar se poate face lucru acesta”, spune Gina Butiuc.