Clusterul îi uneşte, invidia îi dezbină

Foto: Dan Bodea
eepurl.com

Taximetriştii clujeni trăiesc zi de zi în haos din cauza problemelor cu care se confruntă în traficul aglomerat din oraş. O parte din standurile din zona centrală au fost mutate, altele desfiinţate, astfel că ocuparea „locurile bune”, mult răvnite de colegii de breaslă, devine o misiune dificilă.

Problemele nu se încheie însă aici. Pentru a câştiga, trebuie întâi să investeşti. O licenţă costă între 10.000 şi 15.000 de euro. Preşedintele Clusterului Taxi Cluj, Augustin Dănilă, consideră că preţurile vor scădea în viitorul apropiat. Acesta este convins că problemele taximetriştilor ar putea fi soluţionate foarte simplu, prin intermediul unei aplicaţii mobile care să pună în valoare piaţa locală şi factorii care o alcătuiesc, fie că este vorba despre cele 11 dispecerate de taxi din oraş, Compania de Transport Public Cluj (CTP Cluj) sau companiile care oferă servicii de tipul rent a car. Softul pentru o astfel de aplicaţie este în lucru, urmând că în momentul în care clusterul va cădea la o înţelegere cu dispeceratele clujene, să fie lansată şi aplicaţia care ar urma să revoluţioneze transportul de persoane din oraş.

Preşedintele Clusterului Taxi Cluj, Augustin Dănilă / Foto: arhiva personală

„Eu sunt de acord cu aplicaţiile mobile.Tehnologia a invadat şi acest domeniu ceea ce e normal, până la urmă. Mai mult, am gândit o aplicaţie mobilă care să nu externalizeze profitul, cum fac celelalte aplicaţii, precum Uber sau Clever Taxi, ci să folosească banii în interesul comunităţii. Concret, ne-am gândit ca aplicaţia să includă toate dispeceratele clujene şi să asigure o colaborare între acestea, CTP şi companiile care închiriază maşini. Am găsit deschidere în acest sens din partea administraţiei locale şi a CTP-ului, dar mai puţin din partea dispeceratelor clujene. Aici sunt multe orgolii şi nimeni nu vrea ca celălalt să fie mai bun sau să câştige mai mult decât celălalt. Dispeceratele nu înţeleg că o astfel de aplicaţie ne-ar ajuta pe toţi să creştem şi că o colaborare sănătoasă între toţi cei interesaţi de acest domeniu nu poate fi decât de bun augur.

Aplicaţie salvatoare

Concret, în cadrul acestei aplicaţii se va vedea locul în care se află fiecare taximetrist într-un anumit moment, cazierul acestuia, date importante despre acesta şi maşina pe care o conduce, dacă transportă sau nu animale, precum şi alte detalii esenţiale pentru clienţi. Mai mult, am propus ca în fiecare staţie de autobuz care permite acest lucru să existe un stand dedicat taximetriştilor, iar de la automatul de bilete să se poată comanda un taxi sau o maşină de închiriat. Biletul pentru taxiul respectiv se va putea lua chiar şi de la automatele CTP din staţii. Ar câştiga şi taximetriştii, dar şi compania de transport în comun. Nu trebuie să vedem CTP-ul precum un concurent, pentru că nu este. Aceste două tipuri de transport pot fi foarte bine complementare. Dacă, de exemplu, autobuzul te lasă în staţie, dar tu trebuie să ajungi la un spital unde nu ai acces decât cu taxiul, poţi chema acest taxi direct din staţia de autobuz. Se pot face foarte multe lucruri, dacă există deschidere. Invidia dintre dispecerate ne împiedică însă să progresăm”, explică Augustin Dănilă.

În momentul în care a fost lansat clusterul în 2014, făceau parte din Cluster Taxi Cluj nouă dispecerate, acum sunt 11. „Dispeceratele se tem că Clusterul Taxi îşi va atribui rolul unui dispecerat unic şi că ele vor pierde din acest motiv. Nu este nici măcar vorbă de aşa ceva. Clusterul luptă pentru interesul tuturor taximetriştilor şi a dispeceratelor. Acesta este scopul lui. Toată lumea va avea de cîştigat odată cu lansarea acestei aplicaţii”, mai spune preşedintele.

Acesta susţine că a văzut în ultima perioadă o tendinţă a taximetriştilor de a ieşi la muncă mai mult noaptea, întrucât ar fi mai multe avantaje odată cu lăsarea întunericului. „Noaptea oraşul este mult mai liber, traficul este lejer, nu îţi uzezi atât de tare maşina, iar controalele sunt mult mai puţine. În timpul zilei, în schimb, e posibil ca din cauza standurilor aglomerate să parchezi aiurea şi să fii amendat. În plus, noaptea, lumea e mai darnică, mai lasă un leu, doi în plus. Comenzi sunt, mai ales în zonele cluburilor, dar nu numai”, explică Augustin Dănilă. Preşedintele Clustetului Taxi consideră că şi această problemă ar putea fi rezolvată în mod eficient dacă dispeceratele ar fi dispuse să colaboreze.

Citiți șiClusterul Taxi Cluj dorește să existe echitate între taximetriști și uberiști

„Chiar dacă unii taximetrişti preferă să iasă noaptea, în mod evident ziua cererea este mult mai mare. Timpul de aşteptare creşte în perioadele aglomerate, iar unele dispecerate pur şi simplu nu găsesc maşini libere, uneori nici măcar în zonele centrale. Aici problema s-ar putea rezolva în felul următor: Consiliul local Cluj-Napoca ar putea emite un HCL prin care să oblige fiecare dispecerat să aibă alte trei dispecerate partenere. În momentul în care clientul sună, iar dispeceratul respectiv nu găseşte nicio maşină preţ de un minut, acesta trebuie să apeleze la ajutorul celor trei parteneri pe care şi i-a stabilit. Dacă nici aceştia nu găsesc o maşină preţ de trei minute, comanda poate fi preluată de cel mai apropiat taxi din zonă, indiferent de dispeceratul la care este afiliat, taximetristul respectiv fiind anunţat prin intermediul aplicaţiei despre care vorbeam că i sunt solicitate serviciile. Astfel, indiferent de situaţie, în maxim cinci minute, clujuenii vor putea avea un taxi la dispoziţie chiar şi în zilele aglomerate, întrucât toate dispeceratele îşi vor aduce aportul pentru preluarea respectivei comenzi. Bineînţeles pentru anumite perioade precum sărbătorile de iarnă sau cele de Paşte, festivalul Untold sau alte ocazii, taximetriştii trebuie să fie răsplătiţi mai bine pentru că în loc să îşi petreacă timpul cu familia aleg să vină la muncă şi să îşi dedice timpul comunităţii, astfel că preţurile pentru aceste perioade ar trebui să crească, aşa cum este normal, până la urmă.

Soluţii există, bani există, deschidere din partea administraţiei există, dar nu există voinţă din partea dispeceratelor, deocamdată. Sperăm ca lucrurile să se îmbunătăţească, pentru că este în interesul tuturor”, spune Dănilă. Întrucât crede foarte mult în ideea sa şi consideră că această aplicaţie va fi de un real folos pentru cmunitatea clujenă, Augustin Dănilă a început să lucreze la aceasta pe cont propriu, din buzunarul propriu, sperând ca în viitorul apropiat să poată să scoată aplicaţia la lumină, iar clujenii să se bucure de acesta şi de beneficiile pe care le oferă.

Taxi-uri electrice?

O altă dorinţă a Clusterului Taxi Cluj este ca în perioada următoare să poată oferi pieţei clujene trei taxi-uri electrice. „Avem banii pregătiţi pentru trei taxiuri electrice. Dacă le vom aduce din China, acestea costă undeva la 8.500 de euro/ bucată, plus aproximativ 1.500 de euro transportul. Maşinile respective au autonomie de 150 de kilometric. Am purtat discuţii cu investitorii chinezi şi urmează să vedem exact cum vom proceda în viitor. Deocamdată suntem la nivel de discuţii”, a explicat preşedintele.

Citiți și: Visul Clusterului Taxi Cluj: taxiurile clasice, înlocuite cu cele electrice

Clusterul Taxi Cluj a fost înființat pe 26 noiembrie 2014. Acesta este format din agenți economici, autorități centrale și locale, facultăți, investitori și parteneri, dispuși să caute soluții viabile.

Postaţi un comentariu