Afacere de success: Bani din gheaţă

Afacerea cu gheaţă a început în anul 2000

Doi fraţi din Oradea au pus bazele primei fabrici de gheaţă alimentară din România. Se întâmpla în vara anului 2000. Florin şi Gabriel Pleşa au pornit afacerea după ce, în vara lui 2000, stăteau la o terasă, au cerut gheaţă, iar răspunsul ospătarei a fost că nu are. Firma fraţilor Pleşca a adus practic în ţară afacerea producţiei de gheaţă, profitând de lipsa acestui produs pe piaţa românească. La fel ca în orice afacere nouă, primii ani au fost şi cei mai plini de greutăţi, dar odată ce au reuşit să le depăşească, afacerea a fost în continuă dezvoltare.

De la 2000 de mărci la peste 100 de miliarde

„La început am investit destul de puţin, aproximativ 2.000 de mărci, dar acum am depăşit 100 de miliarde. Profitul este undeva la aproximativ 20%. Am pornit de la două maşini ruseşti care produceau 30 de kilograme de gheaţă pe zi, şi am ajuns la dezvoltarea unei linii care produce 25 de tone de gheaţă pe zi“, ne-a mărturisit Florin Pleşca.

Susţin că secretul succesului lor, în contextul crizei, este puterea mare de absorbţie din piaţă, reprezentând un business de nişă.

Pe piaţa din România au concurat ei cu ei, în primii patru ani de când au da drumul fabricii de gheaţă.

”În 2004 mă întrebam ce afacere am putut deschide fără să avem concurenţă. În 2005 au apărut primii competitori şi pot spune că orice competiţie e binevenită şi asta pntru că ne determină să fim mai buni, să ne dorim să fim mai performanţi”, ne-a spus Florin.

            Sunt 12 ani de când fraţii Pleşca produc bani din gheaţă, şi o fac chiar foarte bine. O întâmplare trăită chiar de ei a fost click-ul de care au avut nevoie ca să înceapă propria afacere.

„Fratele meu şi prietena lui s-au dus într-o zi pe o terasă, la un suc şi o pizza. Pe bar era o frapieră şi fratele meu a cerut cuburi de gheaţă, dar ospătara i-a spus că nu are aşa ceva. Frapiera era doar de design“, povesteşte Florin Pleşca. Aşa s-a născut ideea primei fabrici de gheaţă din România.

[nggallery id=244]

Cea mai mare capacitate de producţie din ţară

Au reuşit să contacteze proprietarii unei fabrici din Ungaria, care le-au dezvăluit „secretele“ acestui business, în contextul în care, la aceea vreme, potrivit lui Florin Pleşca, în Europa funcţionau numai două fabrici de gheaţă, una în Spania, cu o tradiţie de zeci de ani, şi una în Ungaria.

“Pe 1 mai 2001 eram la Budapesta, şi sărbătoream Ziua Muncii într-un parc. Am văzut un camion pe care scria Gheaţă, am intrat în vorbă cu agentul care distribuia gheaţa, şi încetul cu încetul am aflat cu ce se mănâncă acest business”, susţine Florin.

 Fabrica din Oradea are cea mai mare capacitate de producţie din ţară, dar şi cea mai mare arie de distribuţie. Au cumpărat un utilaj performant de făcut gheaţă, din Statele Unite ale Americii, şi produc 25 de tone de cuburi de gheaţă alimentară, zilnic. Fraţii Pleşca au automatizat întregul proces, de la producţie la comercializare. În total, afacerea celor doi orădeni numără 35 de angajaţi. În perioada de vară, mai ales în zilele toride, cererea este atât de mare încât cu greu reuşesc să facă faţă. Gheaţa produsă la Oradea este împachetată în pungi de 2 sau 2, 5 kilograme şi ajunge în reţelele de benzinării Petrom, Rompetrol, Mol, în cluburile The Office sau Bamboo din Bucureşti şi la hotelurile Crown Plaza, Intercontinental, Marriot, Rin Grand Hotel şi Raddison.

[stextbox id=”custom” caption=”Sculpturi în gheaţă pentru Năstase, Columbeanu sau National Geographic”]

Perioada rece nu este prea prietenoasă cu afacerea celor doi orădeni, dar au găsit alternativa şi pentru lunile răcoroase: Sculpturile în gheaţă. În acest fel, activitatea firmei este întreţinută şi pe perioada iernii. Cu ajutorul unei drujbe, al unui fierăstrău sau al daltei blocurile imense de gheaţă sunt transformate în scuplturi, de către artistul companiei. „Este foarte dificil să lucrezi cu gheaţă, pentru că e casantă şi, dacă nu eşti atent, se sparge“, spune sculptorul Adrian Hulber care de meserie este sculptor în lemn, dar care şi-a reconfirmat meseria şi a optat pentru gheaţă.

Printre clienţii care au apelat la serviciile celor doi fraţi se numără fostul tenismen Ilie Năstase, dar şi omul de afaceri Irinel Columbeanu. În 2007, în luna februarie, am realizat un îngeraş de o dimensiune mai mare pentru ziua fiicei lui Ilie Năstase. A costat 2000 de euro şi a fost cea mai scumpă sculptură în gheaţă. Pentru omul de afaceri Irinel Columbeanu au realizat boluri de gheaţă în care au fost păstrate fructe  sau fructe de mare la o petrecere privată, ne-a mărturisit Florin Pleşca.

Unul dintre cei mai cunoscuţi clienţi ai fabricii de gheaţă de la Oradea a fost National Geographic, pentru care a fost realizat un cub cu latura de 1 metru, în mijloc căruia a fost amplasat un lingou de aur.

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu