Marta Petreu: „Poezia nu o face poetul, ci merge acolo unde te duce Dumnezeu”

Foto: Dan Bodea

“Nu îmi place să vorbesc despre cărţile mele, dar îmi place să scriu, îmi place să îmi construiesc cărţile după ce le-am scris, îmi place să le văd apărând şi după aceea nu îmi mai place nimic”, a precizat poeta şi eseista Marta Petreu la evenimentul de lansare a celui mai recent volum de poezii al său, „Asta nu este viaţa mea”.

La întâlnirea organizată pentru cititori în Librăria Book Corner din Cluj, au fost prezenţi şi prozatori, dramaturgi, critici literari şi poeţi, prieteni ai autoarei, precum Florina Ilis, Hanna Bota, Flavius Lucăcel, Irina Petraş şi alţii.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Invitată la eveniment a fost Ruxandra Cesereanu, iar patru dintre poemele autoarei au putut fi ascultate în lectura actriţei Miriam Cuibus.

„Dacă e să mă gândesc la o carte a anului publicată în 2011, pentru mine aceasta a fost «Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului». Această carte nu doar te uimeşte prin reconfigurarea pe care o face în ceea ce priveşte tradiţia ardeleană, ci te şochează printr-un fel de întoarcere la tragedia antică, adusă în zilele noastre prin intermediul autobiografismului. Şi în volumul «Asta nu este viaţa mea» autoarea face o reconfigurare a ardelenismului, în primul rând prin regionalisme care schiţează ritualuri care readuc tragedia antică autobiografică în prezent. Este o carte a bolgiei a noua (compartiment al celui de-al optulea cerc al infernului lui Dante, n.r.) care până în final se va transforma într-o carte psihopompă. […].Pentru prima dată, în această carte, Marta Petreu introduce şi un element de peisagistică, un peisaj rustic, grandios şi sumbru, care trimite la ideea de putrefacţie şi resurecţie vegetală.[…] Bolgia este dependentă de un păcat al naşterii nedorite şi în acest sens psalmul Martei Petreu este foarte răscolitor: «Salut, bătrâne, bat la uşa ta ca nenăscutul în peretele uterin». Această carte vorbeşte şi despre tânjirea renaşterii, dar gestantul nu este figura maternă, ci figura tatălui mort. La rândul ei, cea care îi gestionează pe cei morţi este locuitoarea bolgiei, poeta […]”, a precizat poeta şi prozatoarea Ruxandra Cesereanu în discursul de prezentare a cărţii.

IMG_8762

O lectură emoţionantă a poemelor „N-am putut împiedica nenorocirea”, „Cerul s-a lăsat la pământ”, „Gara”, şi „Gunoiul” , a fost realizată de actriţa Teatrului Naţional Cluj,  Mirima Cuibus.

„Îmi amintesc când a apărut volumul «Scara lui Iacob» avusese loc un spectacol la Teatrul Naţional şi, după spectacol, Adrian Popescu mi-a spus că după cartea asta nu înţelege unde se mai poate merge. Eu i-am răspuns foarte cuminte, sincer şi imprudent: Poezia nu o face poetul, ci merge acolo unde te duce Dumnezeu. Agitată de ideea de lansare, m-am gândit câte trepte de înţelegere a lumii mi-a făcut mie cadou poezia pe care am scris-o şi, am ajuns la concluzia, că e al cincelea fuscel. Anterior a fost «Scara lui Iacob», din care destul de puţină lume a înţeles ce a scris mâna mea sub dictare acolo. Înainte au fost alte trei-patru volume care au fost altă etapă de înţelegere”, a precizat Marta Petreu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Autoarea şi-a declarat recunoştinţa faţă de forţa destinului pentru că a fost folosită ca instrument de scris şi a scris atent, fără a trăda ceea ce i-a fost dictat. „Nu am stricat instrumentul, acesta este meritul meu. Pentru că un poet asta este: un instrument prin care specia umană îşi transmite ei însăşi  mesaje, sau în limbaj religios, Dumnezeu transmite mesaje oamenilor prin profeţi şi poeţi şi cum profeţii sunt din ce în ce mai puţin, au rămas poeţii. După ce am terminat această carte şi l-am rugat pe Ion Vartic să mi-o citească, mi-am dat seama că nu am stricat instrumentul. Mă bucur că de data asta, nu sunt la fel de însingurată cum am fost la «Scara lui Iacob», o carte copios insultată împreună cu mâna care a scris. Am ajuns la o concepţie foarte modestă cu privire la ceea ce este un poet şi mi-am dat seama că se întâlneşte cu concepţia lui Goethe despre ceea ce face şi ceea ce este un poet. Când îi venea inspiraţia, Goethe scria în orice condiţii şi credea că scrierea unui poem este o manifestare în care el este doar cel care scrie şi că de fapt cea care scrie este natura. Cred şi eu asta”, a concluzionat autoarea.

Volumul „Asta nu este viaţa mea” costă 23 de lei şi a apărut în seria de autor la  Editura Polirom.


Publicitate

Postaţi un comentariu