Geek Planet Cluj: Supereroii, universurile lor și cele mai cunoscute edituri de comics, într-un singur loc

Foto: Dan Bodea

Într-o perioadă în care în mai puțin de două săptămâni filmul inspirat din benzile desenate Marvel Comics, „Avengers: Endgame”, a reușit să se situeze pe locul doi cu cele mai mari încasări din toate timpurile, peste două miliarde de dolari la nivel mondial, fiind depășit doar de producția „Avatar”, în 2009, care deține recordul cu 2,7 miliarde de dolari, universul benzilor desenate pare să fie în cel mai bun moment al său. În timp ce supereroii fac cunoștință cu un nou public, filmele inspirate din benzi desenate au audiență record și nu puțini din cei care așteaptă cu sufletul la gură lansarea unui nou film din serie se întorc spre varianta palpabilă a eroilor de pe ecrane, mai exact la benzile desenate și la romanele grafice unde s-au născut de fapt eroii lor.

Un loc în Cluj unde fanii au posibilitatea să exploreze în detaliu universurile fantastice pe care le văd în cinematografe și unde eroii DC Comics, Batman și Superman, sau cei ai universului Marvel Comics, Captain America și Thor se întrec în înfruntări, este magazinul Geek Planet. Situat în Piața Mihai Viteazu, la numărul 40, magazinul este dedicat pasionaților de comic books, figurine și jocuri video. Pe lângă cele peste 2000 de titluri de benzi desenate disponibile în stoc, vizitatorii pot găsi și figurine de colecție, romane grafice dar și jocuri video pentru console.

Foto: Dan Bodea

Ideea magazinului i-a venit lui Andrei Marosan în urmă cu câțiva ani și în ultimele luni a concretizat-o prin deschiderea unui spațiu fizic care reflectă în fapt pasiunea pe care o are pentru benzi desenate și romane grafice. În copilărie răsfoia cu plăcere benzile desenate cu Mickey Mouse, dar începând din 2008 a început să colecționeze miniserii complete de comics-uri și romane grafice comandate pe eBay. Cel mai mult este pasionat de comics-urile editurii Image Comics cunoscută pentru serii precum The Walking Dead, Spawn, Savage Dragon, Witchblade, The Darkness, Invincible, Saga, Chew, sau Bone.

Inițial, prin 2011, Andrei a deschis un magazin online de benzi desenate pe care l-a ținut timp de câțiva ani, perioadă în care participa cu standuri de reviste la diverse evenimente și târguri de antichități. După 2014 a început să își completeze tot mai mult colecția personală și anul acesta a făcut toate eforturile să deschidă un magazin în care pasionații de comics-uri pot să găsească cele mai noi apariții.

„În momentul de față avem un stoc destul de mare de comics-uri, în jur de 2000 de reviste, atât numere recente din 2018, 2019, cât și numere vechi.  În general la acest tip de reviste se face precomandă cu două luni de zile înainte. Lucrăm cu mai mulți furnizori și sistemul este făcut pe bază de precomandă. Seriile complete cuprind în jur de 5-6 numere, avem câteva din anii 1980, dar și din 2000. În general, în catalogul de previews, apar în jur de 100 de titluri pe săptămână. Marvel sau DC, de exemplu, la fiecare apariție a unei reviste lansează de obicei un variant cover. O revistă poate avea chiar 5-6 variante de copertă”, a precizat Andrei pentru Transilvania Reporter.

Un astfel de exemplu este numărul aniversar 1000 al Detective Comics, lansat la 80 de ani de la primul număr, care îi duce pe cititori prin trecutul, prezentul și viitorul personajului Batman și care cuprinde și un epilog în care este prezentat pentru prima dată personajul Arkham Knight. Variantele de copertă aparțin unor cunoscuți ilustratori precum Scott Williams & Jim Lee sau Frank Miller, în timp ce conținutul, sub forma unor „scrisori de dragoste adresate lui Batman” este scris de câțiva dintre cei mai buni creatori și ilustratori din ultimii 50 de ani.

Foto: Dan Bodea

Deși acest număr 1000 al DC Comics a fost cea mai bine vândută bandă desenată în 2018, cel mai mare succes pe piața de comics-uri îl are Marvel Comics. În același top al celor mai de succes edituri se află și IDW Publishing („Transformers,” „Teenage Mutant Ninja Turtles,”  „Star Trek”, „GI Joe” și „Terminator”), Image Comics („Spawn,” „Youngblood,” „Savage Dragon,” „Dark Hawk,” „Wild C.A.T.S.,” „Witchblade”), Dark Horse Comics („Hellboy,” „The Goon,” „Sin City,” „Groo,” „The Umbrella Academy”) ,Valiant Comics („X-O Manowar,” „Harbinger,” și „Unity”)  sau BOOM!Studios.

În general, potrivit proprietarului magazinului Geek Comics, clienții sunt persoane cu vârste de peste 20 de ani, dar și adolescenți care descoperă comics-urile în paralel cu filmele Marvel Studios, respectiv Walt Disney Studios. Pentru aceștia, seria Avangers de exemplu, dar și romanul grafic Infinity gauntlet, care s-a vândut foarte repede, au fost disponibile în magazin. Cerere mare a fost în ultima perioadă și pentru revistele cu Captain Marvel sau Aquaman.

„Mi-am dat seama că este foarte greu să faci recomandări pentru că la noi nu există o cultură a comics-urilor cum există în SUA sau în Europa de vest în general. Este o nișă care trebuie educată. De când am deschis magazinul, am avut clienți experimentați, dar și public care nu este foarte familiarizat cu lumea comics-urilor. Din ceea ce am văzut până acum, clienții din Cluj se axează pe serii noi, pe care le precomandăm pentru ei”, a precizat Andrei.

Cert este că nu mai suntem în etapa în care să ne limităm și să judecăm comics-urile după definiția superficială a dicționarului de neologisme din 1986 care le definea prin „nume dat în Statele Unite ale Americii unor broșuri sau cărți care conțin un text ilustrat de literatură proastă, combinație de violență, groază și sexualitate”. DEX-ul astăzi acordă o definiție mult mai „prietenoasă” acestui cuvânt împrumtat, mai exact „nume dat unor povestiri prezentate sub formă de desene seriale (publicate în reviste, broșuri etc.), însoțite de texte scurte”, iar marea lor varietate este dovada că genul este extrem de cuprinzător și ofertant. Comics-urile au existat încă de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Epoca de aur a acestora se spune că a început în anul 1938, odată cu apariția personajului Superman, creat de Jerry Siegel și Joe Shuster.

Ca plan pe termen lung, Andrei ar vrea să dezvolte și secțiunea de jocuri din magazin și, de asemenea, secțiunea de figurine ar vrea să o îmbunătățească și să aducă și articole de îmbrăcăminte cu diverse personaje, toate cu licență. În privința promovării magazinului, cea mai eficientă metodă s-a dovedit a fi Facebook, acolo unde magazinul își promovează noutățile și unde interacționează cel mai bine cu fanii comics.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

“Avengers: Endgame” (în regia fraților Anthony și Joseph Russo), a 22-a producție pentru marele ecran din universul Marvel este în prezent al doilea film din istorie cu cele mai mari încasări, 2,188 miliarde de dolari la nivel global, depășind filmul „Titanic” în doar 11 zile de la lansare. În 2009, filmului „Avatar” i-a luat 47 de zile să înregistreze încasările pe care le-a avut Avengers: Endgame. Astfel, acesta din urmă a intrat în topul filmelor cu cele mai mari încasări: “Avatar” ($2.78 miliarde), “Titanic” ($2.187 miliarde), “Star Wars: The Force Awakens” ($2.06 miliarde) și “Avengers: Infinity War” ($2.04 miliarde).

002W0A1233 002W0A1270 002W0A1279 002W0A1282 002W0A1287 002W0A1299 002W0A1318 002W0A1322
<
>
Distribuie:

Postaţi un comentariu