Amalia Sterescu: „Clujul este o pepinieră efervescentă atât de antreprenori, cât și de doamne care își doresc mai mult”

Amalia Sterescu și-a lansat cartea „Tango cu viața” în cadrul Conferinței de business feminin și leadership „The Woman” / Foto: Dan Bodea

„Aveam toate șansele să nu reușesc în viață. Am fost crescută de o mamă singură și mulți ani am locuit pe o mică straduță din spatele gării Câmpina, în comunism, cu toate dificultățile inerente. (…) Definiția mea despre ce înseamnă să ai succes era limitată la constrângerile acelor vremuri: să îți termini studiile, să ai un loc de muncă stabil, o casă și o familie – să nu ieși în evidență prea mult”. Așa începe povestea Amaliei Sterescu. Cu trecerea timpului, definiția succesului s-a schimbat. „Corporația te manipulează, te ambiționează să-ți dorești mai mult să promovezi ierarhic. Iar eu voiam să știu până unde pot ajunge. Eram manager? Voiam manager senior. Eram director? Voiam director senior. Am ajuns Vice President – voiam să știu ce poate urma după. Am condus echipe de tot felul, au urmat start-up-uri în România, India sau China, am stat la masă cu „băieții duri” și am învățat să le țin piept. Aveam două miliarde de dolari buget și echipe de sute de oameni. Apoi ceva s-a schimbat…” Ce anume? Ne spune chiar Amalia Sterescu,  una dintre cele mai apreciate femei ale mediului de business românesc, în cele ce urmează. Ce înseamnă succesul, cum poate fi atins și de ce este important ca tinerii să aibă tangențe încă de pe băncile școlii cu public speakingul?

Reporter: Ați afirmat că scrierea unei cărți era un punct de bifat până la o anumită vârstă. Visul s-a împlinit, iar cartea este proaspăt scoasă din tipar. Ce reprezintă „Tango cu viața” pentru dumneavoastră?

Amalia Sterescu: Întotdeauna mi-a plăcut să scriu, de altfel am terminat un liceu de filologie- istorie și încă de pe vremea liceului îmi plăcea să scriu. Pe vremea aceea scriam chiar și poezii. Între timp mesajul s-a schimbat, am început să scriu mai mult pe leadership feminin, în tot felul de publicații online sau pe blogul meu. Ideea cărții era în mine, era o dorință pe care am purtat-o cu mine de-a lungul anilor și în momentul în care celelalte obiective importante din viața mea s-au realizat, i-a venit rândul. Acum pot să spun cu bucurie că acest vis mi s-a împlinit, cred cu tărie că visele nu sunt făcute pentru a rămâne niște planuri nerealizate, ci trebuie să ne ocupăm de ele, să le transformăm în realitate, să ne ocupăm de ele.

„Tango cu viața” / Foto: Dan  Bodea

„Tango cu viața” / Foto: Dan Bodea

Asta înseamnă „Tangou cu viața”, e un vis devenit realitate. Este o colecție de 58 de articole, un puzzle, în care cititorul primește trei chei. Una din ele se referă la dragoste și relații, a doua este legată de leadership și sunt acolo o serie de articole care pot constitui un ghid de ascensiune în carieră pentru femei sau pentru cei care sunt pentru prima dată în poziții de manager și o a treia cheie se regăsește sub umbrela „Îndrăznește!” care cuprinde o gamă de articole motivaționale, o serie de situații din viața mea, situații mai dificile, mai haioase din care sper ca fiecare să își ia câte ceva.

Reporter: Am putea spune că cele trei chei compun o cheie mai mare numită succes?

Amalia Sterescu: Cred că fiecare își poate găsi inspirația în funcție de obiectivele sale. Această carte nu se adresează numai femeilor, ea se adresează și tinerilor aflați la început de drum, anteprenorilor aflați la început de drum și doamenlor aflate în mediul corporatist. Cred că pentru unii succesul este o destinație, sau o aspirație. Pentru alții, cum este și cazul meu, succesul este un efect. Succesul vine inerent atunci când faci lucrurile cu pasiune, când muncești cu vocație.

Amalia Steresu,   în cadrul conferinșei „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Amalia Sterescu, în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Fiecare lider atinge limita incompetenței sale

Reporter: Spuneați că ați cunoscut o mulțime de femei care pe parcurs și-au pierdut bucuria de munci, de a face un anumit lucru. Vi s-a întâmplat și dumneavoastră?

Amalia Sterescu: Da, mi s-a întâmplat. Am avut un astfel de moment dificil. Practic, realizam că lucrurile funcționau foarte bine pentru că le făcusem să funcționeze foarte bine, dar știti cum e, la un moment dat fiecare lider în management atinge limita incompetenței sale. Mai mult de atât, în acel context eu nu aveam cum să cresc sau să construiesc. A fost o perioadă cam de un an în care nu m-am mai regăsit în ceea ce făceam, veneam la serviciu, dar nu mai eram atât de motivată și am realizat că de fapt această demotivare devine toxică pentru cei din jurul meu.

Le spun acest lucru tuturor liderilor: „Ai grijă că în momentul în care nu îți mai place ce faci, acest lucru se vede, se simte!”. Eram lider într-o corporație, aveam o echipă de 300 de oameni și practic aveam o responsabilitate destul de mare, conduceam o echipă responsabilă de vânzări de 2 miliarde de dolari, la momentul respectiv. În viața fiecăruia vine un astfel de moment, de aceea și mesajul meu este legat de schimbare, de a-ți urma pasiunile și intuiția mai ales la momente cheie.

Reporter: „În momentele de criză, întoarceți-vă la visul vostru din copilărie!” Le-ați îndemnat pe doamnele care au participat la Conferința The Woman să se întrebe acest lucru.Ce vă doreați să deveniți, înainte ca alții să vă „altereze” visele? Care a fost visul dumneavoastră din copilărie? V-ați întors la acesta în momentul de criză?

Amalia Sterescu: Nu se pune în cazul meu, pentru că eu am avut tot felul de vise oarecum ciudate. Mi-am dorit să fiu călugăriță pentru că mi-am imaginat că ele nu muncesc, ci doar se roagă. Mi-am dorit să fiu profesoară de istorie și deși nu am devenit, istoria a rămas una dintre pasiunile mele. Mi-am dorit să devin avocat, numai că plimbându-mă pe culoarele tribunalelor am văzut că e atât de multă durere și neputință încât mi-am spus că nu. Am lucrat cu copiii, am fost educator și mi-am propus să rămân educator. Cumva am rămas, în felul meu, un îndrumător de oameni mari, pentru că asta cred că fac în fiecare zi prin proiectele mele, prin toate acțiunile mele, fie că lucrez în consultanță, în public speaking, fie în personal branding: ajut oamenii să își construiască imagini, să se regăsească și să facă ceea ce le place.

Amalia Steresu,   în cadrul conferinșei „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Amalia Sterescu, în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Farul, ca simbol

Reporter: Aveți un text care vă definește cel mai bine, care vă reprezintă?

Amalia Sterescu: Cred că textul care mă definește se regăsește în „Cuvânt înainte”, unde practic explic de ce mi-am ales farul ca simbol, pentru că eu mă identific cu farul, „acel far călăuzitor și dădător de speranță în zilele zbuciumate de furtuna transformării și de vântul schimbării”, acel far care oferă ghidare celor aflați în nevoie pentru că simt că pot să ofer acel suport. Am acumulat suficientă experiență astfel încât să îi ajut și pe alții să treacă marile praguri din viața lor.

Reporter: Dacă v-ați putea întoarce în trecut, ați schimba ceva?

Amalia Sterescu: Nu. Asta nu înseamnă că tot ceea ce am făcut a fost perfect. Departe de mine acest gând. Am făcut greșeli ca toți oamenii și am luat decizii proaste, numai că dacă nu le-aș fi luat nu aș fi învățat, dacă nu aș fi suferit nu aș fi fost omul care sunt astăzi, dacă ar fi fost totul perfect și simplu, nu aș fi acumulat atât de multă experiență și cred cu tărie că ceea ce mi-a fost dat să trăiesc de-a lungul vieții mele mi-a fost dat cu un scop, cu mesaje și experiențe pe care astăzi pot să le împărtășesc și altora.

Reporter: Ați deschis prima școală de public speaking din România. Care este impactul acestei școlii atipice (deocamdată) pentru România, asupra celor care se înscriu?

Amalia Sterescu: Impactul este transformator, pentru că ceea ce facem acolo nu este numai un curs, este o redescoperire a rolurilor pe care fiecare le joacă, a temelor cu care cursanții pot ieși în față și vorbi în public, a conținutului personal, este o rețetă prin care fiecare poate afla care îi sunt punctele tari, care sunt armele cu care poate lupta pentru a se promova, pentru a-și construi o imagine personală. Este un exercițiu util fiecărui anteprenor și fiecărui team leader care dorește să își promoveze serviciile, expertiza sau imaginea atât în cadrul companiei, cât și în afara acesteia.

Reporter: Considerați că noi, românii, avem o problemă în a ne promova serviciile sau produsele? Am întâlnit, de exemplu mulți IT-iști care au realizat lucruri importante în domeniul lor, dar nu știa nimeni de ele pentru că nu au știut să le promoveze.

Amalia Sterescu: Da. Am instruit foarte mulți IT-iști și știm foarte bine că, în această zonă, competența comunicară nu este foarte grozavă. Ei simt asta și vin (n.r. la școală) pentru că au nevoie de formularea unui mesaj de vânzare mult mai convingător, de identificarea unor aspecte sau atribute ale produsului care să convingă, dincolo de aspectele tehnice. Principala lor preocupare este cum să își transforme limbajul tehnic într-un limbaj adecvat unei audiențe diverse.

Amalia Steresu,   în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Amalia Sterescu, în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Reporter: Unde v-ați simțit mai bine, în zona corporate sau ca anteprenor? De ce?

Amalia Sterescu: Eu m-am simțit bine oriunde am ales să fiu. Dacă am ales să lucrez într-o corporație a fost fericită acolo, timp de 16 ani, făcând ceea ce făceam. Au fost perioade când nu mă gândeam la altceva, nu îmi vedeam viața altfel. În momentul în care am intrat în anteprenoriat a fost ca și cum m-am redescoperit pe mine însămi. Mi-am descoperit anumite competențe. Eu nu mi-am dorit să fiu public speaker. A fost unul din efectele intrării mele în anteprenoriat datorită faptului că a trebuit să mă promovez și să îmi fac cunoscute serviciile. Dacă e să compar cele două zone, în corporate am învățat foarte multe lucruri și am acumulat, în anteprenotiat am ocazia să mă exprim și să fiu cu adevărat eu, făcând ceea ce îmi place, alegând proiectele care îmi plac, practic dăruind mai mult celor din jur.

Reporter: Ați urmat și dumneavoastră, la început, când ați simțit nevoia de a vă promova serviciile într-o manieră diferită, anumite cursuri de public speaking?

Amalia Sterescu: Eu tot timpul mă pregătesc. În fiecare an. Chiar și acum fac o certificare pe personal branding în America. Anul trecut am făcut un curs de NLP, chiar cu inventatorul NLP-ului la Londra. Cu un an în urmă am făcut o serie de cursuri de public speaking. În fiecare an fac ceva. E foarte important să te menții competitiv și prin nivelul de cunoștințe pe care îl ai.

Reporter: Chiar dacă acum „educați” mai mult adulții, aveți diferite programe dedicate copiilor, tinerilor sau părinților.  

Amalia Sterescu: Aș vorbi doar de misiunea de a introduce public speakingul în școli, care mi se pare foarte importantă. Fiecare copil din această țară are nevoie să se exprime, să iasă în față și să știe ce să spună. În primul rând despre el. Altfel, nu am mai vedea atâția manageri incompetenți în zona de comunicare, nu am mai vedea atâția speakeri emoționați care își cer scuze interminabile pe scenă, pentru că din păcate nu au fost expuși la public speaking în sistemul educațional românesc. Aceasta este misiunea pe care ne propunem să o realizăm prin volunatariat. Vrem să introducem public speakingul în școli cel puțin ca opțional în școlile de stat. Am creat o rețea de volunatari care ne ajută, intrăm într-o serie de școli de stat, iar rezultatele încep să se vadă.

Amalia Steresu,   în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Amalia Sterescu, în cadrul conferinței „The Woman” / Foto: Dan Bodea

Reporter: Sunteți ambasadorul conferinței „The Woman”. De ce credeți că este singura conferință de business feminin care s-a menținut de-a lungul timpului?

Amalia Sterescu: Unu pentru că așa este, doi pentru că este valoroasă, trei pentru că se desfășoară la Cluj. Din ceea ce am observat perindându-mă ca speaker la peste 60 de conferințe în ultimii trei ani, Clujul este o pepinieră efervescentă atât de anteprenori, cât și de doamne care își doresc mai mult. Nivelul de cultură din acest oraș este oarecum mai ridicat. Oamenii sunt procupați, vin cu anumite valori, iar școala din Cluj este foarte bună. Aceste lucruri se resimt în calitatea evenimentelor. Apreciez acest eveniment care rezistă de atâția ani și datorită organizatorului: Libero Events, care deși este o echipă de tineri este formată din tineri ambițioși și inovatori.

Lansarea cărții „Tango cu Viața” / Foto: Dan Bodea

Lansarea cărții „Tango cu Viața” / Foto: Dan Bodea

Amalia Sterescu este una dintre cele mai apreciate femei din mediul business românesc. Dacă în trecut a ocupat funcții importante în companii precum Oracle și Vodafone, în prezent, Amalia a ales calea antreprenoriatului, fiind cunoscută ca senior business consultant, business coach şi public speaker. A înființat primul portal al comunității de outsourcing din România, outsourcingadvisors.ro, prima școală de Public Speaking, programul de suport „Ready4Life – tot ce nu te învață școală”, dedicat studenților și tinerilor absolvenți, şi nu în ultimul rând, grupul de consiliere şi discuţii pentru părinţii cu mai mulţi copii – „PărinţiCampioni”.

Experienţa internaţională în ţări precum India şi China, implementarea a cinci start-up-uri intraprenoriale, din care două în afara granițelor țării, coordonarea unor echipe cu peste 200 de angajaţi şi multele provocări cu care s-a confruntat în cei 16 ani de experinţă au învăţat-o că pentru o carieră de succes e importantă atât fundaţia solidă, formată din caracter şi valori, cât şi muncă şi investiţia constantă în dezvoltare personală.

Amalia Sterescu și-a lansat de curând,  în cadrul Conferinței de Business Feminin „The Woman”, care a avut loc la Cluj -Napoca, prima carte: „Tango cu viața”.


Publicitate

Postaţi un comentariu