Adio „Ia-mă nene!”. Guvernul plănuiește să interzică autostopul
Sărbătorile de iarnă par a fi o perioadă de maximă inspirație pentru politicienii români care scriu proiecte de lege dintre cele mai năstrușnice. Ultimul pe listă este o ordononță de urgență conform căreia autostopul ar urma să fie interzis prin lege pe motiv că această practică ar avea un impact negativ major asupra firmelor de transport și asupra circulației rutiere.
Pe considerentul că autostopul este o practică ce afectează circulația rutieră și intervine în mod negativ în mediul concurențial al firmelor de transport rutier de persoane, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care „Ia-mă nene!”devine faptă sancționabilă cu amenzi cuprinse între 1000 și 5000 de lei.
În stradă, acolo unde studenții și navetiștii așteaptă în frig un șofer binevoitor care să îi ducă la destinație cu bani puțini și fără opriri în stații, interzicerea autostopului este privită ca o glumă foarte proastă de sărbători. Autostopiștii văd această inițiativă ca un afront la adresa libertății personale și spun că adoptarea unei asemenea legi ne-ar îndepărta și mai mult de occident, acolo unde această practică este nu doar permisă ci și încurajată. De celalaltă parte, firmele private de transport așteaptă cu nerăbdare adoptarea legii pentru a încheia „războiul” cu „pirații” care le fură călătorii din stații.
Legea împotriva autostopului, cadoul de Crăciun al Guvernului pentru transportatori
Un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului ar putea face ca, începând cu 2014, singurul contact între români și „ia-mă nene” să fie prin intermediul filmelor de la Hollywood, în care eroi carismatici pornesc în călătorii aventuroase făcând autostopul pe o stradă pustie din mijlocul unui peisaj feeric.
Conform ordonanței de urgență, transportul de persoane cu autovehicule neautorizate „ afectează profund activitatea întreprinderilor autorizate și mediul concurențial, având un impact negativ inclusiv asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplății taxelor și impozitelor aferente activităților de transport rutier de persoane neautorizate de către persoane fizice și juridice”.
În cazul în care această lege ar intra în vigoare, România ar deveni singurul stat al Uniunii Europene care interzice autostopul și mai mult, îl sancționează. Chiar dacă pe autostopiști îi sperie această inițiativă, există și o o categorie care aștepta o astfel de lege de mult timp: reprezentanții firmelor de transport, deranjați de ani buni de „pirații” din autogări care își înghesuie pasagerii în mașini de familie cu numere străine , lăsându-i pe transportatori cu buza umflată și cu autocarele goale.
„Dacă se și pune în aplicare ne va ajuta foarte mult. Au mai fost inițiative dar nu s-a făcut nimic concret. Persoanele fizice care transportă persoane fără autorizație aduc deservicii atât nouă cât și statului român pentru că se face evaziune fiscală. Acei transportatori nu plătesc taxe, nu plătesc impozite. Nu e normal să avem concurență din partea unora care nu plătesc impozite, licențe și tot ce e plătit. O astfel de inițiativă trebuia să vine de mult timp. Acum va depinde cine îi amendează, pentru că până acum Poliția Primăriei îi amenda pentru că parcau pe locurile noastre. Nu e firesc să se întâmple așa ceva. Eu în occident nu am văzut așa ceva, doar la noi se întâmplă”, a declarat pentru Transilvania Reporter directorul general al Fany Trans, Cristian Măhălean.
În ceea ce privește amenzile pentru „pirații traficului”, transportatorii plusează și cer sancțiuni de nivelul celor plătite de ei, atunci când li se descoperă nereguli.
„Amenizile de 5000 de lei mi se par prea mici. Ar trebui amendați ca și noi, care primim sancțiuni de ordinul zecilor de mii de lei. Noi tocmai am primit o amendă de 38000 de lei pentru că am închiriat un alt autocar după ce al nostru se defectase. Practic nu am comis nici o ilegalitate, doar am dus oamenii la destinație. Dar tot am fost amendați”, explică Cristian Mîhălean.
„Asta este o glumă proastă de Crăciun?”
Aceasta a fost reacția autostopiștilor atunci când au fost întrebați ce părere au despre inițiativa Guvernului de a interzice autostopul, o practică atât de comună mai ales în rândul studenților veniți la studii în Cluj-Napoca din județele limitrofe.
Ciprian este unul dintre numeroșii autostopiști care zi de zi așteaptă o mașină de ocazie pe Calea Turzii. Nu merge cu „pirații” ci așteaptă liniștit o mașină, ținând în mână o foaie pe care este scrisă cu litere îngroșate destinația. Pentru el, autostopul este o alegere logică ori de câte ori are de făcut o deplasare mai lungă. În acest fel, spune el, nu trebuie să își facă programul în funcție de orarul trenurilor sau al autocarelor și nici nu trebuie să plătească foarte mult.
„Ține de libertatea mea, ca autostopist și de cea a șoferului, care decide singur dacă mă ia la el în mașină sau nu. Mașina e proprietate personală. Fac autostopul pentru că în felul acesta nu sunt constrâns nici de partea financiară și nici de timp. Am ocazia să cunosc oameni noi, să socializez. Este o practică firească. Probabil proiectul acesta de lege este înaintat la inițiativa unor firme de transport. Sper să nu treacă această lege pentru că circul foarte mult în acest fel. Dacă fac legea această să facă bine să pună trenurile înapoi. Eu nu dau din Mureș în Alba 35 de lei la autocar când la mașina dau 10. Transportul în comun te limitează la niște ore, ori la autostop mergi când vrei și ajungi mai repede”, spune Cirpian Nașca, 27 de ani.
Alex merge periodic din Cluj spre Alba și spune că preferă autostopul în detrimentul trenului sau al firmelor de transport public care costă și mai mult și nu îi oferă o experiență la fel de plăcută ca și mașinile de ocazie: „Cu o astfel de inițiativă se încalcă o libertate a omului, cea de a alege. În unele cazuri șoferul cu care mergi nici nu îți ia bani. Autostopul se practică în toată Europa, se practică în State. Ar fi un abuz extraordinar. Pentru mine este și o problemă financiară la mijloc, pentru că mă costă mai puțin să ajung unde vreau dacă merg cu o mașină de ocazie. În plus, e și plăcerea de a schimba câteva vorbe cu șoferul. Dacă mergi cu autocarul nu poți face asta. Sper să nu se ajungă la așa ceva pentru că este de-a dreptul aberant”, spune Alex Stănescu, student în vârstă de 26 de ani.
[stextbox id=”custom” caption=”Autostopul, mijlocul de transport al noii generații”]
Autostopul, o practică la modă în țările europene și mai ales în Statele Unite, este un obicei mult mai organizat decât pare, existând numeroase platforme online pe care autostopiștii își pot găsi curse ieftine spre destinațiile dorite. Sistemul este unul cât se poate de simplu: cel care caută o cursă se înscrie pe unul dintre numeroasele site-uri de profil unde poate chiar și transportatorii de ocazie își pot prezenta „oferta”. Astfel, cu doar câteva click-uri, poți afla cu ce mașină de ocazie poți merge, care este prețul cerut, care este data plecării spre destinația dorită și dacă transportatorul permite, spre exemplul, animale sau fumatul în mașin sa. Folosind un astfel de sistem, o călătorie de la Cluj la Sibiu putând să coste între 5 și 10 lei, în loc de 20 de lei cât costă un bilet de autocar.
[/stextbox]
Singurul bai cu autostopul vostru este că nu e deloc ca în Apus – peste tot în lume, în afară de România, șoferii iau călători fiindcă vor să-i ajute, nu să facă un ban! N-am văzut în nici o altă țară ca șoferii să fugă după studenți săraci cu manivela… fiindcă nu i-au plătit cinci lei, zece lei.
Poate, prima dată ar trebui să învățați ce e autosopul!
Eu am facut autostopul in Europa,in Germania intr-o benzinarie, chiar o patrula de polizei m-a ajutat sa gesesc o masina, ca era prea frig afara si se ingrijorasera .Imi doresc ca macar un parlamentar de la noi, sa se intereseze de VIATA ROMANILOR.SUNTE-TI NISTE JAVRE ORDINARE si daca si legea asta nenorocita o aplica, sunteti PENALII EUROPEI,NISTE COMUNISTI NENOROCITI !
cred ca domnul ponta vrea sa calce pe urmele lui ceausescu vrea sa stea la zid cat crede ca le mai suferim legile lor date peste noapte