Premieră în justiția din România. Ministerul Educației și ISJ Cluj învinse în instanță, pentru discriminare, de elevii unui liceu maghiar din Cluj

Liceul ”Apaczai Csere Janos” Cluj-Napoca / Foto: Dan Bodea

10 elevi de la un liceu maghiar din Cluj au învins în instanță Inspectoratul Școlar Județean și Ministerul Educației. Cele două instituții au fost acuzate de discriminare în folosirea limbii materne în procesul de educație, după ce, în 2016, au refuzat înființarea unei clase de arte plastice în liceul la care învață.

În 2016, Inspectoratul Școlar și Ministerul Educației au avizat înființarea unei clase de arte plastice la Liceul ”Romulus Ladea din Cluj-Napoca, însă cererea școlii maghiare ”Apaczai Csere Janos” a fost respinsă fără vreun motiv prezentat, deși întrunea și ea numărul necesar de elevi în acest sens.

În 2017, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a decis că acest lucru reprezintă o discriminare și au recomandat Ministerului Educației și Inspectoratului Școlar Județean înființarea clasei de arte plastice la liceul maghiar. Cum ambele instituții au refuzat să dea curs solicitării, copiii și părinții acestora le-au dat în judecată, solicitând despăgubiri morale de 18.000 de euro pentru fiecare în parte. După patru ani de procese purtate la Tribunalul și Curtea de Apel din București, Înalta Curte de Casație și Justiție a dat, în luna septembrie, câștig de cauză acestora, și le-a acordat despăgubirile cerute, însă în valoare totală de doar 60.000 mii lei.

Foto: Dan Bodea

După cunoștințele noastre este primul caz în care în România se acordă daune morale pentru o faptă de discriminare bazată pe limbă, dreptul încălcat aici fiind dreptul la educație în limba maternă”, a declarat avocatul Ilyes Zsolt, apărătorul elevilor.

Este o soluție pozitivă pentru copii, însă soluția cu adevărat pozitivă ar fi fost dacă s-ar fi înființat această clasă atunci când acești copii au solicitat acest lucru. Inspectoratul Școlar Cluj nu a fost de acord cu înființarea acestei clase nici după decizia CNCD, iar Ministerul Educației a rămas pasiv.

Acum s-a făcut dreptate din acest punct de vedere pentru că s-a pronunțat că acești copii ar fi avut acest drept la educație în limba maghiară, educație de artă plastică în limba maternă, ceea ce în cazul lor e limba maghiară”, a declarat, pentru Transilvania Reporter, și Bethlendi Andras, președintele Asociației pentru Libertatea Identității, care a reprezentat și ea grupul de părinți și elevi.

De asemenea, grupul de părinți și elevi îî solicită fostului inspector școlar general al ISJ Cluj, Valentin Cuibus, să-și prezinte scuze în mod public față de refuzul constant în ce privește înființarea clasei de arte plastice la liceul ”Apaczai Csere Janos”.

În acest moment, rămâne ca liceul sau factorii politici să solicite din nou înființarea clasei de arte plastice, începând cu anul școlar următor.

Comunicatul de presă al Asociației Advocacy Group for Freedom of Identity (AGFI)

2021 DISCRIMINARE LINGVISTICĂ LA CLUJ-NAPOCA – MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEA CLUJ OBLIGATE LA PLATA UNOR DESPĂGUBIRI ÎN VALOARE DE 60.000 LEI PRIN DECIZIA CURȚII DE APEL BUCUREȘTI

SUMARUL DECIZIEI INSTANȚEI Curtea de Apel București prin Decizia nr. 1634.A/04.12.2019 a hotărât că zece elevi maghiari din Cluj-Napoca vor trebui despăgubiți cu câte 6.000 lei, pe motiv că decizia din 2016 a Inspectoratului Școlar Județean Cluj de a închide clasa de arte plastice din Liceul Teoretic Apáczai Csere János a fost luată prin discriminare.

2016 ÎNCEPUTURILE CAZULUI APÁCZAI Acest caz a început în 2016 când inspectorul general de la acea dată Valentin Claudiu Cuibus (actual consilier județean) a decis că nu va aproba funcționarea singurei clase de arte plastice în limba maghiară din județul Cluj (și chiar din regiune) pentru cei 16 elevi care au optat să înceapă clasa a 5-a în aceasta. Această situație nu a găsit rezolvare nici la secretarul de stat responsabil pentru educația în limbile minorităților András Király, care a fost nominalizat în funcție de UDMR. Acesta nu a dat niciun răspuns relevant la întrebările care i-au fost adresate de Inspectoratul Școlar, de școală și de către părinți. Cu toate că ar fi avut autoritatea în baza funcției pe care o avea, nu a contribuit la rezolvarea cazului.

DECIZIA PRIVIND DISCRIMINAREA Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) prin decizia nr. 273/26.04.2017 a constatat că Inspectoratul Școlar Județean Cluj i-a discriminat pe acești elevi. Această decizie a CNCD urgenta rezolvarea acestui caz de către Inspectorat și Ministerul Educației.

IGNORAREA DECIZIEI CNCD ȘI REFUZUL REZOLVĂRII CAZULUI Bazându-se pe decizia CNCD, 12 dintre cei 16 copii au reafirmat opțiunea lor privind educația în clasa de arte plastice, astfel că părinții lor au formulat o cerere către Inspectorat și Minister ca din septembrie 2017 să poată învăța mai departe în clasa a 6-a în profilul de arte plastice. Nu doar că problema nu a fost rezolvată urgent, din contră: • Inspectorul general Valentin Claudiu Cuibus, la o întâlnire cu părinții și reprezentanții din partea Asociației AGFI, într-un limbaj cinic a declarat că decizia CNCD poate fi ignorată, fiind doar agfi.office@gmail.com 17/10, Blv. 21 December 1989, Cluj-Napoca/Kolozsvár/Klausenburg, Romania, 400105 o părere, astfel că își va da acordul pentru deschiderea acestei clase. În urma acestei întâlniri cu efect descurajator, au rămas zece elevi care doreau să opteze în continuare pentru învățământ în profil de arte plastice. • Ministerul Educației a ignorat atribuțiile sale prevăzute de lege și nu a luat nicio decizie în privința clasei a 6-a pentru care ar fi optat cei zece elevi în anul școlar 2017/2018, preferând să dea niște răspunsuri absolut irelevante la cererea adresată de către elevi, fără a răspunde la subiectul cererii.

CLASA CU PROFIL DE ARTE PLASTICE NU A FOST ÎNFIINȚATĂ NICI ÎN CLASA A 6-A În septembrie 2017 nici Inspectoratul, nici Ministerul nu au luat o decizie pentru înființarea clasei de arte plastice în ciuda deciziei CNCD. Totodată anul școlar a început fără ca în județul Cluj să fi fost cel puțin o clasă de arte plastice pentru elevii de clasa a 5-a.

ACȚIUNEA PENTRU DESPĂGUBIRI

  1. În mai 2018 zece dintre copiii discriminați au acționat în judecată Inspectoratul și Ministerul în fața Tribunalului București. În data de 8 noiembrie 2018, instanța, prin hotărârea nr. 1975/2018, a constatat răspunderea celor doi pârâți și a hotărât ca fiecare reclamant să fie despăgubit cu suma de 5.000 lei.
  2. Această hotărâre a Tribunalului București a fost atacată cu apel de către ambii pârâți, precum și de către reclamanți. Curtea de Apel București prin hotărârea nr. 1634.A/04.12.2019 a constatat din nou vinovăția celor instituțiilor pârâte și a majorat despăgubirea la suma de 6.000 de lei pentru fiecare elev reclamant.
  3. Hotărârea Curții de Apel a fost atacată prin recurs de către Inspectorat și Minister, care ar fi putut rezulta în rediscutarea cazului. Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursul prin hotărârea nr. 1572/14.09.2021, astfel că hotărârea nr. 1634.A/04.12.2019 a Curții de Apel București a devenit definitivă.

SCUZE PUBLICE Cauza a fost închisă definitiv. Prin prezentul comunicat de presă părinții solicită Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Ministerului Educației, respectiv d-lui Valentin Claudiu Cuibus (inspectorul general responsabil de întregul caz), să își ceară în mod public scuze de la copiii afectați de acest caz.

 

 

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Lulu says:

    Interesant articolul. Daca elevii unor scoli cer infintarea unei sectii(discipline) in limba materna e absolut o treaba buna. Nu se scrie in articol care a fost motivul refuzarii infintarii acestei catedre pentru cei 10 elevi.
    De altfel in Cluj sunt multe sectii unde copii pot invata si avea cursuri pt. desen,arte plastice…etc. Daca invatamantul clujean nu le-a oferit aceasta sansa si nu i-a indrumat,gresala mare. Daca li s-a oferit acest lucru si elevii au refuzat iarasi e o mare gresala. Cine are dreptate? In tarile vecine daca nu se intruneste un numar de elevi (minim) care sa vorbeasca limba lor materna,nu se infinteaza clasa sau chiar acei elevi nu au altceva decat sa participe la orele unde elevii majoritari vorbesc limba oficiala a statului.Cred de altfel ca elevii au fost stimulati de conducerea scolii pentru a nu se interpreta altfel.Elevii maghiari au nevoie sa socializeze cu elevii romani. Refuzul lor de a nu se duce alaturi de copii romani la acea disciplina poate spune mai multe.Personal as revizuii acest verdict caci nu este absolut nici o discriminare ca un eleve de etnie maghiara sa urmeze anumite cursuri alaturi de elevii romani.Cred insa ca poate fi chiar o discriminare a elevilor romani sau a profesorilor romani.

Postaţi un comentariu