Avertisment de la Cluj. Daniel David: „O ţară care nu are cel puţin 4-5 universităţi de tip world-class riscă să ajungă o colonie tehnologică”

Prorectorul UBB Daniel David | Foto: Dan Bodea

 

Treizeci de ani de la revoluție și doar două universități românești în clasamentul QS Ranking 2020. Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca și Universitatea din Bucureşti sunt singurele două universități incluse în topul QS, ambele în intervalul 801-1000 din clasament.

Universitatea Babeș-Bolyai ia poziție și atrage atenția că dacă nu se va investi în excelență, dacă nu se va aplica finanțarea diferențiată în funcție de anvergura universităților, de nivelul lor de excelență și de rolul lor în societate, riscăm să ieșim și cu totul din clasamentele internaționale. „Nu poți produce cunoaștere, nu poți performa, dacă nu ai susținere pentru acest nivel”.

Prorectorul Daniel David atrage atenția că universitatea nu are suficienți profesori pentru a acoperi atât predarea cât și cercetarea: „Dacă un cadru didactic trebuie să predea 16 ore, când mai face cercetare? Ori, ca să avem și una și alta, e nevoie de mai mulți angajați, profesori și cercetători. Apoi, dacă nu finanțăm cercetarea în mod constat, măcar pentru a putea conserva infrastructura cercetării, nu e de mirare că suntem unde suntem.”

Concret, prorectorul Daniel David sugerează Ministerului Educației următoarele măsuri: crearea unui fond special pentru susținerea centrelor de excelență, să fie stipulată în lege finanțarea constantă măcar pentru infrastructura de cercetare și posibilitatea de a face angajări de cadre didactice din străinătate, posibilitate care acum nu există. Cere o atenție mai mare asupra felului în care este privită predarea și cercetarea, precum și finanțarea în acord cu criteriile ARACIS.

„QS Ranking ne arată că suntem în faţa pericolului de a ieşi din sfera celor care au capacitatea de a genera cunoaştere. Ceea ce nu cred că se înţelege la nivel central este că o ţară care nu are cel puţin 4-5 universităţi de tip world-class riscă să ajungă o colonie tehnologică, adică să importe şi să aplice rezultatele cercetării altora”, a adăugat prorectorul UBB pentru cercetare, competitivitate-excelență și publicații științifice, subliniind că susţinerea diferenţiată a universităţilor, precum şi o serie de modificări în ceea ce priveşte politica de personal ar fi primii paşi care ar putea duce la evitarea acestui pericol.

„Eu i-aș cere ministrului Educaţiei un fond special de susţinere a nivelului de excelenţă, a universităţilor care se ridică la acest nivel, precum şi modificarea Legii educaţiei naţionale în sensul în care aceasta să prevadă finanţarea de bază pentru infrastructura de cercetare, schimbarea politicii de angajare, în aşa fel încât să putem aduce oameni buni, chiar şi din străinătate, evident, controlat, cu comisii internaţionale dacă e nevoie, coordonarea principiilor de finanţare cu criteriile ARACIS, astfel încât să nu mai ajungem la supraîncărcarea oamenilor care lucrează în universităţi. E foarte greu să ceri cercetare şi inovare unui coleg deja supraîncărcat didactic în condiţiile în care finanţarea de bază nu ne permite să adecvăm numărul de profesori la numărul de studenţi”, a precizat Daniel David, prorectorul UBB.

Proiecte care fac diferența

Conducerea UBB anunță o schimbare de paradigmă în ceea ce privește relația ei cu societatea. Anul acesta lansează un program de proiecte instituționale majore axate pe antreprenoriat și inovare, prin care producția de idei din universitate să ajungă în societate, să fie aplicată în practică. „În ultimii ani am lucrat să dezvoltăm relația universității cu societatea. Dar trebuie să furnizăm nu doar servicii ci și inovație, progres. Până acum, odată ce publicai o idee, o teză de doctorat, gata, aici se termina totul. Ori, nu așa trebuie să fie. Acel moment nu trebuie să fie sfârșitul ci începutul. Ideile trebuie să ajungă în piață, să producă progres”, a spus Daniel David.

Proiectele sunt finanțate din fonduri structurale și vor avea două etape.
La activităţile de formare şi internship vor participa 210 doctoranzi care vor primi o bursă lunară în valoare de 1.500 de lei şi 120 de cercetători înscrişi la studiile post-doctorale, aceştia urmând să primească burse lunare în valoare de 2.500 de lei.

Programele de pregătire se vor desfăşura pe trei direcţii principale, vizând dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale şi de inovare, dezvoltarea competenţelor transversale (precum comunicarea interculturală) şi consilierea în carieră şi dezvoltare personală.

În primele șase luni, doctoranzii și post-doctoranzii vor fi integrați în programe de pregătire aplicativă susținute de specialiști cu experiență practică, iar următoarele șase luni să fie dedicate internship-urilor efectuate în companiile de profil, astfel încât, la finalizarea programului, participanții să aibă deprinderile necesare integrării pe piața muncii.

„Prin proiectele câştigate avem asigurată finanţarea până în anul 2022, dar angajamentul nostru e să implementăm și în viitor acest tip de activități, chiar cu finanțare internă, din fondurile Universității Babeș-Bolyai, întrucât e extrem de important să implementăm și cea de-a treia misiune a universității, aceea privind inovarea şi transferul de cunoștințe către societate, componentă fără de care o instituție de învățământ rămâne în planul pur teoretic, ruptă de comunitate”, a subliniat prof. univ. dr. Daniel David.

În spațiul academic în ultimii ani s-a dezbătut deseori tema implicării universităților în progresul societății. O implicare mai eficientă și cu rezultate vizibile est cerută de multă vreme. Dar o politică de stat, coerentă, în acest scop, n-a existat. Acest tip de proiecte pot constitui un bun start, un experiment care să schimbe logica relației universitate-societate.

Distribuie:

Postaţi un comentariu