Elevii de gimnaziu își creează propriile jocuri video în cadrul taberei RoboCamp

Foto: Maria Man

28 de elevi de gimnaziu din Cluj-Napoca au ocazia să învețe timp de cinci zile să își dezvolte propriile jocuri video, în cadrul taberei de vară RoboCamp organizată de Transylvania College. În perioada 11-15 iulie elevii vor asista la sesiuni de creativitate, logică și vor învăța tehnici de codare, care să le permită să programeze un joc video folosind Kodu, un limbaj special de programare creat pentru Microsoft pentru dezvoltarea jocurilor pentru Xbox sau PC de către începători. Practic, copiii învață în timp ce se joacă. Își construiesc propria lume virtuală, unde își pot crea și coordona propriile personaje. Elevii au vârste cuprinse între 10 și 15 ani.

Obiectivul taberei RoboCamp este acela de a stimula interesul copiilor pentru informatică și de a crește nivelul de competență în IT, având în vedere faptul că această știință a devenit un limbaj internațional pe care tinerii trebuie să îl cunoască pentru dezvoltarea viitorului lor profesional.

Katia Cărbune este elevă în clasa a cincea în cadrul Transylvania College. „Eu încerc să învăț în această tabără mai bine ce înseamnă IT-ul și programarea pe computer. Astăzi, pentru început, ne-am cunoscut puțin, iar după aceea am mers la computer și am scris fiecare ce știm să facem deja. Acum încerc să creez o lume virtuală, prin care să circule animalele. E un început de joc. Vor să ne învețe să creem propriul joc în aceste cinci zile. Eu vreau să fac ceva simplu. Ca fată, nu e nici foarte complicat, nici foarte simplu. Trebuie să ai puțin talent și trebuie să fii atent ca să prinzi”, a explicat Katia.

Foto: Maria Man

Foto: Maria Man

Darius Costea, elev în clasa a șaptea la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Cluj- Napoca își dorește o carieră în domeniul IT. „M-am înscris la această tabără, deoarece vreau să lucrez în acest domeniu când voi fi mare. E ceea ce m-am așteptat: nu e nici greu, nici ușor. Construiesc o lume virtuală și vreau să fie cât mai mare. Acum, de exemplu vreau să creez un lac, dar nu îmi prea iese. Putem pune în lumea noastră tot ce vrem: animale, roboți. Este și puțină strategie, dar nu foarte multă în ceea ce facem”, spune acesta.

„Noi la școală nu am făcut mai nimic la orele de informatică. Imediat sunt pe clasa a opta și aș vrea să mă axez pe acest domeniu. Am vrut să văd cum este. La școală facem proiecte, dar mai puțină practică”, a  spus un alt elev, care nu a dorit să își dezvăluie școala de proveniență.

I-am surprins pe elevi lucrând concentrați. În cele două săli se aud doar vocile profesorilor care explică anumiți pași ce trebuie urmați. Cei mici sunt acaparați, fascinați de propria lume virtuală și de ceea ce va oferi aceasta cu puțin ajutor din partea lor.

Într-o tavă neagră, stau cuminți mai multe albinuțe colorate. La ce folosesc acestea? Cei mai mici dintre elevii prezenți ne explică rapid. „Le programăm cu ajutorul butoanelor să meargă în față, în spate, să se învârtă. Practic este primul pas pe care îl facem spre programare. Le programăm, iar ele execută comenzi simple. Programarea pe computer este pasul următor”, spune Katia.

Foto: Maria Man

Foto: Maria Man

De asemenea, în laboratorul de informatică am întâlnit doi roboți. „Aceștia sunt creați de elevi în cadrul orelor de robotică pe care le avem în cadrul Transylvania College. Folosim o platformă prietenoasă care funcționează pe baza principiului de  „drag and drop”, unde copiii crează partea de hardware a roboților, pe computer. Lucrurile sunt simple, în această etapă nu învață cod ca la facultate, dar învață bazele”, spune Sergiu Dârjan, cadru didactic în cadrul Transylvania College.

În cadrul celor cinci zile, elevii nu vor crea roboți, ci se vor familiariza cu programarea, urmând ca într-o altă etapă a taberei să facă și acest lucru.

„E foarte interesant. Copiii nu simt că depun efort în ceea ce fac. E o interfață grafică foarte plăcută. Pentru ei este mai ușor, nu se simt puși în dificultate când trebuie să programeze pentru că interfața este atât de familiară lor, încât ei simt că se joacă. Astăzi am început. Le-am arătat bazele, iar ei își vor crea o lume virtuală. Pot să facă ce vor în această lume virtuală: să creeze roboței, cascade, livezi, dealuri, tot ce le dictează imaginația. E absurd ca noi să le impunem ceva, pentru că nu acesta este scopul taberei. Când vor pleca de aici, vor fi fericiți că au făcut ceea ce le-a dictat imaginația”, a spus Sergiu Dârjan.

Daniela Marghitu

Daniela Marghitu

Copiii sunt coordonați de dr. Daniela Marghitu, profesor în cadrul departamentului de Informatică și Inginerie Software la Universitatea Auburn din Statele Unite ale Americii și expert în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM). De-a lungul carierei sale de peste 20 de ani, Daniela Marghitu a publicat în SUA numeroase manuale și lucrări academice în domeniul Tehnologiei Informației, contribuind astfel la dezvoltarea domeniului în care activează.

„Sunt foarte fericită. Am adus în România toate programele pe care le folosesc pentru copii în Statele Unite, pe care le-am dezvoltat în mai bine de zece ani. Le-am dat acces celor de aici la toate aceste materiale. Le-am adus elevilor și un roboțel, pentru că în faza următoare a proiectului vom adăuga și robotică. De asemenea, am adus două din cele mai bune cărți folosite în America. Eu încerc să aduc entuziasmul din America, pentru că sunt americancă, dar sunt și româncă și este un moment excelent să pornim acest program în România. Încercăm să aducem experiența de acolo într-un mod constructiv. Nu vom face un transplant, vom face un transfer creativ. Vom avea un proiect pilot, pentru a vedea cum reacționează copiii și după aceea vom adapta programa dezvoltată în America la nivelul României”, a spus  Daniela Marghitu.

În cadrul taberei RoboCamp, participanții vor fi vizitați de Lego Mindstorm NXT, robotul asamblat din piese de Lego. NXT este capabil să joace șah, să rezolve cuburi Rubik, să identifice și să stingă incendii.

„În primul și în primul rând cred că folosind experiența și cunoștințele unui program care deja există, pentru noi este o confirmare a faptului că putem aduce în România programe de top pentru copiii români. Această tabără este o schimbare pe care noi o dorim și anume ideea de tabere active pentru copiii noștri. Copiii care au ales să vină în această tabără vor petrece câteva ore nu în fața calculatorului, ci împreună cu calculatorul și făcându-și noi prieteni. Cred că ideea cea mai importantă a unei tabere de vară este aceea de a învăța să își facă noi prieteni, de a învăța mai mult despre ei și de a-și provoca limitele. Sunt bucuroasă că am avut în plan 24 de copii,   dar fiind o listă mult mai lungă, am rămas la 28 de copii. Este o necesitate, copiii își doresc să cunoască lucruri noi și faptul că vin într-o școală, vara, este tot o provocare, pentru că văd școala un loc unde ei se pot dezvolta. Ne-am dorit foarte mult ca toate programele pe care noi le facem să se adreseze comunității. Astfel, jumătate din locuri sunt pentru cei din cadrul școlii noastre, iar jumătate pentru școlile din Cluj. Am contactat liceele clujene care au fost foarte deschise și ne bucurăm de răspunsul elevilor, pentru că în final copiii sunt cei care își doresc să ia parte la tabără de vară”, a explicat Simona Baciu, fondatoarea Transylvania College.

La finalul taberei, copiii vor primi și o diplomă care să ateste capacitatea lor de a înțelege cum este creat un joc video și de a construi propriul mecanism pe viitor.

Distribuie:

Postaţi un comentariu