Bate vântul la tarabele din piața online a Clujului
Când vine vorba despre agricultura, una dintre multele asocieri ce par imposibile este legarea acestui domeniu cu tehnologia online. Chiar dacă există ferme care au accesat fonduri europene și s-au dezvoltat în afaceri de top, marea majoritate a agriculturii românești se zbate să treacă de stadiul în care principalii ei actori, agricultorii de rând, descoperă tainele utilizării smartphone-ului și a comerțului online de produse agricole. Așa a luat naștere, în cadrul proiectului Brained City, site-ul Târgul Agro, o platformă online pe care, cel puțin teoretic, producătorii ar trebui să vină să își prezinte marfa, utilizatorii să comande, iar transportul să fie asigurat de către dezvoltatorii serviciului. În realitate însă…
În realitate însă lucrurile nu stau chiar atât de simplu. Site-ul a fost lansat în noiembrie 2015 și a costat aproximativ 250.000 de euro, din care 95.000 au reprezentat cofinanţarea din partea firmelor de IT Optima Gropu şi Artsoft Consult, membri fondatori ai clusterului. Aceste firme au contribuit la realizarea integrală a proiectului, iar după lansare, platforma Târgul Agro le-a rămas în administrare.
„Ideea de business este să scurteze lanțul de informare dintre producători, care de multe ori sunt mici și au puține resurse, și consumatori. Vrem să punem cap la cap cererea cu oferta pe partea de produse autohtone. Nu ne adresăm intermediarilor, care vin cu banane și alte produse din alte țări, ci producătorilor autohtoni”, explică Ovidiu Pintea, manager Optima Soft.
Planurile erau chiar mai mari decât atât, însă problemele financiare au încetinit progresul platformei. „Vorbisem cu Primăria Cluj-Napoca și reprezentanții Facultăţii de Agricultură din USAMV pentru instituirea unui proces de certificare de calitate, în care USAMV să facă teste pe terenurile pe care se cultivă produsele care ar fi ajuns să fie oferite online. Certificarea legumelor și fructelor ca fiind ecologice presupune anumite condiții foarte stricte şi deloc ieftine, ceea ce ar fi însemnat atât accesarea unor fonduri necesare pentru implementarea acestui sistem de certificare la nivel naţional, cât şi atragerea în proiect a altor facultăţi de profil din ţară. Din păcate, sistemul este în stand-by din motive diverse”, explică Ovidiu Pintea.
Pe la „tarabe” bate vântul
În teorie, targulagro.ro își propune să aibă, la un moment dat, peste 6.000 de utilizatori și peste 120.000 de tranzacții finalizate, în fiecare an. În prezent însă, la șase luni de la lansarea site-ului, doar 300 de comenzi au fost realizate, iar funcția de transport a produselor nu este încă disponibilă publicului. „Vorbim de o utilizare care merge la minim în acest moment, cel mai probabil din cauză că, platforma nu a avut parte de prea multă publicitate. Pe proiectul POSCCE am avut fonduri de promovare limitate, pe care le-am folosit pentru producţia unui clip care merge în online, a unui spot publicitar transmis pe un post TV naţional, pentru flyere, postere, roll-up-uri şi a unui spider. Spotul TV a fost difuzat în pauzele publicitare ale unor emisiuni de profil. Acum vrem să lansăm o campanie pentru promovare în preajma sărbătorilor de Paște”, explică omul de afaceri.
Problemele vin în primul rând din lipsa banilor pentru promovare. O altă cauză ține însă și de mentalitatea celor care folosesc serviciul ca pe un site de anunțuri și îi uită scopul. Acest lucru duce la imposibilitatea de a cuantifica evoluția platformei.
„Din nefericire, consumatorii nu postează anunțuri de cumpărare și doar sună la numărul celui care oferă produse agricole spre vânzare. Asta nu ar fi cea mai mare problemă pentru noi, deoarece nu vrem să facem noi vânzarea efectivă, ci vrem doar să intermediem “târgul”. Însă, în felul acesta, tranzacția nu mai apare finalizată pe site, ori noi ne dorim să ajungem în zona în care oamenii înțeleg importanța finalizării tranzacției în platformă, dar mai ales am vrea să nu fim percepuţi drept un simplu site de “anunțuri agricole”. Prin depăşirea acestei probleme am putea să furnizăm și niște rapoarte relevante la nivel regional sau chiar naţional, cu privire la cererea, oferta şi tranzacţionarea efectivă de produse agricole şi alimentare”, este de părere Ovidiu Pintea.
Acest lucru se întâmplă chiar dacă site-ul este realtiv simplu de folosit, iar pentru cei care nu găsesc pașii, există și un serviciu gratuit de asistență. „Micul producător, care are fobie de internet sau chiar nu știe să folosească site-ul, ne poate suna și operatorul nostru îl ajută să-şi publice anunţul. Pe de de altă parte, orice persoană cu minime cunoştinţe poate folosi acest site. Dar avem o lipsă de imagine pe care încercăm să o suplinim în viitor. Pe de altă parte, orice persoană cu minime cunoștințe poate folosi acest site. Avem însă – la nivel naţional chiar- mari lacune în materie de utilizare a tehnologiei informaţiei, dar și o lipsă de spirit civic în susținerea acestor inițiative. Pentru a suplini aceste lipsuri, ne-am propus și o abordare a primăriilor, astfel încât să convingem primarii să introducă anunțurile producătorilor din comunele lor prin intermediul propriilor angajaţi. Dar nu am ajuns la acest punct, pentru că după lansarea platformei, am avut o perioadă în care a trebuit să facem alte lucruri, mai profitabile, deoarece din investiție nu am recuperat nimic deocamdată și ce facem cu acest site nu este încă un business. Pe de altă parte, suntem perfect conştienţi că cine își propune să obțină profit dintr-un produs de IT încă din primul an e puțin nerealist. Planul nostru este să recuperăm investiția în doi ani”, speră el.
Potențialul, spune Ovidiu Pintea, există, însă ceva spirit civic și bunăvoință din partea utilizatorilor ar ajuta pe viitor. „În primă fază, noi ne-am propus să atragem spre zona Clujului interesul unor producători care aprovizionează în mod constant piețele din oraș. Vrem apoi să extindem aria de utilizare în afara Clujului, fiindcă produsul nu are limitări geografice și oricine îl poate folosi, oriunde. În condițiile unei utilizări adecvate, site-ul are un potențial bun, pentru că noi ne-am propus nişte indicatori de performanţă realişti cu privire la numprul de utilizatori şi de tranzacţii, iar interesul arătat platformei – inclusiv din partea altor investitori – ne dau speranţe în atingerea acestor indicatori”, explică acesta.
Articole pe aceeași temă:
Reînvie CAP-ul? Avantajele cooperativelor moderne
Noi produse româneşti recunoscute în UE şi programele de promovare
Producătorii autohtoni trebuie să ofere calitate pentru a rezista pe piaţă
Ioan Opriță, fermier: Să lucrezi cu animale și cu pământ este un lucru nobil