Mihai Roşca, director FRCCF: „Să iei bursa socială cuiva care are 9 la purtare, atunci de ce îi mai spui bursă socială?”
Primăria Cluj-Napoca acordă din 2014 abonamente gratuite pentru elevii din oraş. Măsura, considerată foarte benefică deoarece îi încurajează pe copii să participe nu numai la cursuri ci şi la activităţi extraşcolare, are însă şi un revers pentru cei care au nota scăzută la purtare, care au absenţe, corigenţe sau chiar sunt repetenţi. Acestora li se retrag aceste abonamente gratuite.
Dacă la prima vedere pare o reacţie logică, menită să descurajeze chiulul şi să îi motiveze pe copii şi să aibă rezultate bune la învăţătură, totuşi pentru copii din familii sărace, fără posibilităţi efectul nu este deloc cel scontat. Cel puţin aceasta este părerea directorului executiv al Fundaţiei Române pentru Copii, Comunitate şi Familie, Mihai Roşca. „Un părinte neglijent, care atunci când copilul lipseşte doar timp de două zile pentru că este bolnav de exemplu, şi nu îi scoate motivare de la medic îl poate aduce pe copil, care nu putere decizională, în situaţia de a nu mai primi nici bursă socială şi nici accesul la un centru de zi sau activităţi extraşcolare care l-ar stimula să meargă la şcoală. Pentru noi aici intervine semnul de întrebare vizavi de această măsură. Nu spunem că părinţii sau elevii nu ar trebui să fie sancţionaţi dacă chiulesc, dar îi sancţionează exact cu posibilitatea de deplasare şi atunci întrebarea e cât de utilă e această măsură. Abonamentele gratuite pentru elevi au fost acordate în ultimii doi ani, măsura nu e nouă, anul trecut s-a aplicat şi au fost abonamente retrase. Noi chiar lucrăm cu copii cu risc de abandon şcolar, copii cu rezultate şcolare mai modeste, iar unii dintre ei nu au mai avut abonamente şi noi a trebuit să le decontăm biletele pentru drumul la centru. Până la urmă am adresat o cerere către primărie şi pe altă lege ni s-a permis decontarea acestor bilete. Făcând apriori o măsură generală şi dacă nu se cercetează care sunt motivele pentru care copiii au absenteism şcolar şi rezultate şcolare modeste parcă nu este suficient de profesionist. Să ia măsuri general valabile prea e româneşte”, a precizat acesta.
Anul trecut de exemplu opt copii care participau la activităţile centrului, nu au avut aceste abonamente gratuite tocmai din cauza rezultatelor slabe la învăţătură sau a notei scăzute la purtare pe motiv de absenţe. De asemenea, au existat şi alte patru cazuri de copii fără abonamente pentru că părinţii nu au depus cererile de acord în timp util la secretariatul şcolii, deşi aceşti copii nu aveau istoric de corigenţie, repetenţie ori nota scăzută la purtare, iar alţi 3 copii şi-au pierdut abonamentele.
„Noi vrem să facem o propunere legată de retragerea acestor abonamente, dar părerea mea este că în primul rând primăria ar trebui să încerce să facă nişte centre de zi pentru aceşti copii, pentru că vorbim despre familii unde şcoala nu e importantă, unde educaţia nu e importantă, unde degeaba le spui părinţilor că dacă acum copilul nu face 10 clase nu o să poată să se califice profesional în aproape nici o meserie. Unii nu termină nici măcar opt clase. Or dacă copiii ăştia sunt repede sancţionaţi din clasa a cincea pentru 2 zile de absenţe şi nu mai primesc abonament nu se rezolvă problema lor. Ajungi să îi sancţionezi pe cei care au cel mai mare nevoie de acest ajutor. Să iei bursa socială cuiva care are 9 la purtare, atunci de ce îi mai spui bursă socială, chiar acel copil are cea mai mare nevoie de această bursă socială. Dacă lor le-o retragi care e ideea: să primească bursă socială cei mai cuminţi, cei mai buni? Vorbim de cazuri sociale cu un anumit tipic, cu care e greu de lucrat. Dacă le iei dintr-o mişcare şi bursa socială şi abonamentul ce o să facă, cum vor mai merge la şcoală? Dacă un copil abandonează şcoala şi ia decizia de abandon şcolar foarte greu îl mai întorci. Noi am discutat la centru despre acest aspect cu retragerea abonamentelor pentru că ne îngreunează munca, îl considerăm un paradox, faptul că tocmai cei mai săraci sunt pedepsiţi de două ori. Lucrăm cu ei şi ştim că gândesc aşa : dacă nu am nici abonament cum să mă mai duc la şcoală, practic îi încurajăm să abandoneze şcoala” a explicat Mihai Roşca.
O altă problemă în oraş este lipsa centrelor de zi pentru copii. „Sunt doar o mână de centre şi noi suntem pericol să ne închidem. Avem centre în Cluj din 2000, am fost nevoiţi la un moment dat să închidem din lipsă de fonduri, apoi am câştigat un proiect pe fonduri norvegiene şi am redeschis în septembrie 2014 până acum şi iarăşi închidem pentru că iar rămânem fără bani, fără finanţare. Primăria nu finanţează centre de zi, am primit 50.000 de lei pe legea 350 şi am fi putut să-i cheltuim dacă am fi făcut evenimente, dar nu pe servicii, era practic o risipă de bani, aşa că am dat înapoi 25-30.000 de lei pentru că nu i-am putut folosi”a precizat directorul executiv al FRCCF.
FRCCF a derulat din 2014 programul „Educația de calitate pentru toți” care şi-a propus tocmai prevenția abandonului școlar pentru copiii din familii sărace.
Potrivit, datelor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj anul trecut au fost identificate 18 cazuri de elevi care au abandonat şcoala în mediul urban şi 100 de astfel de situaţii în mediul rural. La nivel naţional, circa 17% din elevi nu termină 10 clase, media europeană fiind de 14%, iar România s-a angajat alături de celelalte ţări UE să reducă acest procent până în 2020 la 11, 5%.
Citiţi şi: Reportaj. „Nici cerșetor nu te poți face fără școală!”
FRCCF le-a arătat copiilor că „școala este cool” prin intermediul programelor desfășurate în 2014
Nu există Comentarii