Promoter – jobul ideal pentru minori
Mulți minori visează să devină independenți din punct de vedere financiar sau măcar să câştige câţiva bani de buzunar. Joburile pentru aceștia sunt cel mai adesea sezoniere şi nu întotdeauna uşor de găsit, mai ales că angajatorul are nevoie şi de acordul părinților. O variantă destul de la îndemâna tinerilor care vor să muncească pe perioade mai scurte de timp sunt promoțiile pe care le realizează diferite firme.
Jobul de promoter e jobul ideal pentru a câștiga ușor câțiva bănuți: nu te solicită foarte mult și nici nu îți mănâncă mult timp. Poți alege să lucrezi câteva ore pe zi, în cadrul unei singure promoții sau dacă vrei mai mulți bani, poți să muncești mai mult. Partea bună este că ai un program lejer, partea proastă este că nu îți garantează nimeni că vei munci în fiecare zi sau în cadrul fiecărei promoții disponibile pentru că în funcţie de promoţie şi de produsele promovate firmele au anumite cerinţe de la cei pe care urmăresc să îi angajeze. Dacă pentru cineva e floare la ureche să stea șase ore în picioare, pentru altcineva acest lucru poate fi un adevărat chin, de exemplu. Există de asemenea firme care angajează doar fete pe care le îmbracă în zâne, în gospodine sau în alte personaje reprezentative pentru produsul promovat.
Transilvania Reporter a discutat cu un angajator pentru a vedea în ce măsură minorii pot fi recrutați și angajaţi pentru diverse promoţii.
„În cadrul promoțiilor folosim uneori și minori, dacă nu sunt proiecte complicate. Nu le facem contract obișnuit, ci un contract de prestări servicii. Vorbim în general de promoții stradale, de împărțit pliante, flyere, reviste. Magazinele mari au de obicei acest gen de promovare. Unele nu prevăd în regulament ca cei care împart plianele să fie majori. De obicei plata se face pe oră muncită. Cele mai multe firme oferă 5 lei pe oră, dar sunt și firme care oferă 10 lei pe oră. Depinde de firmă, de promoție, de bugetul pe care îl au la dispoziție pentru acest tip de publicitate. În anumite situații se oferă și bonusuri. Pliantele se ridică de la sediul firmei/magazinului, iar eu le indic locul strategic unde să le împartă. Promoterii sunt „urmăriți” pentru a ne asigura că își fac bine treaba”, spune angajatorul. Ce înseamnă această urmărire mai exact? Angajatorul vine în „vizită” când te aștepți mai puțin și îți face câteva fotografii pentru a le oferi firmelor respective dovada clară că ai împărțit pliante în timpul „serviciului”.
Pentru a munci, minorii trebuie să aibă minim 14 ani. „Pentru a putea lucra cu aceștia avem nevoie de acordul părinților. Nu există un formular standard în acest sens, poate fi și ceva de mână, important este să avem semnătura unui părinte. Programul e part-time. Minorii pot munci patru sau șase ore, niciodată nu se merge pe opt ore”, explică angajatorul.
Unde pot găsi minorii aceste joburi? „Eu de obicei postez pe rețelele de socializare anunțuri sau le spun direct celor cu care am mai lucrat. De cele mai multe ori găsesc promoteri din vorbă în vorbă, prin recomandări”, spune acesta.
Alte firme postează anunțuri de recrutare pe site-urile de specialitate. Promoțiile sunt extrem de diverse. Sunt agenți care nu se limitează să angajeze minori doar pentru promoțiile stradale, oferind-le acestora și joburi care implică mai multă responsabilitate. Să luăm exemplul unei promoții care se desfășoară în cadrul unui supermarket. Aici munca e puţin mai complicată pentru că promoterul trebuie să prezinte anumite produse, să fie foarte bine informat și capabil să răspundă oricărei întrebări ce poate veni din partea clientului.
Ana Maria s-a ocupat de promovarea unor produse cosmetice în mall-uri. „Am făcut câteva promoții pe perioada vacanțelor de vară, pentru a avea o activitate plătită și pentru a vedea cum e să lucrezi cu oameni necunoscuți. Se spune că e cel mai dificil, dar nu mi s-a părut. Mie îmi plac mult cosmeticele. Lucrez și la o altă companie care vinde cosmetice în timpul liber, mă pricep cât de cât. Avem de prezentat mai multe produse și de împărțit fluturași. Din păcate, promoția mea nu a avut atât de mult succes, întrucât nu am oferit niciun cadou, nicio mostră, precum alte colege, dar pot să spun că au crescut puțin vânzările în urma perioadei în care a avut loc promoția. Nu m-am ocupat doar eu, mai aveam o colegă. Lucram o zi eu, apoi ea, patru sau șase ore, în funcție de produsele pe care le aveam de prezentat. Unele produse aveau nevoie de mai multă promovare în opinia angajatorului, de aceea în unele zile stăteam șase ore. Banii i-am primit la timp, la finalul promoțiilor, nu au fost probleme. Mi-am făcut multe prietene și am avut și ceva bani de buzunar”, a spus tânăra în vârstă de 17 ani.