Primăria Cluj caută voluntari pentru testarea programului de Bike Sharing. Sistemul va funcționa în 2015, doar în luna noiembrie
Proiectul de Bike Sharing care ar fi trebuit să fie gata încă din primăvara anului trecut va deveni funcțional abia după ce va fi testat timp de două luni de către 100 de voluntari. Începând de astăzi, 12 august, regulamentul cu privire la Bike Sharing se află în dezbatere publică urmând să fie aprobat de Consiliul local în perioada următoare.
Proiectul finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 a debutat în 2011 şi de atunci a trecut prin tot felul de amânări şi modificări. Acesta presupunea amenajarea a 50 de stații self-service pe raza muncipiului Cluj-Napoca, respectiv în comunele Florești și Apahida, de unde orice clujean să poată împrumuta, în mod gratuit, timp de o oră, o bicicletă din cele 540 puse la dispoziție de municipalitate.
„De astăzi declanșăm procedura de selectare pentru 100 de voluntari care să asigure testarea proiectului de Bike Sharing. Vor fi 20 de stații care deja sunt în funcțiune și care pot fi testate și utilizate dintr-un total de 42. Facem apel în primul rând la membrii cluburilor de ciclism de profil să se înscrie în acest program de testare. Pot să o facă direct pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca sau prin depunerea unei cereri la o Primărie de cartier. De astăzi avem disponibil regulamentul cu privire la Bike Sharing pe site. Acesta se află în dezbatere publică și urmează să fie aprobat de Consiliul local. Până la sfârșitul lunii august vom intra în probe. După două luni de probe vom intra efectiv în activitate așa cum scrie în cadrul proiectului. Cele două luni ne vor ajuta să vedem lucrurile care pot fi îmbunătățite în acest proiect pentru ca acesta să funcționeze impecabil”, a declarat primarul Emil Boc.
Clujenii vor putea circula gratuit 60 de minute, după care va exista un sistem de taxare progresiv.
Pistele sunt finalizate în proporție de 90%
„O oră este timpul pe care noi l-am considerat potrivit pentru a putea ajunge din orice parte a orașului în cealaltă. Datorită faptului că dorim să fie un sistem de transport funcțional, acesta va fi taxat dacă se depășesc cele 60 de minute. Prima jumătate de oră va costa 2 lei, urmând ca prețul să crească progresiv. Dorim să încurajăm cât mai mulți clujeni să folosească acest sistem de Bike Sharing. Rețeaua de piste din proiect este finalizată în proporție de 90%. Se lucrează pe Calea Someșeni la construirea pistei noi de biciclete. De asemenea și în afara proiectului cei de la serviciul Siguranța Circulației au gândit piste de biciclete și bineînțeles, odată cu modernizarea infrastructurii orașului, mă refer la strada Avram Iancu, la strada Horea, unde sunt prevăzute piste de biciclete, va exista un sistem complet.
Legătura cu Apahida se face pe Calea Someșeni și va fi finalizată anul acesta. Din păcate, la Florești datorită faptului că nu s-a mai construit centura de ocolire prin spatele complexului comercial Polus, nu am mai reușit să facem legătura, însă este proiectată o variantă pe drumul european”, a explicat managerul de proiect, Ovidiu Câmpean.
Bicicletele nu pot fi închiriate pe parcursul unei zile întregi. „Închirierea unei biciclete va ajunge să coste pentru 12 ore, undeva la 80 de lei, ceea ce va descuraja clujenii să țină bicicleta foarte mult. Intenția noastră este ca aceste biciclete să fie folosite de cât mai mulți oameni”, a adăugat Câmpean.
Bicicletele vor fi înseriate și vor fi prevăzute cu senzori cuplați la cele 42 de stații. „Senzorii sunt integrați în cadrul metalic, nu pot fi demontați. E un sistem menit să ne protejeze de eventualele neplăceri”, a explicat managerul de proiect.
Emil Boc a precizat că cele 540 de biciclete au fost cumpărate și că vor putea fi utilizate începând cu luna noiembrie.
„Vreau să fac un apel la toți cei care vor fi implicați în ceea ce înseamnă programul de Bike Sharing. Mă refer la bicicliști, conducători auto, pietoni, cetățeni. Avem nevoie de înțelegere și de responsabilitate. E un proiect nou pentru Cluj care cu siguranță va crea nemulțumiri pentru toată lumea la început. Nemulțumiri pentru bicicliști pentru că se putea mai bine, probabil, dar aceasta este configurația orașului și nu putem avea piste impecabile așa cum ne-am dori noi. Multe sunt separate de trafic, altele în trafic, altele pe trotuar, așa cum ne-a permis configurația orașului. De asemena, pietonii vor fi nemulțumiți că vor fi rugați să nu circule pe pistele bicicliștilor. La rândul lor, șoferii vor fi nemulțumiți pentru că fie s-a îngustat o bandă de circulație, fie vor trebui să fie mai atenți în trafic, pentru că aveam un participant la trafic la fel de important în Cluj-Napoca, biciclistul. Cred că la fel cum au reușit și în alte orașe europene să conviețuiască pietoni, bicicliști și șoferi, la fel vom reuși și noi în Cluj-Napoca, chiar dacă, repet, la început va fi mai dificil”, a spus Emil Boc.
Perioada de funcționare a sistemului va fi întreruptă în lunile de iarnă, cel puțin în perioada 1 decembrie – 1 martie, când se va efectua revizia totală a parcului de biciclete.
Echipamentul închiriat va fi returnat în termen de maxim 12 ore de la închiriere, dar nu mai târziu de ora 24.00 din ziua închirierii echipamentului, în caz contrar, utilizatorul va fi obligat la plata unei sancțiuni în valoare de 100 lei.
[stextbox id=”custom”]
Cum obținem cardul Bike Sharing?
- Persoanele care doresc să obțină un card Bike Sharing se prezintă la unul din sediile Primăriilor de cartier sau la sediul Primăriei Centrale cu actul de identitate și avȃnd o adresă validă de e-mail pentru a i se emite cardul de acces și pentru a încheia un contract între părți. Adresa de e-mail va fi utilizată de sistem pentru a transmite un cod PIN cu ajutorul căruia utilizatorul poate împrumuta o bicicletă. De asemenea, utilizatorul obține pe adresa de e-mail furnizată numele de utilizator și parola de acces a contului său personal din cadrul portalului http://clujbike.eu/ prin care are acces la mesaje, detalii card și trasee, facturi și taxe, plăți efectuate și harta interactivă a stațiilor de biciclete în regim self-service.
- Accesând portalul http://clujbike.eu/. Utilizatorii pot completa un formular cu datele personale din actul de identitate și o adresă validă de e-mail, după acceptarea în mod expres a condițiilor prezentului Regulament de utilizare, dar cardul va fi obținut doar la unul din sediile Primăriilor de cartier sau la sediul Primăriei Centrale, urmând procedura de la punctul 1 de mai sus.
[/stextbox]
Cardul de acces este personal (uninominal) și netransferabil către o terță persoană, împrumutul sau transferul cardului de către titularul acestuia fiind interzise, în caz contrar, titularul este răspunzător pentru orice situație ivită. Încălcarea acestei interdicții conduce automat la suspendarea cardului pentru o perioadă de 30 (treizeci) zile calendaristice. Reactivarea cardului se va face în termen de 24 de ore de la expirarea celor 30 (treizeci) zile calendaristice de suspendare.
Regulamentul privind sistemul de Bike Sharing poate fi consultat aici.
Bine ca nu se pot folosi din ianuarie! Pe timp de primavara n-au avut timp, ei le testeaza vara, cand oamenii ar trebui deja sa foloseasca aceste biciclete, in cadrul unui program care a stagnat si asa nesimtit de mult. Dar na, suntem in Romania, ce naiba, totul e posibil!
Eu am crezut ca acest program de bike sharing este si pentru turisti… dar iarasi ne complicam cu carduri personale, cu useri si parole…
Bine ca merge situl http://clujbike.eu/ …NOT!
Formularul pentru voluntari de pe site-ul primăriei nu pare să funcționeze…
Formularul pentru voluntari de pe site-ul primăriei nu pare să funcționeze…