Clujenii sunt fruntașii prânzului luat la tastatură
Ritmul din ce în ce mai alert și programul oarecum haotic al angajaților români din marile corporații, spre deosebire de programul fix de opt ore practicat în timpul regimului comunist, dar și câțiva ani buni după căderea acestuia, în cadrul întreprinderilor rămase în picioare, au dus la crearea unor obiceiuri alimentare mai puțin sănătoase. Dacă acum câțiva ani angajații găteau acasă sau chiar la birou pentru a-și asigura un prânz sănătos sau din contra reușeau să ia această masa acasă programul de muncă terminându-se în jurul orei 15:00, disponibilitatea angajaților a scăzut considerabil din lipsă de timp, dar și din cauză că acum au multe alte posibilități mult mai rapide la îndemână.
Angajații mănâncă în grabă, la ore neregulate, deși sunt din ce în ce mai preocupați de impactul mâncării și al obiceiurilor alimentare asupra sănătății, conform studiului „Masa ta ideală” realizat în 2014 de compania de cercetare de piața GfK pentru Edenred România. Lipsa de timp pentru unii, înseamnă bani pentru alții. Astfel retailerii se arată din ce în ce mai disponibili să le ofere celor care din diferite motive nu au timp să își facă singuri de mâncare, o gamă extrem de largă de produse, mulți dintre aceștia „instalându-se” cât mai aproape de clienți.
Dacă micul dejun mai poate fi salvat printr-o gustare rapidă pregătită acasă, masa de prânz este cea mai problematică, pentru că are loc în timpul orelor de program. Angajații pot alege să își comande mâncarea la o firmă de catering cu care firma lor a încheieat un parteneriat, beneficiind astfel de un discount sau pot să își comande prânzul conform propriilor preferințe. Dar pentru a veni în întâmpinarea nehotărâților, retailerii au tendința de a se muta în sediul corporațiilor pentru a fi mai aproape de angajați. Fie că vorbim de patiserii, restaurante sau autoserviri, acestea sunt tot mai întâlnite în centrele de business clujene.
Sportul, pe post de desert
„Deşi avem colegi pasionaţi de gătit – ne-am convins că sunt la fel de creativi şi pricepuţi şi în bucătărie precum sunt la dezvoltat diverse aplicaţii noi- majoritatea optează pentru serviciile de catering. Există mai mulţi furnizori, dar, de regulă, preferinţele se opresc asupra specialităţilor „ca la mama acasă” sau a salatelor. În sediul AROBS din Cluj Business Center, de exemplu, angajaţii noştri iau masa la restaurantul de la parterul clădirii de birouri. Fiind tineri majoritatea dintre ei şi având şi venituri care să le permită să plătească pentru cel puţin o masă pe zi, gătitul nu este cel mai popular mod de a-şi petrece timpul după orele de muncă. În afară de aceasta, ei au posibilitatea să îşi înceapă ziua cu un mic dejun în barul din incinta birourilor noastre, unde pot servi diverse produse de patiserie, o cafea proaspătă şi fresh-uri care sunt, de altfel, unele dintre cele mai consumate băuturi la noi. Noi am promovat dintotdeauna sportul şi echilibrul, de aceea, mesele sunt deseori urmate de câteva minute de mişcare pe banda de alergat, bicicletă, sau o partidă de tenis de masă”, a precizat Patricia Fedorenco, PR-ul AROBS Transilvania Software.
De asemenea, există o tendință în cadrul companiilor, lucru confirmat atât de cei de la AROBS, cât și cei de la Endava și anume: gătitul în scopuri nobile. În cadrul unor evenimente interne, angajații gătesc, iar banii obținuți din vânzarea propriilor preparate sunt donați unei cauze. În zilele obișnuite, angajații Endava aleg firmele de catering, dar pot opta și pentru servirea mesei în Iulius Mall, sediul companiei fiind foarte aproape de centrul comercial care abundă la etajul întâi în oferte culinare.
Angajații companiilor care au sediul în The Office au la dispoziție, de asemenea, mai multe variante pentru servirea mesei de prânz. Aceștia au de obicei pauza de masă în intervalul 12:00 – 13:00, timp în care restaurantul Hugo, de la partenerul clădirii se transformă în linie de autoservire, tocmai pentru a veni în întâmpinarea angajaților care doresc o masă caldă și nu sunt dispuși să se deplaseze prea mult pentru acest lucru. „În timpul prânzului, în cadrul restaurantului Hugo avem și alte preparate. Foarte mulți clienți, corporatiști sau nu, comandă la prânz și din meniul nostru a la carte preparate, gen salate, pizza, paste sau produse tip grill”, a menționat Mirela Pătrăuceanu, Marketing Manager Lunch Box.
De asemenea, tot la parterul clădirii de birouri există o patiserie, The Office fiind deservit de brandul La Casa, brand care funcționează în mai toate centrele importante din Cluj: Liberty Technology Park, Olimpia Business Center, Amera Tower, Maestro Business Center, dar și în cadrul firmei Endava, de care discutam anterior.
„O parte dintre angajații The Office servesc masa de prânz la restaurantul Hugo sau aleg să ia masa peste drum, în cadrul Maestro Business Center, unde La Casa oferă pe lângă produse de patiserie și produse specific unei firme de catering”, explică un angajat din cadrul The Office. În cadrul Maestro Business Center, La Casa a deschis un adevărat restaurant unde pot fi servite produse de patiserie, prăjituri, preparate la grill, salate sau mâncare gătită extrem d evariată. Restaurantul pune la dispoziția clienților și o terasă acoperită, unde clienții pot savura în aer liber masa de prânz, departe de razele soarelui.
Coșuri cu fructe de sezon
În cazul companiei Fortech se merge pe sistemul de catering. „În paralel la sediul principal avem un fel de patiserie pe nume Happy Bistro, unde se pot servi fresh-uri, dulciuri, sandwich-uri și diverse produse de patiserie, pe parcursul întregii zile. Happy Bistro, este totodată un spațiu colorat, cu o capacitate de aproximativ 70 de locuri unde de obicei se servește masa, se mai stă la o cafea. Adițional, dispunem de bucătării pe fiecare etaj.
Nu se obișnuiește să se gătească la birou, sunt colegii care își pregătesc cel mult sandwich-uri sau salate. Primim săptămânal coșuri cu fructe de sezon. În ceea ce privește obiceiurile sau preferințele aliementare ale colegilor e mai greu să ne pronunțăm. Putem spune că meniul la care avem acces este unul complet, echilibrat, care cuprinde toate opțiunile unui restaurant (diverse feluri de supe, fel de bază, salate, desert , pizza și fresh-uri) doar că la prețuri mult mai convenabile. Și ne bucurăm de toate opțiunile”, a explicat Andreea Buză din cadrul companiei Fortech.
„În cazul meu depinde mult de ce dispoziție am și de ce anume am pofta. Nu îmi comand tot timpul ceva de mâncare, este când îmi aduc pachet de acasă. Încerc să mănânc cât de cât sănătos, dar există suficiente tentații culinare la tot pasul. Colegii își comandă diverse mâncăruri: pizza, sushi sau chiar mâncare chinezeacă. Pizza mă tentează mai tot timpul și, deși încerc să mănânc cât mai multe salate, cedez uneori și îmi comand și eu pizza. Masa de prânz e un prilej de socializare”, a aspus Oana, angajată în cadrul unei firme de IT.
[stextbox id=”custom”]
Câți bani dau românii pe masa de prânz
Salariaţii din România cheltuiesc în medie 167 de lei pe săptămână pentru mâncarea din timpul zilelor de lucru (produse alimentare preparate acasă sau mese în afara casei). Preţul mediu perceput ca fiind rezonabil pentru masa de prânz este de 13 lei într-un fast-food, 17 lei în cazul mâncării livrate şi de 27 de lei pentru un prânz la restaurant.
[/stextbox]
Conform studiului „Masa ideală” varianta cea mai frecvent întâlnită la prânz este aceea a unui pachețel adus de acasă și consumat la muncă. 30% dintre salariați își aduc pachetul de acasă de mai mult de trei ori pe săptămână, pauza de prânz fiind chiar în incinta locului de muncă. În același timp, 62% dintre angajați alocă sub 30 de minute prânzului. În preferințele de prânz ale românilor, dupa pachetul de acasă, pe locul al doilea se clasează localurile fast-food, unde 35% dintre salariati ajung cel puțin o dată pe săptămâăa. Celelalte opțiuni pentru masa de prânz sunt prezente în aproape aceeași măsură: 32% mănâncă cel putin o dată pe săptămână la cantina firmei sau la autoservire, 32% comanda mâncare la birou, în timp ce 27% merg la un restaurant clasic cel puțin o dată pe săptămână.
[stextbox id=”custom”]
Coșul cu fructe – o inițiativă sănătoasă
Doi frați din Cluj-Napoca, Cristian și Andrei Miron, au grijă de sănătatea angajaților, livrându-le, direct la birou, fructe proaspete și de sezon. Angajații au o singură obligație: aceea de a savura porția zilnică de sănătate, obligațiile de natură financiară revenindu-i, în întregime angajatorului care dorește să își răsfețe astfel subalternii. Fruits Express, firma celor doi frați, livrează în medie 50 de coșuri de fructe săptămânal. Fiecare coș cântărește aproximativ zece kilograme, iar oferta este personalizată pentru fiecare firmă în parte.
[/stextbox]
articol inutil.
Nu doar inutil, dar si incorect gramatical prin foarte multe locuri. Am citit de atatea ori despre cum angajatii servesc masa, micul dejun, produse de patiserie si freshuri, incat am ramas cu impresia ca in Cluj nu sunt decat chelneri – pentru ca numai chelnerii si servitorii servesc masa, cei care mananca ce servesc chelnerii IAU masa.
Bine, e doar transilvaniareport.ro, ce stupid din partea mea sa am pretentia ca jurnalistii (sic!) de aici sa se stie limba romana…