IRES: unul din zece români nu știe semnificația Paștelui

Românii rămân tradiționaliști în ceea ce privește obiceiurile pe care le au legate de Sărbătorile Pascale. Este concluzia rezultată din studiul realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES în aprilie 2015 cu privire la obiceiurile, percepțiile și comportamentele românilor cu prilejul Sărbătorilor Pascale.

Stare generală de spirit și impact financiar

La nivelul general al populației, starea de spirit înainte de sărbători este una de relativ optimism, nemulțumirea față de direcția în care merge țara este mult mai scăzută decât în anii precedenți în această perioadă. Jumătate dintre respondenți cred că direcția în care se îndreaptă țara este una greșită, în timp ce 40% cred că direcția este bună. Spre comparație, în perioada 2010-2013, în perioada sărbătorilor pascale, proporția celor care apreciau drept greșită direcția în care merg țara se situa între 69% (în 2013) și chiar 80% (în 2011). Schimbarea de poziționare a românilor cu privire la indicatorului legat de direcția țării a survenit după momentul 16 noiembrie 2014, moment în care s-a înregistrat o explozie de optimism (55% dintre cei chestionați declarau la acel moment că direcția este una pozitivă), fiind primul moment după mulți ani în care indicatorul de direcția a fost evaluat în termeni pozitivi. Pe de alte parte, însă de la începutul lunii martie, trendul este unul descendent – 49% dintre respondenții participanți la un studiu IRES la începutul lunii martie declarau că direcția este una bună, în timp ce la începutul lunii aprilie, raportul se inversează, iar direcția țării este din nou evaluată negativ.

În plus, perspectiva financiară în acest an este una mai optimistă având în vedere că procentul celor care spun că banii pe care îi au pentru Sărbătorile de Paști le vor ajunge pentru tot ceea ce este necesar este cel mai mare din ultimii ani – 39% în 2015 față de 38% în 2013 sau chiar 22% în anul 2011. Totuși, aproape jumătate dintre cei chestionați cred că în acest an vor cheltui la fel ca și anii trecuți pentru sărbătorile pascale, iar 4 din 10 respondenți spun că suma alocată pentru acest an se situează între 100 și 500 de lei, iar aproape un sfert dintre cei chestionați declară că vor cheltui între 501 și 1000 de lei. 11% dintre participanții la acest studiu – cu 4% mai mulți decât în anul 2013 – susțin că bugetul familiei pentru acest an se situează între 1001 și 1500 de lei.
Dacă în anii precedenți criza era indicată drept unul din factorii care afectează bugetul pentru sărbătorile pascale, în acest an doar 38% mai cred acest lucru, în timp ce 58% dintre respondenți cred în mică măsură sau chiar deloc în impactul crizei.

Comportament religios și aderența la tradiții

Aproape 9 români din 10 se autoapreciază ca fiind religioși. Procentul este unul stabil în ultimii 6 ani: 87% dintre respondenți s-au autoapreciat drept religioși în 2015, 88% în 2013, 89% în 2012, 90% în 2011 și 86% în 2010. Trei sferturi dintre participanții la studiu declară că obișnuiesc să meargă la biserică, procent relativ constant în ultimii 6 ani. Dintre religioșii practicanți, 15% spun că merg la biserică de câteva ori pe săptămână, 44% de câteva ori pe lună, 14% de câteva ori pe an, în timp ce 18% recunosc că merg la biserică doar la sărbătorile importante.
Două treimi dintre participanții la studiul IRES – 67% – sunt de părere că sărbătorile pascale ar trebuie să fie sărbătorite la aceeași dată atât de catolici, cât și de ortodocși.

Întrebați dacă s-au spovedit, până la data realizări studiului (6 aprilie), un sfert dintre respondenți spun că au făcut acest lucru deja, o treime afirmă că urmează să se spovedească, în timp ce 39% recunosc că nu practică acest obicei. Un comportament similar găsim și în ceea ce privește împărtășitul : 24% dintre respondenți se împărtășiseră până la data realizării sondajului, 35% au declarat că urmează să facă acest lucru, iar 38% au recunoscut că nu au acest obicei.

Două treimi dintre cei chestionați susțin că țin postul Paștilor: 1 din 10 respondenți reușesc să țină post întreaga perioadă, 43% spun că postesc doar câteva zile (miercuri și/sau vineri), iar 12% postesc în Vinerea Mare. O treime dintre cei chestionați nu obișnuiesc să postească, procent în creștere în ultimii ani. Totuși 8% dintre cei chestionați susțin că au ținut post negru în această perioadă. Cei mai mulți dintre cei care au ținut post negru în Postul Paștilor (27%) spun că au făcut acest lucru o zi, dar 17% declară că au ținut post negru peste 5 zile.

80% dintre participanții la acest studiu spun că obișnuiesc să participe la slujba de Înviere, cu 5% mai puțini decât în 2013. Dintre aceștia, trei sferturi susțin că vor merge și în acest an la slujba de Înviere. Cât privește slujba din Duminica de Paști, 61% spun că obișnuiesc să participe. 8 din 10 respondenți declară că vor merge în acest an să ia paști.

Aproape toți cei chestionați spun să sărbătoresc Paștile, însă unul din 10 respondenți nu cunosc semnificația acestei sărbători. În timp ce 82% spun că de Paști se sărbătorește învierea lui Hristos, 7% cred că sărbătorim nașterea lui Isus Hristos, 3% dau alt răspuns, iar 4% nu știu sau nu își amintesc.

Mai mult de jumătate dintre participanții la acest studiu – 54% – susțin că tradițiile de sărbători sunt foarte importante pentru ei, iar mai bine de o treime le consideră importante (36%). 6 din 10 respondenți susțin că în regiunea în care locuiesc nu sunt obiceiuri tradiționale specifice sărbătorilor pascale. Dintre cei 35% care spun însă că există obiceiuri tradiționale, cei mai mulți menționează : vopsitul ouălor (16%), mersul la ”udat”/ ”stropit” (14%), mersul la biserică în noaptea Învierii (8%) sau tăierea mielului (5%).

Consum și obiceiuri de Paști

Potrivit studiului IRES:

  • Un sfert dintre români au concediu de Paști în acest an (26%), dar o mare parte dintre respondenții participanți la studiu – 82% – spun că vor sta acasă de Paști și doar 4% spun că vor pleca într-o excursie. 1 din 10 respondenți vor sta acasă, dar vor merge și în vizite – proporție aflată la cel mai scăzut nivel din ultimii ani (14% în 2010, 18% în 2011, 23% în 2012 și 16% în 2013). Dintre cei care vor pleca în excursie, cei mai mulți vor petrece aceste sărbători în țară, doar 2%, nivelul este în scădere față de anii precedenți.
  • Peste 60% dintre cei chestionați vor primi musafiri în zilele de Paști. Printre cei primiți în vizită se află membri ai familiei (51%), rude (32%), prieteni apropiați (27%). Doar 6% vor primi în vizită colegi de serviciu.
  • În privința preparatelor tradiționale de Paști: aproape jumătate dintre respondenți – 49% – spun că în familia lor se face de fiecare dată pască, 53% o fprepară și anul acesta; 40% dintre cei chestionați spun că obișnuiesc să consume miel de Paști, în timp ce 23% o consumă de mai multe ori pe an. 43% vor cumpăra în acest an carne de miel, iar bugetul alocat pentru carnea de miel de către aceștia este următorul : 25% spun că vor cheltui între 200 și 249 de lei, o cincime alocă între 100 și 149 de lei, 12% între 50 și 99 de lei, în timp ce 11% au pregătit între 150 și 199 de lei.
  • Vinul de casă rămâne băutura alcoolică preferată de români pentru sărbătorile de Paști pe care le petrec acasă – 48%. Țuica este și ea în top – 12%, urmată de bere – 10%. 20% dintre cei chestionați spun că în familiile lor nu se consumă băuturi alcoolice.
  • Cât privește băuturile non-alcoolice, apa minerală sau plată este prima în topul consumului – 45% dintre respondenți declarând că o consumă în cea mai mare măsură. Sucurile naturale și sucurile carbogazoase sunt pe următoarele locuri – 24%, respectiv 23% dintre respondenți menționând că le consumă în cea mai mare măsură. 4% dintre respondenți consumă siropuri de fructe.
  • 41% dintre respondenți vor cumpăra ouă pentru sărbătorile pascale din acest an, însă mai mult de jumătate dintre cei chestionați și le procură din propria gospodărie, a rudelor sau a cunoscuților. 96% dintre cei chestionați vor vopsi ouă în acest an, 64% preferând vopsea din comerț, 15% metodele tradiționale, iar 18% combină cele două metode. Culorile preferate pentru ouăle de Paști sunt: roșu (97%), galben (36%), verde (30%), albastru (30%) sau portocaliu (15%). Mai mult de jumătate dintre participanții la studiu vor vopsi în acest an între 10 și 30 de ouă, iar 43% peste 30.
  • Prăjiturile făcute în casă rămân preferate : 66% dintre cei chestionați spun că vor face în casă prăjiturile pentru Paști. 14% declară că le vor cumpăra, iar alți 14% declară că vor face și în casă, dar vor și cumpăra.
    o Mai bine de jumătate dintre respondenți – 55% – spun că în acest an vor cumpăra cadouri de paști pentru cei dragi. 44% nu vor face acest lucru. Proporția celor care spun că vor face cadouri de paște celor dragi este într-o continuă creștere în ultimii ani (de la 44% în 2011 la 55% în 2015). Jumătate dintre cei care vor face cadouri spun că acestea vor fi la fel ca și cele din alți ani, 36% spun că vor fi mai modeste, iar 8% că vor fi mai consistente.
  • Jumătate dintre respondenți susțin că, uneori, de sărbători obișnuiesc să ajute persoane nevoiașe sau să doneze bani. 29% spun că fac aceste gesturi de fiecare dată.66% declară că intenționează să facă acte caritabile și în acest an, cu ocazia sărbătorilor pascale.
  • Salatele și legumele crude, preparatele de post gătite în casă, fructele, sunt printre primele opțiuni pentru meniul celor care obișnuiesc să țină post. Dulciurile de post din comerț, semipreparatele și preparatele de post gătite din comerț sunt printre ultimele preferate în meniul de post.

Mai multe detalii, în studiul integral:

Caracteristicile cercetării:
Volumul eșantionului: 1.006 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel național
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 3%
Perioada anchetei: 4-6 aprilie 2015

Distribuie:

Postaţi un comentariu