De la bazar la mall: o istorie de zece secole
Mall. Shopping mall. Centru comercial. Oricum i-am spune, oricât ar fi de controversat, mall-ul și-a făcut loc în viața noastră cotidiană, iar rolul și importanța sa a crescut atât de mult în ultimii 15 ani, încât unii își imaginează cu greu viața fără el.
În marile orașe, mall-ul și-a depășit funcția inițială, aceea de centru comerial, unde oamenii merg la cumpărături, pentru achiziționarea produselor necesare. A devenit loc de întâlnire, de socializare, de culturalizare chiar. Mergem la mall să vedem filme, spectacole, mergem să luăm masa, mergem să ne plimbăm, să ne întâlnim cu prietenii.
În alte colțuri ale lumii, oamenii merg la mall să patineze, chiar să schieze. În SUA, te poți căsători legal în mall. În alte mall-uri există chiar și lăcașuri de cult, unde mergi să te rogi după sesiunea de cumpărături. Pe scurt: mall-urile au de toate – de aceea suntem atât de fascinați de ele, de aceea ne atrag irezistibil.
Primul mall, în America
Istoria modernă consideră că primul mall din lume a fost un complex comercial dezvoltat de compania Dayton în anii 1950 și inaugurat în 1956 în Edina, Minnesota, o suburbie a orașului Minneapolis. Ideea acestui complex i-a aparținut lui Victor Gruen, un evreu venit din Boemia. Viziunea acestuia era să reconstruiască, într-un fel, piețele centrale ale vechilor orașe europene, acolo unde oamenii mergeau și pentru târguieli, dar și pentru reuniuni sociale. De data aceasta, cei ”reuniți” erau oamenii din suburbii, clasa de mijloc, a cărei prezență era tot mai puternică în societatea americană. Acești oameni nu aveau un anumit loc de unde să își facă târguielile, astfel că Gruen s-a gândit să aducă la un loc mai multe magazine, mai multe servicii, dar și să elimine mașinile din peisaj – tot mai mulți oameni aveau mașini, orașele erau pline de mașini, astfel că acestea au primit de la bun început un loc în designul centrului comercial, respectiv parcarea special amenajată.
În scurt timp, numărul mall-urilor a crescut în întreaga țară, iar ideea a fost răspândită și în Europa. Aici, însă, oamenii nu le-au întâmpinat cu prea mult entuziasm, fiind percepute ca niște simboluri ale societății de consum americane. Europenii erau mult mai atașați de orașele lor, de centrele lor, cu origini antice ori medievale, pe care le conservau cu grijă și unde nu își aveau locul, nici rostul, asemenea construcții.
În SUA, în schimb, în anii 1970 mall-urile se înmulțiseră și falimentaseră micile magazine și afaceri de familie din vechile centre ale orașelor – așa-numitele downtown, ajunse aproape părăsite. În anii 1980, marile centre comerciale ajunseseră la apogeu. Se construiau mall-uri atât de complexe și de uluitoare, încât ar fi părut incredibile și pentru Gruen, care a murit în 1980, fără să vadă până unde a fost dezvoltată ideea lui.
După International Council of Shopping Centers (Consiliul Internațional al Centrelor Comerciale) – ISCS, un centru comercial este definit ca un grup de magazine de desfacere sau alte stabilimente comerciale care sunt proiectate, executate, deținute în proprietate și administrate ca o singură unitate. Un centru comercial trebuie să dispună de loc de parcare.
Renașterea, în Asia
Până unde s-a ajuns? West Edmonton Mall din Canada, deschis în 1982, avea nu numai magazine, care deja erau obișnuite, ci și patinoare uriașe, acvariu și piscine, ba chiar și o sală unde se putea face bungee jumping. Fiecare constructor își dorea să ajungă la următorul nivel, să adauge încă ceva nemaivăzut, nemaiauzit, uluitor.
The Mall of America, din Bloomington, Minnesota, a plusat cu trei ”roller coasters”, pe lângă cele peste 500 de magazine, care erau aranjate pe “străzi”, în funcție de grupurile de vizitatori și clienți pe care îi doreau. Mai mult, exista posibilitatea să vii la mall mai devreme, dimineața, dacă doreai să faci jogging pe cei 900 de metri de alei interioare. Rezultatul a fost că, în 1997, acest mall a avut 40 de milioane de vizitatori, mai mult decât trei celebre atracții turistice americane, Marele Canion, Disneyland și Graceland, la un loc!
Americanii s-au mai potolit între timp cu setea lor pentru mall-uri, în parte și din cauza crizei economice care a afectat brutal marile centre comerciale. În plus, acestea deveniseră între timp și prea multe, și prea… banale. Nu mai aduceau nimic nou, iar generația tânără nu mai era impresionată.
În schimb, în ultimele două decenii, mall-ul a renăscut în alte zone, cum ar fi Asia. Acolo au cunoscut din nou gloria , exact ca în vremurile bune, în America. În China sau în Dubai, se pare că cel mai mult contează mărimea – acolo găsim centre comerciale gigant, adevărate orașe. Este celebru Dubai Mall, inaugurat în 2005, cel mai mare din lume în acel moment, cu o suprafață de peste 1, 1 kilometri pătrați și 350.000 de metri pătrați de spațiu pentru închiriat. La fel, New South China Mall – Living City (Dongguan) are aproape un kilometru pătrat și 650.000 de metri pătrați de spații de închiriat.
Mall-ul în Europa
După cum spuneam, europenii nu au primit cu brațele deschise ideea unor centre comerciale gigant. Au preferat să își conserve orașele lor vechi și cochete, acolo unde turiștii vin să viziteze străzile, centrele pline de povești, monumente istorice și muzee – în niciun caz, mall-uri. În multe cazuri, cum ar fi Austria, autoritățile au luat măsuri legale pentru a-și proteja orașele, micii afaceriști și centrele. Astfel, în unele orașe putem întâlni supermarketuri și centre comerciale mai mari numai în afara orașului.
Cu toate acestea, multe surse consideră că istoria mall-urilor începe tocmai în Europa, mai precis, în Franța.
În anul 1856, s-a deschis Le Grand Magasin des Nouveautés, în Paris, iar în 1888 a fost cumpărat de Georges Dufayel, care a redenumit centrul comercial în Grands Magasins Dufayel.
Un om de afaceri sclipitor și vizionar, Dufayel a reinventat comerţul din acea vreme şi a oferit oamenilor posibilitatea de a-şi cumpăra toate lucrurile de care au nevoie dintr-un singur loc, punându-le la dispoziție și un catalog cu produse, pentru a le fi mai uşor să descopere ceea ce se găseşte în centru. Mai mult decât atât, el a avut ideea să le ofere clienților cupoane, pe care aceștia le cumpărau și beneficiau apoi de reduceri. Și tot el s-a gândit la oamenii de rând, care nu își permiteau să cumpere mobilă sau lucruri diverse pentru casă, astfel că a inventat împrumuturile și cumpărăturile în rate.
Chiar dacă făcuse magazinul pentru oamenii de rând, Dufayel nu a făcut economii la decorațiuni, astfel că centrul său comercial arăta de-a dreptul impresionant, după cum se vede în unele fotografii din acea vreme. Existau candelabre imense de cristal, care atârnau din tavan și se reflectau în nenumăratele oglinzi din interior, ba chiar și o scară interioară impresionantă și pentru zilele noastre. Locul era decorat cu peste 200 de statui, nenumărate picturi, iar din interior oamenii se puteau bucura de un tavan central din sticlă.
Pe lângă magazine, complexul Dufayel găzduia și o sală de teatru, exact așa cum mall-urile din zilele noastre au sălile de cinema.
Istorie de secole
Dacă ne uităm și mai departe, găsim ceva și mai interesant: cel mai vechi centru comercial din lume, care reunește spațiile de vânzare ale mai multor comercianți sub un singur acoperiș, este Marele Bazar din Ispahan, Iran, și a fost construit în secolul al X-lea! Așadar, dacă începem de aici, putem spune, fără să greșim, că istoria mall-ului se întinde de-a lungul a zece secole și a pornit din ”Piața Creației Lumii” – Maidan-i Naqș-i Jahan. Și în zilele noastre, bazarul este un punct de atracție major, la fel cum este și cel din capitala Iranului, Teheran.
Următorul în istoria mall-urilor noastre este Kapali Çarși, Marele Bazar Acoperit, construit în secolul al XV-lea în cartierul Eminönü din Istanbul, Turcia. Și în prezent, acesta a rămas unul din cele mai mari centre comerciale acoperite din lume, acoperind peste 31 de hectare. Și acolo, cele 4000 de magazine sunt organizate pe străzi și sunt vizitate zilnic de 250.000 – 400.000 de cumpărători. Magazinele sunt în general grupate pe specialități; de exemplu, în bazar puteți merge direct la ”Halıcı Sokağı” (strada vânzătorilor de covoare) sau ”Sahaflar Caddesi” (strada anticarilor), în funcție de ceea ce căutați.
Acestea sunt, însă, mai degrabă galerii comerciale, așa cum le numim noi acum. În prezent sunt identificate mai multe tipuri de centre comerciale, în funcție de felul în care sunt construite, de modul în care reunesc magazinele, de organizare. Trecerea de la galerii comerciale la centrele comerciale acoperite s-a făcut în Rusia, pentru că acolo era prea frig ca să te plimbi dintr-un magazin în altul, astfel că a apărut ideea ca spațiile comerciale să fie reunite sub același acoperiș. În anul 1590 a apărut un prim astfel de centru comercial în Moscova, fiind numit Gostinîi Dvor.
Englezii au inventat apoi ”pasajele comerciale”, apărute pentru prima dată la Londra (1819). În Italia au apărut galeriile comerciale (1865), iar americanii au construit marile magazine universale, la New York, la începutul secolului 20. De atunci, constructorii au mers tot mai sus, ajungând ca în zilele noastre să fie construite orașe întregi sub cupole de sticlă, pentru ca noi să putem merge la cumpărături indiferent de vreme, fără să fim deranjați de caniculă sau de ger.
Cronologie: Istoria mall-ului
- X-XV – primele bazaruri sunt construite în Iran, apoi în Istanbul (Marele Bazar, care mai există și astăzi).
- XV-XVIII – apar primele piețe acoperite, în Rusia – sub numele de Gostinii Dvor, la Moscova si Sankt Petersburg, apoi și în Marea Britanie.
- XVIII – Apar primele construcții care pot fi numite ”galerii comerciale”: magazine reunite sub același acoperiș, organizate pe ”străzi”. Primele s-au deschis la Londra (Burlington Arcade, 1921) și la Providence, în SUA (1828). Mai târziu apar ”magazinele universale” (“department store”), mai ales in SUA, respectiv clădiri cu mai multe etaje, spațiul fiind împărțit în raioane, în funcție de produsele comercializate.
- 1916 – Se deschide la Duluth, Minnesota, Lake View Store; o clădire cu trei etaje, care găzduia mai multe spații comerciale, o bancă, o frizerie și o sală de biliard.
- Anii ’20 – apar tot mai multe centre comerciale în SUA, de diferite dimensiuni, unde se ajungea numai cu mașina.
- Anii ’50 – apar primele mall-uri așa cum le știm noi astăzi; clădiri cu mai multe etaje, care adăpostesc mai multe magazine.
- Anii ’60 – Carrefour deschide primul hypermarket, în Franța. Ideea acestui tip de magazin ajunge și în SUA, unde se va dezvolta în următorii 10 ani și va duce la falimentul multor mall-uri.
- Anii ‘90 – prezent: mall-urile mai au succes mai ales în Europa Centrală și de Est. Pentru a atrage, totuși, atenția clienților, dezvoltatorii pun în practică idei năstrușnice și uluitoare – majoritatea pe continentul asiatic.
- 1999: se deschide și în România primul mall, la București.
Cele mai frumoase și spectaculoase mall-uri din lume
Acest top este dificil de făcut, însă există câteva centre comerciale care sunt mai des pomenite și ies în evidență, astfel că nu le putem ignora:
- Dubai Mall
Cel mai mare centru comercial din lume are o suprafaţă de 1.100.000 mp şi peste 1.200 de magazine. Găzduiește și un patinoar olimpic, fântâni impresionante, un acvariu imens populat cu peste 30.000 specii de peşti, parcuri de joacă pentru copii, 150 restaurante, 160 baruri şi cafenele, 22 săli de cinematograf, hotel de lux, cel mai mare magazin de dulciuri din lume (930 mp), parcare pentru 45.000 maşini, galerii de artă, cel mai mare souk (piaţă de aur) din lume, Galeriile Lafayette, Fashion Island (reunește mărfuri ale designerilor celebri). - West Edmonton Mall, Alberta, Canada
Deschis în 1981, West Edmonton Mall este cel mai mare mall din America de Nord şi găzduiește cea mai mare piscină acoperită cu valuri artificiale din lume. Mai are peste 800 magazine, o stradă cu restaurante şi cluburi, Chinatown, parc de distracţii Galaxyland, lac acoperit, hotel, grădină zoologică, cinematograf, capelă şi 20.000 locuri de parcare. - Grand Canal Shoppes, Las Vegas
A fost deschis în 1999 şi are o suprafaţă de 46.000 m2, cu peste 100 magazine. Are un canal interior exact ca în Veneția, cu gondolieri la dispoziția clienților. - Mall of the Emirates, Dubai
Pe lângă 450 magazine ale unor designeri celebri, aici se află Ski Dubai, o pârtie de schi acoperită, cum nu te-ai aștepta să existe în acest spațiu geografic; în rest, găsim aceleași facilități oferite de ”toate” mall-urile: spaţii de joacă pentru copii, sală de teatru cu 500 locuri, sala de cinematograf cu 14 săli, două hoteluri de 5 stele. - Mall of America, Minnesota
Deschis în 1992, Mall of America este unul dintre cele mai mari mall-uri din America de Nord. Cu o suprafaţă de 128.000 mp, mall-ul are un parc de distracţii, capelă de căsătorii (peste 5.000 de cupluri s-au căsătorit aici), cinematograf, acvariu, teren de golf, club de comedie şi simulatoare de zbor. - Istanbul Cevahir, Istanbul
Impresionant prin eleganţă şi opulenţă, Istanbul Cevahir este unul dintre cele mai mari centre comerciale din Europa. Găzduiește 343 de magazine ale unor branduri celebre, peste 50 restaurante, 12 săli de cinematograf, pistă de bowling, mountain russe. Acoperişul din sticlă are încorporat un imens ceas, al doilea ca mărime din lume. - Tokyo Midtown Mall, Tokyo
Deschis în 2007, Tokyo Midtown se află în zona Roppongi şi include un spital, hotelul de 5 stele Ritz Carlton, restaurante de lux, galerii de artă şi magazine ale unor branduri renumite. - Beijing Mall, Beijing
Cu o suprafaţă de peste un milion de hectare, Beijing Mall este unul dintre cele mai mari centre comerciale din lume. - Zlote Tarasy Mall, Varşovia
Mall-ul Zlote Tarasy are numeroşi chiriaşi, cu diverse activităţi: magazine, birouri sau centre de distracţii. Mall-ul are peste 200 magazine, restaurante şi săli de cinematograf. - Westfield London Shopping Center, Londra
Unul dintre mall-urile preferate ale londonezilor are un design futurist și dimensiuni impresionante (150.000 metri pătrați). Are peste 250 magazine, restaurante, locuri de joacă pentru copii, saloane de coafură etc.