Scena Urbană redă clujenilor spațiul Gării
Gara și Piața Gării se vor transforma în acest weekend într-o adevărată „scenă urbană” care va găzdui spectacole, expoziții, piese de teatru, concerte, precum și alte surprize pentru clujenii care doresc să privească dintr-un alt punct de vedere zona de primire a orașului. Clujenii au ocazia să devină turiști în propriul oraș și să contribuie, în mod activ, la spunerea poveștii unui spațiu „amorțit”.
Printre evenimentele care vor însufleți zona gării în perioada 10 – 12 octombrie se numără Musical-ul „My Fair Lady”, susținut de Opera Group Project, „Domnul Goe” – spectacol realizat de Elena Ivanca și Luminița Toader cu participarea elevilor Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia” din Cluj-Napoca, concerte susținute de: Marc Aymon (Elveția), Glass Fish (Cluj-Napoca), Los Pomelos (Cluj-Napoca), expoziții de Landart, pictură, expoziție UAD, proiecte realizate în cadrul Universității de Vară Transilvania organizate de Ordinul Arhitecților din România Filiala Transilvania (OAR-T), activități pentru copii, workshop de pian Ars-cantus și workshop UAD, precum și tururi ghidate.
Scena Urbană este o iniţiativă OAR-T care are ca scop reactivarea spaţiilor urbane şi redarea acestora comunităţii. , , Spaţii adormite, intrate în rutină sau uneori căzute din graţiile trecătorilor grăbiţi, vor fi trezite. Fiecare dintre ele spune o poveste. O ascultăm şi o repovestim, o punem în scenă pentru ca spaţiul să prindă viaţă, iar trecătorii să se oprească şi să intre în jocul lui”, spun coordonatorii proiectului. Primul eveniment Scena Urbană s-a derulat în luna octombrie 2012, sub numele de Scena Cetăţii şi s-a bucurat de peste 2.000 de participanţi. Anul 2013 l-am dedicat revitalizării Grădinii Botanice „Alexandru Borza”, spun organizatorii.
Scena Urbană îşi urmează scopul prin exemplificarea potenţialului cultural şi educaţional al spaţiilor urbane slab valorificate, cu readucerea acestora pe harta obiectivelor cultural-active ale Clujului. „De exemplu, în Grădina Botanică, oameni își făceau poze la nuntă, la botez sau la finalul facultății, dar habar nu aveau ce e acolo. Pe orice om care nu e cercetător, nu îl interesează cum se numesc plantele, ci ce anume a simțit în acel loc. E un loc drag pentru că am amintiri acolo. Mă regăsesc acolo și îl promovez. Și poate în timp se generează un interes care nu poate să fie numai al arhitecțior, ci și a întregii comunități”, explică Daniela Maier, coordonatoarea Scenei Urbane.
Cetățuia Urbană a deschis apetitul pentru alte evenimente
Arhitecta consideră că în orice domenii există vârfuri, dar care, din păcate nu vorbesc pe înțelesul tuturor. „Suntem un triunghi: specialiștii, comunitatea și administrația publică. Trebuie să fie un consens. Diferența unui grup față de celălalt este comunitatea care se regăsește în fiecare din celelalte. Dimineața merg la Ordinul Arhitecților și fac ceva acolo, dar după-amiază îmi duc copilul în parc. În comunitate ne regăsim toți și avem o obligație către acel grup pentru că de fapt acesta e sensul profesinal. Scena Urbană s-a născut din ideea de a invita oamenii în spații. De exemplu, Cetățuia, pentru istorici, pentru arhitecți, însemna ceva. Pentru alți oameni poate nu însemna nimic, habar nu aveau că e o valoare similară cu ceea ce e în Alba Iulia. Faptul că s-a pus acest lucru în evidență, că au venit copiii și au participat la un concurs de Treasure Hunt, că au avut diverse activități aici, că au învățat lucruri, că s-au bucurat de ele, e mare lucru. Mi se pare că este o modalitate a de a învăța care îți trezește și amintiri”, a precizat Daniela Maier.
Cu toate că prima ediție a Scenei Urbane a avut succes, coordonatoarea proiectului mărturisește că nu a mai dorit să continue, pentru că toată lumea o întreba ce eveniment va face anul următor pe Cetățuie, iar acesta nu se consideră organizator de evenimente. „Pe mine mă interesează să am un spațiu, să îl recreez, iar când acela capătă valoare, toți căpătăm valoare. Până în 2012 nu s-au făcut evenimente pe Cetățuie, după 2012 au început să facă. Aceasta e ideea. Să se trezească interesul asupra spațiilor. La Grădina Botanică a fost un exemplu trist. Noi am anunțat că vom face acțiuni, dar s-a intrat peste noi, fiind organizat încă un eveniment. Eu prefer să nu ne suprapunem cu evenimentele, pentru că doar așa poți fi coerent”, a spus arhitecta.
După prima ediției a Scenei Urbane, Daniela Maier a organizat o întâlnire cu clujenii și i-a invitat pe aceștia să propună și alte spații. „Grădina Botanică nu a fost printre sugestii, a fost opțiunea mea personală și mai multă lume a fost deschisă la asta. Gara a fost printre ele, oricum era și în planul nostru și au fost mai multe zone. Le respectăm ca și orientare, dar viața pe care o trăim ne oferă oportunități permanent și trebuie să ne pliem pe ele. Nu vrem să fie spații care sunt des folosite”, a spus aceasta.
Vicepreședinta OAR-T consideră ca arta este cea care îi poate ține pe arhitecți departe de zona cuantificabilă a festivalurilor și îi ajută pe artiști să își găsească sensul. „Aici ajută arta, pentru că pe mine poate mă impresionează un tablou, pe altcineva baletul. Nu trebuie să fie la crème de la crème. Lucrurile trebuie să fie amestecate. Când am avut la Scena Urbană, operă, de exemplu, au fost bucăți cunoscute. Nu am cum să investesc în asta, pentru că noi nu avem decât prieteni și sponsori care sunt aproape. La un eveniment la care am pus afișul cu o zi înainte, am avut public de 400 de oameni. În Grădina Botanică au fost mai greu de numărat pentru că au fost împrărțiți. Aici am avut de exemplu „Suor Angelica” a lui Pucinio, care se întâmplă într-o grădină. „Cipi, acest pitic uriaș” a fost scrisă pentru prima oară în limba română pentru Scena Urbană. Autorul e clujean. Radu Popescu a scris piesa și a adaptat-o pentru acest eveniment”, a spus Maier.
“Domnul Goe” coboară la Cluj
În fiecare an, organizatorii propun tema, iar artiștii vin cu idei. „Marea lor majoritate sunt voluntari care își doresc să fie pe scenă. “Domnul Goe” este realizat de o clasă de balet și o clasă de teatru. Aceasta a fost ideea mea. Cum să nu faci Domnul Goe în gară? Locomotiva neagră va fi decorul. Ei vor coborî, iar în fața locomovei va fi o scenă. Oamenii vor sta de jur împrejur acolo. Unul dintre actori se va urca în tren din Apahida și va începe să cânte la chitară, iar oamenii nu vor știi că e un concert. Am vorbit să ajungă pe linia întâi, iar după ce va coborî la Cluj, va urca pe scenă. Sper ca oamenii să se bucure de aceste lucruri, chiar dacă poate au mai văzut așa ceva. Să fie ceva care să placă”, a spus arhitecta.
Peisajele subterane din zona Gării vor fi resuscitate anul acesta de 20 de studenți ai Universității de Arte și Design, care au realizat 15 proiecte legate de spațiul respectiv.
Scena Urbană dorește ca după fiecare ediție, să se schimbe ceva. „Noi am avut un feedback pozitiv. Doi dintre artiștii de anul trecut au venit pe Scena Urbană fiind plătiți de Centrul Cultural Francez din Paris, iar Marc Aymon a venit plătit de Ambasada Elveției. Nu știu pentru ce evenimente au mai fost artiști plătiți de țara lor pentru a participa la astfel de evenimente. Cred că acest lucru este o dovadă de apreciere față de Scena Urbană și nu pot decât să mă bucur. Acum m-a sunat directorul gării să îmi spună că încă trei persoane doresc să facă evenimente aici. Cred că Scena Urbană își atinge scopul”, a precizat arhitecta.
Accesul este liber la toate evenimentele.