Clujul, înaintea New York-ului: Asociaţia lui Leslie Hawke dă o şansă la educaţie copiilor săraci din Bonţida

Leslie Hawke, fondatoare a Asociației OvidiuRo, în mijlocul copiilor din Bonţida/Foto: Dan Bodea

Clujul a devenit începând cu acest an, primul judeţ care s-a implicat într-un parteneriat strategic pentru integrarea timpurie a copiilor din familii sărace în sistemul şcolar. Potrivit uneia dintre fondatoarele Asociației OvidiuRo, Leslie Hawke, mama actorului Ethan Hawke, Clujul i-a luat-o înainte chiar şi metropolei New York în ceea ce priveşte implicarea într-un astfel de program.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Maria Gheorghiu şi Leslie Hawke s-au aflat marţi la Cluj pentru a vizita grădiniţa din satul Bonţida, dar şi două familii nevoiaşe ai căror copii au fost înscrişi în program. Cele două iniţiatoare ale proiectului “Fiecare Copil în Grădiniţă” au fost însoţite în vizita lor de Prinţesa Marina Sturdza şi de Peter Thomas, şeful secţiei politice a Ambasadei Marii Britanii la Bucureşti. Ca urmare a parteneriatului încheiat între autorităţile judeţene şi Asociaţia OvidiuRo programul debutează în patru comunităţi din judeţ: Săcuieu, Bonţida, Poieni şi Călăţele. Astfel, 100 de copii din cele patru comunităţi cu vârste cuprinse între 3-6 ani primesc ajutor financiar de 50 de lei/lună cu condiţia frecventării grădiniţei. Sumele de bani sunt restricţionate la alimente şi produse de igienă. În plus, programul Fiecare Copil în Grădiniţă (FSG), asigură îmbrăcăminte şi încălţăminte precum şi rechizite şi materiale educaţionale necesare pentru educaţia de calitate. Aceste sume sunt acoperite în proporţie de 60% de Asociaţia Ovidiu Ro, iar restul de Consiliul Judeţean Cluj. „Tichetele sociale sunt foarte atractive pentru părinţii săraci. Ceea ce facem noi nu este o soluţie, dar le oferă copiilor şansa de a se integra în societate”, a spus Maria Gheorghiu, fondatoare a Asociaţia OvidiuRo. „Împreună cu Maria lucrăm în acest domeniu de 14 ani şi am observat că rata de succes a copiilor care sunt integraţi în şcoală timpuriu este mai mare decât a celorlalţi”, a adăugat  Leslie Hawke.

La grădiniţa din Bonţida

De la educatoarele Anamaria Baboş şi Viorica Miron am aflat că mulţi dintre copiii înscrişi în program au venit pentru prima dată la grădiniţă şi, ca urmare, principalele lecţii au fost cele de igienă în care au fost spălaţi şi în care li s-a arătat ce frumos miroase săpunul. “În grupa mică şi mijlocie sunt înscrişi 40 şi la grupa mare 38 de copii. Cei care au intrat în proiect vin zi de zi, dar restul lipsesc destul de des. Este foarte greu să lucrăm cu cei care nu au mai frecventat vreodată grădiniţa şi am pus accentul pe igienă, pe integrare şi socializare. Unii sunt foarte gălăgioşi, sunt veniţi de pe stradă şi nu ştiu ce înseamnă regulile. Cât de cât învaţă să mânânce şi să ţină o furculiţă în mână. Avem nevoie foarte mare de materiale didactice. La începutul anului şcolar am adunat 20 de lei de la părinţii care muncesc pentru a lua rechizite. Sunt copii foarte isteţi între ei, dar se pierd pe drum dacă nu sunt aduşi regulat la şcoală. Ar lua amploare proiectul, dacă nu ar fi atâtea condiţii pe care să le îndeplinească familiile şi dacă cei 50 de lei ar fi daţi mai uşor. Mulţi dintre părinţi nu au buletine, au amenzi şi aşa mai departe şi le este greu să îndeplinească cerinţele, deşi ar corespunde acestora”, au spus educatoarele, Anamaria Baboş şi Viorica Miron.

IMG_9787

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Ou cu împrumut

După oprirea la grădiniţă a urmat vizita la două dintre familiile sărace din Bonţida care beneficiază de program. Chiar dacă noroiul de pe drumul care a dus la casele lor a fost imposibil de evitat, fondatoarele Asociaţiei OvidiuRo au intrat în casele oamenilor pentru a vedea condiţiile greu de imaginat în care îşi cresc copiii. “Eu am doar un copil, pe Darius şi îl creştem în camera asta pe care o avem de la soacră. E foarte greu. Copilul merge doar din septembrie la şcoală pentru că înainte nu aveam bani cu ce să îl ţinem. Pentru a-l duce zilnic trebuie să îi pun ceva în ghiozdan. Aseară i-am luat un ou împrumut şi i-am făcut pâine în ou. I-am dat o felie de dimineaţă şi i-am pus una cu el la şcoală. Corn şi lapte primesc doar de două ori pe săptămână”, a explicat Maria, o tânără în vârstă de 24 de ani. Aceasta a spus că de multe ori nu are cu ce să îşi hrănească băiatul când vine de la şcoală şi atunci îl trimite la soacra ei. “A fost greu să pregătesc actele pentru proiect pentru că soţul meu are câteva amenzi şi nu au vrut să îi elibereze actele de la Finanţe. Acum soţul e la lucru cu ziua, în sat la un om” a precizat femeia. În majoritatea familiilor ai căror copii fac parte din program nu lucrează niciunul dintre părinţi. Deşi are opt clase, Maria a încercat să se angajeze, însă din cauză unei miopii, a fost refuzată. “Ar fi trebuit să îmi cumpăr ochelari, însă nu am avut 300 de lei să dau, să îmi fac o pereche”, a explicat tânăra.

La întoarcere, pe drumul principal, o zărim pe Prinţesa Marina Sturdza stând de vorbă cu mama a doi copilaşi care nu şi-a dat până acum copiii la şcoală. “Au nevoie de motivare” îi spune Leslie Hawke, Prinţesei. “M-am implicat de la bun început în acest proiect, nu este nou pentru mine şi am profitat de ocazie să vin la Cluj, un oraş pe care îl am la inimă şi unde am găsit întotdeauna un spirit de leadership şi de anvergură. Acest proiect este unul de mare succes în alte ţări şi trebuia făcut un pas pentru a fi implementat şi în România. Rata de abandon şcolar este îngrijorătoare în România, dar trebuie să ne gândim la România de mâine, de peste zece şi 20 de ani. Felul în care ne ocupăm de copii acum va însemna România în viitor”, a spus Prinţesa Marina Sturdza.

IMG_9958

IMG_9954

Din 2010 de când a început, până în iunie 2013, proiectul „Fiecare copil în grădiniţă” a fost implementat în 38 de grădiniţe selectate de pe raza a 12 judeţe din România, deservind un număr total de aproximativ 1400 de copii. Criteriile pe care o familie a trebuit să le îndeplinească pentru a-şi înscrie copilul în program a fost acela de a avea un venit maxim de 150 lei pe lună, să aibă o situaţie precară a locuinţei şi părinţii să aibă un nivel scăzut de educaţie.

România are 4, 11 milioane de copii. Cu o rată de abandon şcolar timpuriu de 17.4% ţara noastră se poate aştepta ca 710.000 de copii să abandoneze şcoala în următorii 20 de ani.

 „Este un proiect cu un rol extraordinar pe termen mediu şi lung. Faptul că reuşim să aducem 100 de copii în grădiniţă aproape ne garantează că putem să îi trimitem şi la şcoală şi chiar să finalizeze studiile. La nivelul Clujului un proiect asemănător este la Câmpia Turzii pe care îl derulăm cu ajutorul Ministerului de Interne al Franţei şi al Ambasadei Franţei. Noi suntem deschişi şi pentru generalizarea proiectului la nivelul judeţului Cluj”, a precizat Valentin Cuibus, Inspector Şcolar General.

Ma jos puteţi urmări o galerie de imagini realizate de Dan Bodea în timpul vizitei în satul Bonţida:

[nggallery id=362]

Distribuie:

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu