FOTO/VIDEO Cursuri de măiestrie în balet susţinute de Simona Noja, la Liceul de Coregrafie din Cluj

Foto: Dan Bodea

30 de elevi ai Liceului de Coregrafie si Arta Dramatică „Octavian Stroia” din Cluj se pregătesc intens în aceste zile alături de Simona Noja, fosta prim-balerină a Operei de Stat din Viena şi de maestrul Vasile Solomon pentru olimpiada şcolară de balet care se va desfăşura la Constanţa în luna aprilie. Cursul de măiestrie organizat de Fundaţia Culturală „Simona Noja” se desfăşoară până vineri, 6 februarie.

Atleţii lui Dumnezeu

Pe cei doi pedagogi i-am surprins în timpul antrenamentului zilnic cu elevii lor. „Nu mă imitaţi pe mine, fiecare trebuie să aducă personalitatea lui!”, îi îndeamnă Vasile Solomon pe cei şapte băieţi pe care îi pregăteşte. „Dansul clasic este admirat şi totodată invidiat, pentru că nu mulţi pot să îl facă. Adoptaţi poziţia cultă, rafinată şi amintiţi-vă ce spunea Albert Einstein: «Dansatorii sunt atleţii lui Dumnezeu!»”, spune profesorul. În cele două minute de pauză pe care le dă băieţilor după lunga serie de repetiţii, Vasile Solomon explică: „Această generaţie trebuie înţeleasă. Noi, bătrânii nu ştim să folosim inteligenţa lor. Datorită acestei inteligenţe ei vor să braveze, să se depăşească, dar noi ca profesori trebuie să ştim să folosim această inteligenţă, să ştim să le-o canalizăm. Degeaba ne plângem tot timpul de ei, când de fapt nu sunt de vină”, a precizat Vasile Solomon.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

IMG_8398

Vasile Solomon

La puţin timp după ora 10.00 îşi face apariţia şi balerina Simona Noja. Înainte de a intra în sala de repetiţii, aceasta ne prezintă câteva aspecte din structura cursului de măiestrie.„Facem cu ei aşa-numitul «training» zilnic după care lucrăm muncă individuală, respectiv repertoriu individual. Fiecare elev sau elevă prezintă câte două variaţii clasice şi noi lucrăm aceste variaţii cu ei”, precizează Simona Noja. În cele patru zile de când se află în Cluj, actuala directoare a Şcolii de Balet din Viena a rămas surprinsă de receptivitatea pe care o au fetele în timpul antrenamentelor: „Mă fascinează că transpun în practică imediat toate corecturile pe care eu le fac, ceea ce este foarte important pentru un dansator. Este un lucru îmbucurător pentru mine şi îmi dă sentimentul că este folositor ceea ce facem. Asta este un semn al inteligenţei şi al talentului lor. Talentul înseamnă a înţelege, a aplica şi a reda. Facem cursuri foarte intense într-un timp foarte scurt, fetele primesc o cantitate de informaţii foarte mare care trebuie prelucrată şi arată foarte bine în momentul în care vedem şi un rezultat”, a declarat Simona Noja pentru Transilvania Reporter.

Citiţi şi:

Potrivit artistei, evoluţia elevelor se vede de la o zi la alta. „La aceşti elevi, faţă de elevii pe care îi am din alte colţuri ale lumii văd o dorinţă de progres extraordinar de mare. Talentul lor este şi nativ dar are de a face şi cu centrul în care au fost formaţi. Fiind elevi de liceu ei au petrecut mai mulţi ani în această şcoală, ceea ce înseamnă o educaţie anume. Nu doar bazele tehnice ale dansului clasic le-au fost puse, ci şi întreaga mentalitate pentru dansul clasic, ca viitori artişti. Informaţia pe care le-o dau eu cade pe un pământ foarte roditor”, remarcă Simona Noja.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Din punctul ei de vedere, olimpiadele şi concursurile şcolare sunt foarte bune pentru progresul elevilor, nu neapărat pentru rezultatele pe care aceştia le pot obţine. „Studiul este mult mai intens înaintea unui concurs. În plus, intervine şi competiţia între ei, ceea ce îi motivează. Pe mine mă inspiră să lucrez cu copii care văd că vor şi care aplică informaţia pe care le-o dau eu”, declară balerina.

Educaţie în spiritul dansului

Artista este conştientă de reticenţa pe care o au părinţii în momentul în care trebuie să decidă ce este mai bine pentru copiii lor din punct de vedere al educaţiei. Educaţia în spiritul dansului clasic este una foarte sănătoasă pentru dezvoltarea fiecărui copil, chiar dacă drumul nu duce în cazul fiecărui tânăr la finalitatea pe care ar presupune-o această educaţie, este de părere Simona Noja. „Un copil nu trebuie să studieze opt ani de zile, dar faptul că se familiarizează cu vocabularul dansului clasic cred că este foarte folositor şi important pentru fiecare copil. Dansul clasic dezvoltă o anumită sensibilizare artistică, o conştientizare a propriului corp din punct de vedere estetic. Este un proces de educaţie legat strict de o disciplină vizavi de corpul tău, vizavi de muzică, vizavi de ritm. Sunt procese de coordonare care se învaţă în momentul când intri într-o educaţie a dansului clasic. Sportul este partea mecanică, dar dansul are conotaţie estetică”, explică Simona Noja. „Părinţilor le este greu să înţeleagă toate acestea deoarece nu le este comunicat suficient din partea societăţii. Nu le este clar care sunt avantajele unei astfel de educaţii şi, ca urmare, totul se reduce la comunicare”, punctează balerina.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Intrând repede în ritmul pe care îl impune cursul, Simona Noja este atentă la fiecare elevă care evoluează în faţa ei, amintindu-i cât de importantă este transmiterea emoţiei în timpul unui exerciţiu. Cu blândeţe, dar totodată cu fermitate, fosta balerină le încurajează pe fete: „Ştiu că ştiţi, dar trebuie să şi încorporaţi asta!” spune Simona Noja, trecând la următorul vals.

 Mai jos puteţi urmări o galerie de imagini surprinse de fotograful Dan Bodea în timpul cursului de măiestrie:

[nggallery id=359]

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. Cristian says:

    …o balerina,ramane balerina pe viata. Nu e o ‘fosta’ niciodata.

Postaţi un comentariu