Vasi Hîrdo, director de Bienală Internaţională de Ceramică la 20 de ani
Vasi Hîrdo este un tânăr clujean pentru care nu există imposibilul. La doar 20 de ani ai săi este editor al uneia dintre cele mai noi publicaţii de ceramică contemporană din lume şi prima de acest gen din România şi unul dintre directorii primei ediţii a Bienalei Internaţionale de Ceramică desfăşurate în perioada 8 octombrie-3 noiembrie la Cluj.
Dezamăgit de cursurile universitare pe care le-a început în urmă cu un an şi pentru a avea timp să se dedice proiectelor sale, Vasi abandonat în acest an facultatea. „Am renunţat de tot la facultate. Trebuia să merg în anul doi la Istoria Artei din cadrul Facultăţii de Istorie şi Filozofie, dar eram obligat să urmez toate cursurile pe care le fac cei de la Istorie, întrucât era trunchi comun, ceea ce pe mine nu mă interesa. Eu îmi doresc să merg în Islanda pentru studii, dar nu mă grăbesc. Nu ţin neapărat la diplomă, nu ţin să mă angajez. Acolo în Islanda mai există încă printre puţinele Academii de Artă rămase în Europa, restul fiind transformate în Universităţi. Ar mai fi fost Facultate bună de Istoria Artei la Bucureşti, dar nu îmi place oraşul, nu îmi place mediul şi nu îmi plac oamenii de acolo”, a declarat Vasi Hîrdo pentru Transilvania Reporter.
Construirea unui viitor
Deşi familia lui nu are nicio legătură cu arta, mama lui fiind bucătăreasă şi tatăl său inginer, pe Vasi l-a atras mediul artistic încă din adolescenţă şi tot de atunci şi-a dorit să fie independent în alegerea perspectivelor pe care să-şi construiască viitorul. „Părinţii m-au lăsat să fiu independent şi mă înţeleg că sunt serios în ceea ce fac, mai ales după ce le-am explicat că nu îmi place la facultate, că îmi mănâncă zilele şi nopţile şi că nu vreau să învăţ voievozi şi bătălii”, explică Vasi. La terminarea clasei a zecea, dezvoltându-şi pasiunea pentru ceramică şi avându-l ca model pe profesorul Gavril Zmicală, actual director al Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea”, Vasi a iniţiat un site pe internet pentru a le arăta colegilor lucrări de ceramică. „Am contactat artişti să-mi trimită imagini mari cu lucrări pentru a le pune pe site. Site-ul a fost promovat foarte bine de artişti mai ales pentru că le-a plăcut interesul meu, dar şi pentru că revistele de ceramică prezente atunci în mediul online aveau site-uri vechi, pe care existau descrieri fără imagini sau interviuri. Revista m-am gândit să o fac pentru a exista un format palpabil şi peste 100 de ani. Le-am propus artiştilor în septembrie 2011 să plătească revista înainte de a fi publicată şi astfel am reuşit să strâng peste 2000 de dolari”, povesteşte Vasi.
Ceramica, desconsiderată
Primul număr al revistei Ceramics Now a fost lansat în luna decembrie a anului 2011 şi de atunci până în prezent a crescut interesul pentru această ramură a artei. „Ceramica nu este considerată o artă majoră, cel puţin la noi, precum pictura, grafica, instalaţia de artă sau video-art. Toate acestea sunt considerate mai elaborate decât ceramica, ceea ce nu e adevărat. Să realizezi o lucrare de ceramică necesită ani de zile de experienţă. Este foarte complicat tehnic, trebuie să lucrezi cu pigmenţi, să laşi să se usuce două săptămâni, să faci prima ardere, a doua ardere şi aşa mai departe. Aici în Cluj ceramica este foarte desconsiderată, inclusiv de oamenii din mediul universitar sau din cel al artei”, declară tânărul. Potrivit acestuia, revista Ceramics Now este mult mai bine văzută în mediul internaţional chiar decât revista britanică Ceramics Review, care, conform tânărului editor, este făcută doar pentru profit. „Revista Ceramics Now seamănă cu un catalog, nu este presărată de reclame. Vreau să fie colecţionabilă, să fie cât mai mult distribuită în muzee sau în instituţii şi de aceea o vând exact cât mă costă şi print-ul, respectiv 45 de lei”, spune Vasi Hîrdo.
La prima ediţie
Ideea Bienalei Internaţionale de Ceramică nu îi aparţine tânărului clujean, însă fără entuziasmul şi experienţa lui pe care a acumulat-o în aceşti ani de când este editorul unei publicaţii de profil, evenimentul nu ar fi fost posibil. “Bienala a fost ideea lui Marius Georgescu, profesor la specializarea Ceramică din cadrul Universităţii de Artă şi Design. Ştiind de experienţa pe care eu o aveam deja cu expoziţiile anterioare, m-a întrebat dacă un asemenea proiect poate fi concretizat şi l-am asigurat că da. La începutul anului ni s-au alăturat artista Arina Ailincăi şi Gavril Zmicală actualul director al Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj”, explică Vasi. Obişnuit deja să nu aibă niciodată suficiente fonduri pentru organizarea unui eveniment, mai ales unul de o asemenea amploare, Vasi ne-a explicat totuşi, cum s-a reuşit înregistrarea în competiţia internaţională a 110 lucrări. „Artiştii şi-au trimis pe banii lor lucrările, singurele costuri ale mele fiind cu publicarea cataloagelor. Era singurul cost pentru care nu aveam bani niciodată. De fapt niciodată nu am avut bani pentru nimic. Aşa că, pentru a-şi înregistra participarea artiştii au achitat o taxă de 25 de dolari, bani pe care i-am folosit pentru printarea catalogului expoziţiei. Finanţare din partea Primăriei nu am primit deloc, deşi am încercat de mai multe ori, iar de la Consiliul Judeţean la fel, zero lei”, povesteşte Vasi. Acesta precizează că instituţiile nu au manifestat niciun interes pentru iniţiativa lui. „Sunt o mulţime de festivaluri organizate numai pentru a se arunca bani. E frustrant să vezi că ceilalţi primesc bani şi nu se vede niciun rezultat. De aceea mi-am gândit proiectele să fie independente. Am primit patru sponsorizări din care am plătit tâmplarii şi soclurile pentru expoziţie. În rest, toţi care mă ajută o fac pe bază de voluntariat”, spune tânărul.
„Legislaţia nu ne ajută”
O altă dificultate pe care a întâmpinat-o în organizarea Bienalei a fost legată de scoaterea din vamă a zecilor de colete în care erau trimise lucrările. „De exemplu, o altă colegă de a mea trebuie să cumpere o lucrare de la magazinul de la Finanţe pentru că am donat-o Statului român. Dacă nu o donam primeam amendă. Lucrarea trebuia scoasă din Vamă şi cei de acolo nu au înţeles că lucrările nu sunt cumpărate. Au venit 100 de colete pe Asociaţia Ceramics Now şi chiar dacă le-am explicat prin documente celor de la vamă că lucrările nu sunt cumpărate şi nici nu sunt vândute, nu au înţeles. Am ajuns astfel să donăm lucrarea şi am mai făcut gestul acesta la o expoziţie Ceramics Now. Legislaţia nu ne ajută deloc”, declară Vasi Hîrdo. Amenajarea expoziţiei la Muzeul de Artă a început cu doar două zile înainte de marele eveniment, astfel încât Vasi şi prietenii săi voluntari au fost nevoiţi să manevreze lucrări de sute de kilograme, într-un timp foarte scurt. În cadrul bienalei va fi organizată şi a 9-a ediţie a Simpozionului Internaţional “Ceramica între Tradiţie şi Contemporaneitate”, eveniment care creează cadrul unor dezbateri teoretice, schimburi de experienţă la nivel universitar şi acţiuni cu caracter de informare a publicului larg despre tendinţele contemporane ale domeniului ceramicii.
„Iubesc Clujul”
Pe lângă pasiunea pe care o are pentru ceramică lui Vasi îi place şi literatura autorilor arabi disidenţi care scriu despre conflictele ideologice din ţările din care provin. De asemenea, tânărul nu înţelege de ce majoritatea oamenilor au maşini cu cinci locuri şi doar ei circulă cu ea şi propune ca alternativă mersul pe bicicletă. În timpul liceului parcurgea zilnic pe jos distanţa de acasă până la şcoală, evitând mijloacele de transport în comun. Nu îi plac în Cluj oamenii fără bun simţ, nu îi plac localurile care promovează incultura şi snobismul, nu îi plac evenimentele de tip bâlci şi nu îi place oraşul pe timpul verii. În schimb, iubeşte Clujul pentru oamenii educaţi pe care îi are şi mai ales adoră cafenelele unde poate să îşi bea în linişte ceaiul preferat de iasomie.
Bienala Internaţională de Ceramică Cluj reprezintă prima manifestare de anvergură internaţională din România în domeniul ceramicii contemporane şi este organizată oficial de Fundaţia Ceramart şi de Asociaţia Ceramics Now. Printre invitaţi se numără profesori universitari din străinătate, directori de institute de ceramică, consultanţi ai bienalelor şi artişti de calibru mondial din 45 de ţări.
[stextbox id=”custom”]PROGRAM:
Expoziţia Ceramişti Români
8 – 25 octombrie / Vernisaj: 8 octombrie, ora 19:00, Galeria Casa Matei, str. Matei Corvin nr. 3
Târgul Olarilor
9 – 10 octombrie / Deschidere: 9 octombrie, ora 10:00, Piaţa Unirii
Simpozionul Internaţional „Ceramica şi sticla între tradiţie şi contemporaneitate”, ediţia a IX-a
9 – 10 octombrie / Conferinţe: 9 octombrie, 11:00 – 17:00; 10 octombrie, 10:00 – 17:00, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30
Competiţia Internaţională a Bienalei
9 octombrie – 3 noiembrie / Vernisaj: 9 octombrie, ora 18:00, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30
Expoziţia „Tineri artişti. Ceramică-Sticlă”
10 – 28 octombrie / Vernisaj: 10 octombrie, 18:00, Galeria Horeb, str. Târnavelor nr. 4
White Cube #2 – Performance în aer liber de Roy şi Erez Maayan (Israel)
11 – 12 octombrie / Durata: 27 ore,
11 octombrie, ora 16:00 – 12 octombrie, ora 19:00,
Centrul de Cultură Urbană Casino, Parcul Central
Masa Rotundă „Ceramica – Context Contemporan”
17 octombrie / Discuţii libere, ora 17:00, Centrul de Cultură Urbană Casino, Parcul Central[/stextbox]