FOTO: Ținute elegante și ignoranță vestimentară în deschiderea stagiunii Operei Naționale din Cluj
O premieră a serii de duminică la Opera Națională Română din Cluj-Napoca nu a fost doar spectacolul “Il Trittico” (Tripticul) de Giacomo Puccini, ci și intenția conducerii instituției de a încerca să reînvie tradiţia transformării spectacolelor în evenimente mondene. Primul pas a fost deschiderea foaierului Operei cu o oră înaintea spectacolului pentru ca spectatorii să aibă ocazia să-i cunoască pe artişti, să socializeze cu aceştia la un pahar de şampanie, dar şi să-şi etaleze ţinutele vestimentare impuse de un astfel de eveniment.“Spectatorii sunt invitaţi la Operă înainte cu o oră de începerea evenimentului pentru a avea posibilitatea să socializeze. Nu putem impune noi o anumită ţinută pe care ar trebui să o adopte spectatorii însă, cum nu te poţi duce la cinematograf în ţinută de seară, la fel nu poţi să mergi la Operă în ţinută de cinematograf”, a precizat în urmă cu câteva zile pentru Transilvania Reporter Marius Budoiu, directorul Operei Clujene. O ținută adecvată evenimentului inspiră în primul rând respect pentru artiști și pentru eveniment în sine, iar clujenii au încercat să se conformeze chiar dacă, pe alocuri, ignoranța vestimentară și-a spus cuvântul.
Pentru Oana Mîndruț, autoarea cărții despre bune maniere, „Arta de a trăi cu eleganţă”, iniţiativa directorului Operei Române din Cluj i se pare una lăudabilă dacă ar fi dublată şi de interzicerea accesului în sală spectatorilor întârziați, după ce spectacolul a început. Regula „de aur” pe care Oana Mândruț o amintește doamnelor elegante este aceea ca, în astfel de ocazii cum este deschiderea unei stagiuni, să fie însoțite obligatoriu de un domn elegant. „Referitor la ţinutele pe care o doamnă sau un domn ar trebui să le îmbrace la un asemenea eveniment aş spune ca acestea trebuie să fie în ton cu ţinuta evenimentului. Sigur că nu ne putem întoarce în timp cu două generaţii când oamenii onorau evenimentele culturale, fie că era vorba despre o piesă de teatru, o seară de balet, operă sau concert de muzică clasică, cu rochii de seară doamnele şi frac, domnii. Dar asta nu înseamnă că trebuie să venim îmbrăcaţi la deschiderea stagiunii într-o ţinută office sau mai rău, îmbrăcaţi sport”, a precizat Oana Mândruț pentru Transilvania Reporter.
Cravată, papion sau eșarfă
Aceasta recomandă pentru domni, o ţinută elegantă, de seară, ceea ce înseamna costum închis la culoare, cravată, papion sau eșarfa. „Un element de eleganță îl constituie butonii la cămaşă. Atenţie şi la şosete, acestea trebuie sa se asorteze ca si culoare cu pantalonii şi să fie îndeajuns de lungi încât în cazul posturii aşezat sau picior peste picior să nu lase vederii pielea piciorului”, avertizează Oana Mândruț. Pentru doamne, dacă au curajul de a îmbrăca o rochie de seară, Oana Mândruț le sfătuiește să nu uite că un accesoriu prost ales poate ruina întreaga ţinută. Rochia de seară impune sandale sau pantofi decupaţi, cu toc, bijuterii sau o eşarfa elegantă şi o gentuţă mică, eventual plic. „Ele vor fi elegante şi dacă aleg o rochie de cocktail accesorizată astfel încât să o înnobileze cu eleganță”, completează expertul în comunicare Oana Mândruț.
Atenție la parfumuri!
Mare atenţie şi la parfumuri, amintește Oana Mândruț, deoarece sala de spectacol fiind un spaţiu care impune o apropiere fizică de alţi spectatori, daca acestea sunt esenţe foarte puternice sau sunt folosite în exces, sigur îi vor deranja pe cei din jur. Autoarea volumului „Arta de a trăi cu eleganţă” le oferă celor care frecventează sălile de spectacol și câteva sfaturi privind comportamentul în astfel de ocazii: „În general, la concerte sau la operă se aplaudă la intrarea dirijorului, a orchestrei şi a solistilor şi la finalul fiecărei bucaţi muzicale (doar în cazul unui ciclu de lieduri se va aplauda după fiecare în parte). Daca vedeţi cunoscuţi în sala de spectacol, limitaţi-vă la a-i saluta cu o înclinare a capului; în niciun caz nu purtaţi un dialog la distanţă peste capetele altora. Opriţi-vă telefoanele când intraţi în sala de spectacol şi evitaţi orice zgomot neplăcut în timpul acestuia. Daca aţi ajuns dupa începerea spectacolului, nu-i deranjaţi pe ceilalţi ca să vă ocupaţi locurile ci aşteptaţi până la prima pauza. Dacă va apucă un acces de tuse sau strănutat este mai bine să părăsiti sala. Nu vă manifestaţi zgomotos nici când râdeţi, nici când comentaţi cu partenerul evoluţia de pe scenă, nici dezaprobarea şi nici încântarea faţă de spectacol”, recomandă Oana Mândruț.
Opera Națională Română Cluj-Napoca a deschis stagiunea în această toamnă cu spectacolul în premieră , “Il Trittico” (Tripticul) de Giacomo Puccini. Producţia, realizată prin contribuţia excepţională a dirijorului David Crescenzi (Italia) şi a regizorului Korcsamos Gyorgy (Ungaria), reuneşte operele „Il Tabarro” (Mantaua), „Suor Angelica” (Sora Angelica) și „Gianni Schicchi”. Spectacolul interpretat în limba italiană cu titraj în limba română va putea fi revăzut vineri, 11 octombrie 2013, de la ora 18.30.
Galerie foto realizată de fotoreporterul Dan Bodea
[nggallery id=177]