Centrul Clujului, șantier pentru trei ani
Lucrările de reabilitare a zonelor Ferdinand, Blaga și Kogălniceanu vor dura până în vara anului 2022, dacă totul merge șnur, estimează oficiali ai primăriei clujene. Lucrările au început luni, 26 august, pe strada Regele Ferdinand, care a fost parțial închisă circulației. La finalul celor trei șantiere, tot nucleul istoric al Clujului va fi fost modernizat, după un concept unitar – același tip de pavaje, mobilier urban, spații verzi etc.
Procesul de modernizare a străzilor din centrul istoric Clujului a început încă din 2005. La acea vreme, după 12 ani de mandat ai primarului Gheorghe Funar, cel mai mare oraș al Transilvaniei nu avea nicio stradă sau piață pietonale.
Modernizările au început cu Piața Muzeului și au continuat cu Bulevardul Eroilor, dat în folosință în noua înfățișare în 2007. Au urmat, pe rând, alte zone importante, zona străzii Fortăreței sau strada Brătianu, și, mai ales, Piața Unirii – inima orașului. O mare parte din aceste lucrări au fost finanțate prin fondurile europene din perioada 2007-2013, în cadrul a două proiecte majore: „Refacerea infrastructurii Orașului Comoară” și „Modernizare și amenajare Piața Unirii”. În 2016, la finalul perioadei în care s-au putut consuma banii aferenți programării 2007-2013, au mai rămas de modernizat Piața Lucian Blaga, cu străzile adiacente, strada Kogălniceanu, cu străzile adiacente, și strada Regele Ferdinand, cu câteva străzi adiacente, până pe strada Cuza.
Cele trei zone sunt vizate acum de proiecte finanțate din fondurile europene aferente perioadei de programare 2014-2020. „La final, dacă ne uităm pe hartă, toate străzile din nucleul istoric al orașului vor fi modernizate, cu excepția străzii Petrovici și a Parcului I. L. Caragiale, pentru care avem un proiect ulterior”, spune Ovidiu Cîmpean, directorul Direcției de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.
Start pentru primul proiect
Pentru zona Blaga și zona Ferdinand, contractele de finanțare au fost semnate în iunie anul acesta, iar primul șantier a început în 26 august, pe strada Regele Ferdinand, care a fost închisă parțial circulației. Potrivit anunțului oficial, lucrările vor dura 11 luni. Proiectul prevede modernizarea străzilor Regele Ferdinand, Tipografiei, Emile Zola și Sextil Pușcariu, precum și a scuarului din fața Prefecturii (pe strada Cuza Vodă). Valoarea totală a proiectului este de 23,056 milioane de lei, din care finanțarea nerambursabilă este de 21,425 milioane de lei.
Lucrările presupun implementarea conceptului „shared space” – strada ca spațiu urban prioritar pentru pietoni și bicicliști, utilizată în comun cu transportul auto, la viteze de maxim 20 km/oră -, pe străzile Tipografiei, Zola și Pușcariu; bandă dedicată transportului în comun pe Regele Ferdinand și scăderea suprafeței carosabile a acestei străzi de la 4,1 mii de metri pătrați la 3 mii de metri pătrați; modernizarea iluminatului stradal, instalarea de mobilier urban nou (bănci, coșuri de gunoi, stații de biciclete ș.a.m.d.), îngroparea cablurilor aeriene, plantarea de arbori etc. Vor fi de asemenea amenajate stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, stații de încărcare autoturisme electrice, prize pentru iluminatul festiv, integrate în stâlpi, și va fi extinsă rețeaua wireless.
Al doilea contract semnat vizează zona pieței Lucian Blaga și străzile Napoca, Petru Maior, Emil Isac și un tronson din Republicii. Și aici se introduc amenajările urbane de mai sus, iar suprafața carosabilă a întregii zone va scădea de la 12,1 mii de metri pătrați la 8,8 mii.
Potrivit lui Ovidiu Cîmpean, licitația pentru lucrările proiectului este în faza finală. După atribuire, câștigătorul va avea la dispoziție două luni de proiectare și un an și jumătate de execuție. Astfel, estimează Cîmpean, lucrările vor începe cel mai probabil în primăvară, urmând să se încheie în toamna lui 2021. Valoarea proiectului este de 27,6 milioane de lei, iar finanțarea nerambursabilă este de 24,9 milioane de lei, potrivit contractului de finanțare semnat cu Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest.
Proiect spectaculos pentru cea mai frumoasă stradă
Al treilea și cel mai mare proiect a cărui finanțare este asigurată din fonduri europene este modernizarea străzii Kogălniceanu și a străzilor adiacente, respectiv, Universității, Hermann Oberth, Emmanuel de Martonne, Gaál Gabor, Kovács Dezső, Bolyai Janos și, foarte importantă, Iuliu Maniu. Kogălniceanu este considerată de mulți ca fiind cea mai frumoasă stradă din Cluj, aici aflându-se Biserica Reformată, statuia Sfântului Gheorghe, Universitatea Babeș-Bolyai, Colegiul Academic, Biblioteca Academiei, dar și liceele Emil Racoviță și Reformat.
Lucrările în acest proiect sunt estimate acum la 48,7 milioane de lei, deci aproape cât celelalte două proiecte la un loc. Potrivit lui Ovidiu Cîmpeanu, 10 decembrie este termenul-limită până la care trebuie finalizat proiectul tehnic, apoi se va lansa licitația. Lucrările nu vor începe mai devreme de vara anului viitor și vor dura doi ani, deci până în vara anului 2022. „Este un proiect foarte frumos, rezultat în urma unui concurs de idei supervizat de Ordinul Arhitecților. La finalul său, vom avea o nouă piațetă, în fața Bisericii Piariștilor, cu o singură bandă carosabilă, în regim shared-space. Va fi readusă statuia Fecioarei Maria în această piațetă. Un alt lucru deosebit este spațiul dintre liceele Racoviță și Reformat, unde vor fi doar câteva alei pavate, în rest, vor exista mulți arbori și spațiu verde, zona apropiindu-se mai mult de înfățișarea unui parc decât a unei străzi pietonale”, spune reprezentantul primăriei.
În acest proiect a fost prinsă și modernizarea străzii Iuliu Maniu, cunoscută ca „strada în oglindă”, datorită clădirilor gemene din capătul ei dinspre Piața Unirii. Mobilierul stradal și celelalte amenajări urbanistice vor fi realizate după tipicul celorlalte două proiecte.
[stextbox id=’custom’ caption=’Finanțare cu suspans pentru alte proiecte importante’]Cu aceste trei proiecte, la care se adaugă și strada Molnar-Piuariu, din apropierea căminelor studențești din cartierul Mărăști, Clujul își epuizează suma alocată prin Programul Operațional Regional pentru realizarea de planuri de mobilitate urbană, în vederea scăderii emisiilor de carbon. Rămân astfel fără finanțare două mari proiecte, cele de reamenajare a malurilor Someșului, cu o valoare estimată de 35 de milioane de euro, și a Bulevardului 21 Decembrie, cu valoare de 12,3 milioane de euro. „Noi am pregătit proiecte în valoare de 200% din suma alocată, ca să fim gata cu ele, dacă se vor face redistribuiri de fonduri, de pe o axă pe alta, sau chiar de pe un program operațional pe altul. S-au mai făcut astfel de redistribuiri și în perioada de programare anterioară și mizăm că ele se vor face și în exercițiul bugetar curent. Deocamdată, însă, de la nivel de Guvern se întârzie aceste redistribuiri”, explică Ovidiu Cîmpean.[/stextbox]