Troleibuzul-autobuz, ultimul răcnet în materie de transport public, la Cluj?
Clujul are de departe cel mai performant sistem de transport public din țară, fie că vorbim de zeci de autobuze noi cu grad de poluare scăzut, fie că vorbim de flota de autobuze electrice sau de troleibuzele de ultimă generație. Cu toate acestea, Compania de Transport Public Cluj pregătește o adevărată lovitură în perioada următoare. Liviu Neag, directorul companiei, a declarat, în exclusivitate pentru Transilvania Reporter, că dorește să implementeze la Cluj cel mai inovator sistem de transport din Europa: autobuzele-troleibuz.
Campionul sistemului de transport european
”Am depus un proiect la ministerul Mediului pentru achiziția a 25 de mijloace de transport cu dublă funcțiune: autobuz electric-troleibuz. Pe scurt, acest vehicul merge un număr de kilometri în regim de troleibuz, timp în care i se încarcă bateriile, iese apoi de sub linia de contact și va circula în continuare în regim de autobuz electric.
Acest mijloc de transport pe care noi vrem să-l promovăm la Cluj este unul care reduce timpii de staționare, nu va mai fi nevoie să așteptăm pentru reîncărcare, acest lucru urmând să se facă, cum spuneam, în timpul mersului.
Este un proiect inovativ, la început de drum și în Europa, se aplică în prezent la Milano, și, sincer, de aici ne-am inspirat și noi un pic. O primă selecție în cadrul acestui proiect depus la ministerul Mediului a avut loc deja, dintre toți operatorii de transport din țară, și au fost câteva zeci, Clujul a rămas în cursă pentru atribuirea proiectului. Avem speranțe mari în aceste sens, proiectul nostru este unul care corespunde programului și cerințelor pe care le-a impus ministerul. Rezultatul îl vom afla în primăvară și sper să fie unul favorabil nouă.
Prețul unui asemenea mijloc de transport se ridică la 780.000 de euro, are dotări suplimentare față de vehiculele de până acum, ceea ce face din acesta un fel de campion al acestui sistem de transport. Vorbim, per total, de un proiect de câteva zeci de milioane de euro”, a declarat pentru Transilvania Reporter, Liviu Neag, directorul CTP Cluj.
2018, an bun pentru transportul public de persoane
”Începând de marți, alte 30 de autobuze Mercedes de 12 metri au intrat în circulație, fapt care va contribui încă o dată în plus la sporirea confortului și siguranței publicului călător clujean. Putem spune că 2018 a fost un an destul de bogat în ce privește realizările Companiei de Transport Public. Am reușit, iată, să achiziționăm 75 de autobuze Mercedes care au dat un spor de imagine, de confort și de siguranță, care ne-au permis să extindem trasee, să înființăm altele. De asemenea, din contractul de 41 de autobuze electrice, am achiziționat deja 11. În mod sigur, în perioada următoare vor veni și restul de 30. Am finalizat, de asemenea, contractul pentru 20 de troleibuze articulate de 18 m.
Această modernizare a transportului în comun va continua, și asta, fără să exagerez, se datorează și administrației publice locale, în mod special domnului primar Emil Boc, care a înțeles că numai printr-o modernizare pe termen lung și foarte sănătoasă a transportului public se va reuși atragerea locuitorilor municipiului și a zonei metropolitane spre acest domeniu. Acesta este și o soluție de viitor în ce privește mult discutata decongestionare a traficului din oraș, pentru că, până la urmă, dacă cetățeanul va vedea că are la dispoziție un mijloc de transport confortabil și în siguranță, iar timpul de parcurs prin cearea benzilor dedicate se reduce, îl va duce în situația să înțeleagă că este mult mai benefic să apeleze la transportul public decât la mașina personală.”, declară directorul CTP.
Transportul nepoluant, proioritate și pentru 2019
”Anul viitor va continua această extindere și modernizare a transportului public. Sunt deja finalizate contractele de achiziție a 22 de garnituri de tramvaie. Vom avea primul tramvai nou în vara anului viitor. Tramvaiele vor fi achiziționate de la Astra Vagoane Arad. Prețul unei garnituri este de 1,9 milioane de euro, un preț destul de ridicat, dar, repet, la Cluj s-a pus mare accent pe un transport nepoluant.
De asemenea este finalizată achiziția a încă 50 de troleibuze articulate, a căror livrare va fi, de asemenea, la mijlocul anului 2019. Sunt troleibuze care corespund cerințelor actuale.
Flota de autobuze achiziționate sunt toate cu motoare Euro 6, cu grad redus de poluare. Bineînțeles, echiparea lor este una full: podea joasă, trapă pentru persoane cu dizabilități, computer de bord, camere de supraveghere video interior și exterior, loc pentru persoane cu handicap, mai nou și cu loc pentru landou destinat mamelor cu copii mici în cărucior.
Cred că suntem singurul oraș din țară unde punem mult, mult accent pe transportul nepoluant. Am extins transportul cu autobuze electrice, cel cu autobuze cu grad redus de poluare, cel cu troleibuze moderne. Toți acești factori ne dau premisele că vom putea să promovăm de la un an la altul un transport cu un grad cât mai redus de poluare.”, a încheiat Liviu Neag, directorul CTP Cluj.
Realizari frumoase, interesante si mai ales foarte eficiente
-autobuze electrice in transportul public, o premiera in Romania
-autobuze electrice care se incarca pe linia de troleibuz, o premiera in Romania
-alte 2 proiecte in domeniu, de acelas calibru, care ar putea fi premiere in Romania in domeniul transportului electric sunt in asteptare. Se cauta surse de finantare.
Oare este important cine a gandit aceste proiecte (omul)? In conceptia mai marilor zilei nu este important.Dupa parerea mea este important, astfel de probleme nu le rezolva institutiile ci anumiti oameni din institutii. Si nici politicienii, ei nu au pregatirea necesara pentru asta si nu pot sa o faca chiar daca ar vrea.Iar “a fi primul este important asa este firea omului”.
Cand voi gasi putin timp am de gand sa tratez 2 probleme:1.Romania a ocupat ultimul loc in Europa in 2017in ce priveste inovatia(ce rusine fiind a 7-a tara ca marime). Am explicatiile mele si le voi expune. Evident fiecare are explicatiile lui si le poate expune.2. Romanii performeaza bine individual (a se vedea rezultatele olimpiadele scolare internationale, performanta romanilor care lucreaza peste hotare, a unora din Romania). Romania pe ansamblu nu performeaza. Am identificat cateva cauze, unele se pot identifica chiar in articolul de mai sus.